AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet hadde vi en del muslimer i klassen. Men ingen gikk med hijab. Ingen krevde bønnerom i skolen. Ingen snakket om religion i friminuttet osv. Vi var til til og med på en hjemme alene fest hos en muslimsk jente og alkoholen fløt. Våre barn i dag har også muslimer i sine klasser. Men de virker veldig mye mer konservative enn sine foreldre. Alle går med hijab. Skolen har tilrettelagt for bønn på skoletiden og islam er et like naturlig samtaleemne som været. Hvor kommer denne konservative trenden fra? Jeg frykter at dagens unge muslimer påvirkes mer av Saudi Arabia enn av norske normer. Anonymkode: 3c233...7b7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Det er vel både og. De fleste er mer liberale, men de som er mer konservative er ekstreme og ofte nyfrelste. Anonymkode: 565a8...a84
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor kommer denne konservative trenden fra? Jeg frykter at dagens unge muslimer påvirkes mer av Saudi Arabia enn av norske normer. På 80 og 90-tallet kom mange av muslimene fra mer liberale land som Bosnia, mens de siste årene har det kommet flere fra mer konservative land som Irak,Somalia og dermed blir barna deres gjerne også mer konservative. Anonymkode: 177bd...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Er jo sånn det blir når enkelte grupper blir veldig store, de bosetter seg jo også i områder der det er mange muslimer fra før og det fører til at de har mindre med nordmenn å gjøre. Det oppstår parallelsamfunn der de stort sett kan leve med egne religiøse og kulturelle lover og skikker. Så har du sånne grupper som Islam Net som motarbeider integrering og som prøver å spre konservativ fanatisme, det har også poppet opp flere moskeer og de er jo heller ikke positive til at unge muslimer blir for norske i væremåten. Land som Saudi Arabia støtter jo bygging av moskeer, oppretting organisasjoner som f.eks. Islam Net og sørger for at det kommer flere konservative religiøse ledere til land som har bosatt mange muslimer. For Saudi Arabia så er det en langsiktig investering siden det vil føre til større innflytelse. Anonymkode: 2e90b...2bd 8 1
blui89 Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Jeg føler at jeg har mer kunnskap enn mine foreldre og derfor er jeg også mer liberal. Jeg tror dette gjelder mange andre muslimer som meg også. Jeg bruker ikke hijab og krever ikke bønnerop. Men jeg spiser ikke svin og drikker ikke alkohol. 1
Gjest Inverto Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 Bryr meg ikke De er fortsatt muslim, og det er ille nokk. Religion er en byrde på menneskeheten, men noen er verre. Islam er et av dem
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 Inverto skrev (5 timer siden): Bryr meg ikke De er fortsatt muslim, og det er ille nokk. Religion er en byrde på menneskeheten, men noen er verre. Islam er et av dem Religion gjør samfunn varmere, mer inkluderende og økt omtanke for andre enn ateistiske sekulære samfunn. Ateisme er en byrde på samfunnet som gjør det mer egoistisk, materialistisk og kaldt overfor mennesker med downs feks som ateistene mener man bør kunne abortere fritt om man ikke vil ta seg av det. Anonymkode: 177bd...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 Mye av denne konservatismen er ren posering. Har selv en muslimsk mann på jobben. Han er veldig opptatt av å fremstå som en god muslim utad, men han har ingen problemer med å ha sex med andre damer enn kona. Anonymkode: ee15a...d31 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 Det gjelder i mange land. Gamle bilder fra byer på 70-tallet i folkerike land som Egypt, Iran, Indonesia, Pakistan og flere land med muslimsk flertall viser at langt færre damer hadde religiøst hodeplagg da. Anonymkode: 7f178...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 litt usikker. Jeg er ex muslim og mange av mine venner drikker, røyker hasj, har sex men gris spiser de ikke. Jeg har begynt å spise svin men kun pålegg. Men de er veldig konservative når det gjelder familie og barn, Inkludert meg. Vi vil ha ei som er tradisjonell og som ikke fester, går alene ute osv. Anonymkode: 83ff0...b24 1
