AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Del Skrevet 16. april 2023 Som holder lengst… Bor på Østlandet (ikke langt fra Oslo) og skal male nytt hus. Hva er det dere erfarer at er den beste og mest holdbare malingen? Drygolin Extreme? Anonymkode: 51f6f...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 16. april 2023 #2 Del Skrevet 16. april 2023 Drygolin er noe av det ypperste du kan ha på. Har Optimal her, og selv med litt mørk blåfarge er den veldig bra på sørveggen her enda. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blui89 Skrevet 16. april 2023 #3 Del Skrevet 16. april 2023 Gjøko Herregård Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 16. april 2023 #4 Del Skrevet 16. april 2023 Drywood Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 16. april 2023 #5 Del Skrevet 16. april 2023 Og hva er god maling, som og er god å påføre? Gammel type Drygolin flyter fint og dekker bra, men noen av de "moderne" malingene er som å male med sement... Helt umulig å legge et pent jevntykt lag som dekker skikkelig og flyter til en ørliten dryppkant på nederste hjørnet av bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 16. april 2023 #6 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som holder lengst… Bor på Østlandet (ikke langt fra Oslo) og skal male nytt hus. Hva er det dere erfarer at er den beste og mest holdbare malingen? Drygolin Extreme? Anonymkode: 51f6f...c1a Jeg malte med Optimal. Utrolig behagelig å påføre, tørker fort og like fin på sørveggen i dag som for 4 år siden Den skal holde i 12 år, så spør du meg om 8 år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Del Skrevet 16. april 2023 Butinox futura 12 om du vasker huset ditt av og til, ellers drygolin extreme. Anonymkode: 42d62...be6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 17. april 2023 #8 Del Skrevet 17. april 2023 Vi har brukt Drygolin, syntes det virker som den holder det den lover. Vi flyttet fra huset ca 8 år etter maling med den forrige topp-utgaven av Drygolin, og huset så fortsatt bra ut. Naboene malte med en annen maling enten samme sommer eller ett år etter oss, jeg husker ikke helt, og huset deres så mer slitent ut enn vårt når vi flyttet 😁 Nå sist har vi malt med Drygolin extreme, enn så lenge er huset fortsatt like fint, men det gjenstår 11 år før jeg kan si sikkert om jeg er fornøyd eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. april 2023 #9 Del Skrevet 19. april 2023 For all del unngå vannbasert (Råte på boks) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #10 Del Skrevet 19. april 2023 Brukte becker, veldig fornøyd med den. Anonymkode: 10515...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #11 Del Skrevet 19. april 2023 Brukt butinox. Anonymkode: 503c2...586 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 20. april 2023 #12 Del Skrevet 20. april 2023 Maskinfører skrev (12 timer siden): For all del unngå vannbasert (Råte på boks) Vannbasert er bedre enn oljemaling. Er forskjell på før og nå. Og tenker du på demidekk som var i handel for en mannsalder siden, så er det helt noe anna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Del Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 12.39): Som holder lengst… Bor på Østlandet (ikke langt fra Oslo) og skal male nytt hus. Hva er det dere erfarer at er den beste og mest holdbare malingen? Drygolin Extreme? Anonymkode: 51f6f...c1a Nei. Optimal er bedre. Fordi på østlandet gar vi ikke så værhardt som på kysten, som ekstreme er laget for. Det som tar malingen på østlandet er varmen. Og da er optimal perfekt, pga en akryl maling som tåler varme svært godt. Malte huset for 17 år siden, og fortsatt like fin. Men ser det nærmer seg et nytt strøk snart. Men mest pga den begynner å bli veldig matt og kjedelig i overflaten nå. Slitt er den ikke. Bor påen veldig solfylt plass og i husveggen kommer det lett over 40 grader i sol steiken. Anonymkode: 379f8...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Del Skrevet 20. april 2023 Drizzt skrev (På 16.4.2023 den 19.01): Jeg malte med Optimal. Utrolig behagelig å påføre, tørker fort og like fin på sørveggen i dag som for 4 år siden Den skal holde i 12 år, så spør du meg om 8 år Min er like fin, litt mattetentamen etter 17år Anonymkode: 379f8...