Gå til innhold

Formaliteter ved å ha samme navn som sin far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble sittende å diskutere i dag hvilket navn som vil stå i passet dersom man heter det samme som sin far. Hvis for eksempel jeg heter Olav og får et barn som jeg også vil kalle Olav, må det da folkeregistreres som Olav Jr eller Olav Junior? Eller er Junior bare noe man sier, men som egentlig ikke er en del av navnet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Du kan jo spørre en av de flere hundre mennene som heter Jan Johansen. Har de navnet sitt i passet mon tro?

Anonymkode: 1c272...5ae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min far og bror har det samme namnet. Far heiter Lars Svendsen og bror er oppkalla og heiter Lars Svendsen. I folkeregisteret (og dermed passet) er namna altså heilt like. 

Eg ser at bror min ofte registrerer seg som Lars L. Svendsen for å skilje dei to, feks om han handlar online eller er med i det lokale korpslotteriet. Aldri har han skriftlig blitt kalla Junior, men nokre gong "Den yngre", forkorta d.y. 

Anonymkode: e97ce...310

• Liker 1
Skrevet

Man heter jo det man heter helt uavhengig av foreldrene sine eller andre med samme navn. Olav Hansen heter Olav Hansen og det står også i passet og på alle papirer, uansett om far også heter Olav Hansen eller om han heter Jens Nilsen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja. Du kan jo spørre en av de flere hundre mennene som heter Jan Johansen. Har de navnet sitt i passet mon tro?

Ts spør om de som har samme navn som sin far

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, minister-mio said:

Ts spør om de som har samme navn som sin far

Det er jo ingen forskjell? To mennesker kan hete det samme uten at de er samme person...

Anonymkode: 9a1c7...9d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er jo ingen forskjell? To mennesker kan hete det samme uten at de er samme person...

Ja, skjønner heller ikke problemstillingen. Det finnes jo mange som har samme navn, er jo irrelevant om de er foreldre og barn, eller fremmede. 

Anonymkode: 19771...8ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn henter det samme som sin far og bestefar. Vi har løst det med at har fått en navn til. Men hvordan dere løser det er helt opp til dere selv. 

Anonymkode: 2f7f8...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg leser deg, har du ikke fått barn enda, TS. Nå i 2023 er det like naturlig at barnet tar mors etternavn som at hen tar fars…

AnonymBruker
Skrevet

Junior er vel bare noe man slenger på for å unngå forvirring innad i familien? Akkurat som man ikke heter "tante". Hvis det var en del av navnet måtte man vel byttet navn underveis.

Anonymkode: c0db6...e72

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, skjønner heller ikke problemstillingen. Det finnes jo mange som har samme navn, er jo irrelevant om de er foreldre og barn, eller fremmede. 

Anonymkode: 19771...8ba

Selvfølgelig er det relevant. Jan Jansen  sønn av Jan Jansen kan ha jr. Etter navnet sitt. Jan Jansen sønn av Per Jansen kan ikke det. Spørsmålet er om jr. Står i passet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det relevant. Jan Jansen  sønn av Jan Jansen kan ha jr. Etter navnet sitt. Jan Jansen sønn av Per Jansen kan ikke det. Spørsmålet er om jr. Står i passet.

Jr står i passet dersom det er en del av det folkeregistrerte navnet. Mor og far melder inn navn til folkeregister etter fødsel. Dette kan man endre selv etter fylte 18. Er jr del av navnet skal det inn i passet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man heter junior står det i passet ja, om man heter det samme står det samme passet i navnet. Det er foreldrene som avgjør om barnet heter junior. (Senior må da med andre ord legge til til sitt navn om senior skal bli en del av det offisielle navnet)

Anonymkode: 63e86...543

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det står bare fornavn og etternavn og fødselsdato. Fødselsdato vil være ulikt mellom far og sønn.

Jeg tror ikke du får godkjent junior som en del av navnet, men du kan prøve og da står det evt i passet som mellomnavn (men du må melde det inn som en del av navnet). 

Anonymkode: 1c6e6...705

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er personnummer som er unik identifikator på far og sønn, ikke navn. Det står i passet. Så det går helt fint om de heter akkurat det samme for passets del. 

Anonymkode: e99c0...e7d

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Junior, senior, den eldre, den yngre osv. er ikke en del av navnet, nei. Man kan bruke det for å skille slektninger med samme navn, men det er ikke deres offisielle navn i folkeregisteret. 

Så hvis du vil at barnet ditt skal hete nøyaktig det samme som faren, går det helt fint formelt sett. Det er bare å registrere det navnet på samme måte som andre navn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som heter «Ole Morten Olsen Senior» og sønnen heter «Ole Morten Olsen Junior»

Helt tullete med senior og junior.

Anonymkode: 04b9a...0e3

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (52 minutter siden):

Junior, senior, den eldre, den yngre osv. er ikke en del av navnet, nei. Man kan bruke det for å skille slektninger med samme navn, men det er ikke deres offisielle navn i folkeregisteret. 

Så hvis du vil at barnet ditt skal hete nøyaktig det samme som faren, går det helt fint formelt sett. Det er bare å registrere det navnet på samme måte som andre navn. 

Både junior og senior er godkjent i folkeregisteret. Sjekk selv på SSB

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Både junior og senior er godkjent i folkeregisteret. Sjekk selv på SSB

Ja, det er sikkert lov å ha det som navn. Men det er ikke sånn at dersom Olav Hansen får en sønn han vil kalle Olav, så må Olav hete Olav Hansen junior i folkeregisteret. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ikke godkjent junior til guttungen da han ble født i 2006. Vi søkte om at han skulle hete noe ala Per Gunnar Strømme Jr (samme som far og bestefar). Fikk tilbakemelding om at vi gjerne kunne kalle gutten junior selv, men de kunne ikke registrere det i navnet hans. 

Anonymkode: b4860...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...