Amelly Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 Hvorfor bryr folk seg hvordan andre velger å praktisere sin religion?? Det er ingen som spør hvorfor kristne praktiserer eller går i kirka. Men det er det vel ikke så mye av uansett … sikkert derfor det plager dere. Spør heller hvorfor folk brenner koranen offentlig. Hvorfor er det ingen som brenner bibele? Toraen?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 Amelly skrev (44 minutter siden): Hvorfor bryr folk seg hvordan andre velger å praktisere sin religion?? Det er ingen som spør hvorfor kristne praktiserer eller går i kirka. Men det er det vel ikke så mye av uansett … sikkert derfor det plager dere. Spør heller hvorfor folk brenner koranen offentlig. Hvorfor er det ingen som brenner bibele? Toraen? Fordi det forandrer samfunnet vårt på en måte som ikke er positivt, de første arbeidsinnvandrerne som kom til Norge fra muslimske land stilte ikke krav til at samfunnet skulle innrette seg etter deres religion og kultur. Men nå som det har blitt mange flere så er det krav til at mat skal være halal, det kreves at skolene legger til rette for deres religion og det snakkes om rentefrie lån for muslimer. De skal ha statsstøtte for religionen og det popper opp moskeer som igjen vil ha bønnerop. Så kommer det organisasjoner som Islam Net som rett og slett er skadelig og som har en fiendtlig holdning til nordmenn, norsk kultur og våre norske verdier. Verdier som likestilling, kvinnerettigheter, ytringsfrihet og synet på homofile er også noe som ikke respekteres. Når det gjelder SIAN og koran-brenning så får de akkurat det de ønsker når motdemonstrantene reagerer med vold og opptøyer, hvis det er noen som brenner en bibel eller toraen så er det ingen som blir voldelige og begynner med steinkasting og opptøyer. Anonymkode: 2e90b...2bd 1 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 3 hours ago, Amelly said: Hvorfor bryr folk seg hvordan andre velger å praktisere sin religion?? Det er ingen som spør hvorfor kristne praktiserer eller går i kirka. Men det er det vel ikke så mye av uansett … sikkert derfor det plager dere. Spør heller hvorfor folk brenner koranen offentlig. Hvorfor er det ingen som brenner bibele? Toraen? Det er mange som spør hvorfor kristne gidder å gå i kirken, men kristendommen er på vikende front, så det er liten grunn til å gjøre så mye ut av motstanden. Islam er derimot i vekst, og mange muslimer lar seg jo så lett provosere, så brenning av koranen fungerer bedre som en symbolsk protest. Anonymkode: 8f974...b43 3
Gjest Inverto Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Religion gjør samfunn varmere, mer inkluderende og økt omtanke for andre enn ateistiske sekulære samfunn. Ateisme er en byrde på samfunnet som gjør det mer egoistisk, materialistisk og kaldt overfor mennesker med downs feks som ateistene mener man bør kunne abortere fritt om man ikke vil ta seg av det. Anonymkode: 177bd...c9b Talt som en ekte troende: lite edukert og kritisk
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #16 Skrevet 17. april 2023 Neste generasjon er ofte mer konservativ en forrige. Tiden står litt stille for de som reiser ut. Utvandrede nordmenn blir mer "norske" og idoliserer det urnorske . Når livet går videre i gamlelandet står de litt stille. Jobbet med ei tyrkisk dame i utlandet. Hun bodde i Istanbul men hadde slektninger i Tyskland. Slektningene i Tyskland var mer konservative enn de som ble igjen i Istanbul på samme måte. Undersøkelser fra England viser tydelig at yngre generasjoner er mer radikale enn sine foreldre. Samme tendens med at de omfavner det de anser som sin arv og identitet, rendyrker det de mener kulturene og tar religion mer seriøst. Typisk spørsmål om straff rundt koranbrenning. De yngre vil ha strengere strengere straffer. I Norge har vi lenge trodd at når "de" kommer hit og ser hvor bra det er med demokrati, menneskerettigheter osv så vil "de" bli som oss og assimileres . Det skjer ikke. Ikke i Norge, ikke i England, ikke i Sverige. Anonymkode: 7ee9a...b18 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #17 Skrevet 17. april 2023 Inverto skrev (56 minutter siden): Talt som en ekte troende: lite edukert og kritisk Skrevet som en ekte ateist: null evne til å forholde seg til vitenskap og fakta Anonymkode: 177bd...c9b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #18 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men nå som det har blitt mange