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Del Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 12.39): Som holder lengst… Bor på Østlandet (ikke langt fra Oslo) og skal male nytt hus. Hva er det dere erfarer at er den beste og mest holdbare malingen? Drygolin Extreme? Anonymkode: 51f6f...c1a Overså nytt hus. Vær svært nøye med Grønningen, hjelper ikke hva dere har på om dere ikke er nøye med den. Har dere ferdig grunnet panel, skal dere flekke på alle spikerslag, og tre strøk på all endeved. Iht stående panel er det mange som slurver med endetiden nederst på bordene. Og endetiden trekker opp vann og malingen vil etterhvert flasse av nederst og bordene begynne å råtne. Variabelt hvor lang tid det tar, da det avhenger av hvor mye regn det er og hvor fuktig det er der du bor. Men det vil skje før eller siden. Er bordene ugrunnet. Så vil jeg anbefale to lag grunning. Da jeg ser på arbeid jeg har gjort her, med et lag grunning på noen steder, så flasser det, mest sannsynlig fordi det blir huller i grunning på ett strøk. Og har trekt til seg vann, så malingen flasser. På disse punktene må jeg ca annenhvert år fjerne løs maling grunne og male på ny. Ene stedet må jeg evnt ta ned treverket, pga for lite grunning på ende ved, som sitter fast mot underlaget. Anonymkode: 379f8...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Del Skrevet 20. april 2023 Maskinfører skrev (12 timer siden): For all del unngå vannbasert (Råte på boks) tdm900 skrev (14 minutter siden): Vannbasert er bedre enn oljemaling. Er forskjell på før og nå. Og tenker du på demidekk som var i handel for en mannsalder siden, så er det helt noe anna. Hva som er best kommer an på underlaget. Man skal ikke gå god for vanntynnet maling på alle underlag. Tabben som ble gjort med demidekk var at det ikke ble grunnet under den. Vanntynnet maling som har ett godt underlag står seg mye lenger enn ren allydmaling. Og svertesoppen er ikke glad i akryl 🍄 Anonymkode: ec4d8...c22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #17 Del Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Overså nytt hus. Vær svært nøye med Grønningen, hjelper ikke hva dere har på om dere ikke er nøye med den. Har dere ferdig grunnet panel, skal dere flekke på alle spikerslag, og tre strøk på all endeved. Iht stående panel er det mange som slurver med endetiden nederst på bordene. Og endetiden trekker opp vann og malingen vil etterhvert flasse av nederst og bordene begynne å råtne. Variabelt hvor lang tid det tar, da det avhenger av hvor mye regn det er og hvor fuktig det er der du bor. Men det vil skje før eller siden. Er bordene ugrunnet. Så vil jeg anbefale to lag grunning. Da jeg ser på arbeid jeg har gjort her, med et lag grunning på noen steder, så flasser det, mest sannsynlig fordi det blir huller i grunning på ett strøk. Og har trekt til seg vann, så malingen flasser. På disse punktene må jeg ca annenhvert år fjerne løs maling grunne og male på ny. Ene stedet må jeg evnt ta ned treverket, pga for lite grunning på ende ved, som sitter fast mot underlaget. Anonymkode: 379f8...a08 Jeg tipper du er på rekkverk og detaljer når du sliter med flassing. Helt normalt. Akkurat på de områdene hadde jeg aller helst valgt beis, evt alkydmaling. Mange monterer også metallbeslag for å slippe vedlikeholdet på disse detaljene på huset. Anonymkode: ec4d8...c22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #18 Del Skrevet 20. april 2023 Om man ikke vasker, børster og grunner så blir de fleste malingstyper noe dritt. Drygolin ultimat var det beste for noen få år siden.. Anonymkode: 226a4...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Del Skrevet 20. april 2023 Vårt hus ble malt med Drygolin optimal for 12 år siden. For 2 år siden måtte vi bytte noen bord da vi skifta vinduer, og da vi malte disse bordene så er det ikke mulig å se forskjell mellom de som er 10 år gamle og de som er nymalt. Helt utrolig i mine øyne, at fargen holder så bra. Jeg har ikke peiling på husmaling, men Optimal funka i allefall her på Østlandet. Anonymkode: d6319...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå