Gå til innhold

Barnet har venn som skryter og lyver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

8-åringen har en bestevenn som skryter voldsomt av seg selv i alle sammenhenger, og lyver om det meste. Dette er slitsomt for mitt barn, og h*n sier at h*n er lei av å være sammen med dette barnet, selv om de har vært venner i flere år. Jeg har sagt til dette barnet flere ganger at det ikke er pent å skryte så masse av seg selv, men det går ikke inn. Bør barnet mitt slutte å være sammen med vennen og heller holde seg sammen med andre? Jeg er redd det ødelegger selvbildet hvis dette fortsetter. Vennen er veldig umoden også. 

Anonymkode: 1bf4e...35a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok dette er relativt vanlig i den alderen. Møtte det flere ganger da barna gikk på barneskolen 

å si at det ikke er «pent» å skryte av seg selv tenker jeg blir feil tilnærming. Men heller ignorer når barnet skryter uhemmet. Husk å skille mellom å fortelle noe sant og bra, og bevisste selvskryt. 

ang lyging så skriver du også at barnet er umodent. Kan det rett og slett være at barnet ikke helt greier å skille mellom fantasi og virkelighet enda?

Anonymkode: 9f358...ab1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt 

Anonymkode: 3cd0a...1d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert normalt, men unger som er sånn blir fort oppfattet som usympatiske og slitsomme

Anonymkode: 1bf4e...35a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt kan holde på litt sånn. Umoden, sosiale skills er ikke helt på plass, utredes for autismespekter/adhd. Skiller ikke 100% på hva som er sant og usant. Jeg pleier å si at «det det er en skikkelig røverhistorie» når han setter i gang. Han var ille rundt 7 års alderen, men nå er han 9 og det har blitt mye bedre. Jeg hadde syntes det var trist hvis han mistet venner pga det. Iallefall hvis det ble heiet frem av foreldrene🙈

Anonymkode: 50814...333

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om barnet selv ønsker mindre kontakt er det selvsagt greit. Av og til vokser en fra hverandre og trenger avstand og dyrke nye vennskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Fantasi kan være en god egenskap. Blir sikkert en god bilselger eller politiker.

Anonymkode: 97a1e...ae1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme med vennen til min sønn. Vennen har adhd, kanskje det forklarer litt… 

mitt barn får beskjed om å bare si OK når vennen lyver. Det blir alt for mye kranglig om alt skal verifiseres hele tiden. 

Disse er ni år.

Anonymkode: 11dca...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er bare 8 år. Synes du legger alt for mye i dette. Det er helt normalt at barn har slike faser, det går over. Jeg synes det er helt vilt at du vurderer å ødelegge din sønns vennskap med dette barnet bare pga dette. Det sier veldig mye om deg og det er mye verre enn at en 8-åring lyver!

Anonymkode: 7dd2a...70d

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er bare 8 år. Synes du legger alt for mye i dette. Det er helt normalt at barn har slike faser, det går over. Jeg synes det er helt vilt at du vurderer å ødelegge din sønns vennskap med dette barnet bare pga dette. Det sier veldig mye om deg og det er mye verre enn at en 8-åring lyver!

Anonymkode: 7dd2a...70d

Sønnen synes det er slitsomt. Det er sønnens valg hvor mye tid han vil tilbringe med denne gutten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...