flere så er det krav til at mat skal være halal, det kreves at skolene legger til rette for deres religion og det snakkes om rentefrie lån for muslimer. De skal ha statsstøtte for religionen og det popper opp moskeer som igjen vil ha bønnerop. Alle religioner får statsstøtte, og det er grunnlovsfestet at de skal behandles likt, altså må muslimene også få det. Rentefrielån betyr bare at de betaler like mye på en annen måte, så hva er problemet med det? Halamat er ikke noe verre enn at jødene vil ha kosher eller allergikere eller veganerne vil ha tilpasset mat. Anonymkode: 177bd...c9b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #19 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neste generasjon er ofte mer konservativ en forrige. Tiden står litt stille for de som reiser ut. Utvandrede nordmenn blir mer "norske" og idoliserer det urnorske . Når livet går videre i gamlelandet står de litt stille. Jobbet med ei tyrkisk dame i utlandet. Hun bodde i Istanbul men hadde slektninger i Tyskland. Slektningene i Tyskland var mer konservative enn de som ble igjen i Istanbul på samme måte. Undersøkelser fra England viser tydelig at yngre generasjoner er mer radikale enn sine foreldre. Samme tendens med at de omfavner det de anser som sin arv og identitet, rendyrker det de mener kulturene og tar religion mer seriøst. Typisk spørsmål om straff rundt koranbrenning. De yngre vil ha strengere strengere straffer. I Norge har vi lenge trodd at når "de" kommer hit og ser hvor bra det er med demokrati, menneskerettigheter osv så vil "de" bli som oss og assimileres . Det skjer ikke. Ikke i Norge, ikke i England, ikke i Sverige. Anonymkode: 7ee9a...b18 Tja litt usikker på om denne teorien holder helt vann når det gjelder islam. De muslimene som var ung på 80 og 90-tallet var også barn av innvandrere. Men de ble ikke mer konservative enn sine foreldre. Det er noe som har skjedd mer nylig. Det gjelder også andre innvandrergrupper, som chilenere, bosniere og vietnamesere. Ingen av de ser mer mot røttene enn sine foreldre. Det gjelder egentlig bare den nye generasjonen muslimer. Og jeg tror påvirkning gjennom sosiale medier og bevisst promotering av konservativ wahabisme fra pengesterke miljøer i midtøsten er grunnen. Anonymkode: 9dd2f...acc 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #20 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Alle religioner får statsstøtte, og det er grunnlovsfestet at de skal behandles likt, altså må muslimene også få det. Rentefrielån betyr bare at de betaler like mye på en annen måte, så hva er problemet med det? Halamat er ikke noe verre enn at jødene vil ha kosher eller allergikere eller veganerne vil ha tilpasset mat. Anonymkode: 177bd...c9b Det er helt tullete at norske skattebetalere må betale for en religion som aktivt og helt åpenlyst driver på med negativ sosial kontroll av kvinner, noe som strider totalt mot våre moderne vestlige verdier. Når kvinner må være adskilt fra menn i moskeene og ikke kan bruke samme inngangsdør så er det diskriminering. Samme med begravelser der kvinner ikke kan delta på lik linje som menn fordi de kan være "urene". Dessuten så finnes det vel ikke en eneste kvinnelig imam, det burde blitt helt slutt på statsstøtten så lenge slike middelalderske holdninger eksisterer. Når det gjelder lån så burde det være en selvfølge at de aksepterer systemet i Norge som alle andre, er helt urimelig at en liten gruppe skal få spesialbehandling fordi religionen og kulturen deres fra at annet land sier at renter er "haram". Vil de ha rentefrie lån så er kanskje ikke Norge det rette landet å bosette seg i. Halalmat er problematisk fordi at nesten alt av kjøtt som selges i Norge nå er halal, en vanlig norsk forbruker kan ikke velge bort halalkjøtt fordi at noen igjen har bestemt at vi må legge til rette for en liten gruppe som tar stor plass og som krever mye. Når man flytter til et annet land så skal man respektere kulturen og skikkene i det landet, ikke kreve at flertallet av befolkningen skal tilpasse seg innflytterne sin kultur og religion. Hvorfor er det sånn at Islam er den eneste religionen som ikke tilpasser seg vestlig kultur og vestlige verdier men heller krever at det er vi som må tilpasse oss Islam?. Anonymkode: 2e90b...2bd 3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå