Kira123 Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Hei! Vil gjerne høre erfaringer med kyssesyken. Hvor gammel var du? Hvor lenge var du syk? Hvilke symptomer kjente du mest på? Jeg er 25, kjenner mest på utmattelse og hodepine. Hatt det i ca 4 mnd.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Hadde hoven lymfeknute på halsen og ble plutselig skikkelig dårlig en natt, tok en Paracet og svettet så mye jeg aldri har svetta før. Var 17 år. Ble litt redd og dro til legen som sendte meg direkte til biopsi og blodprøver. Da fant de ut at det var atypisk kyssesyke mest sannsynlig. Anonymkode: f8ebc...d1a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Var 16, var syk i noen mnd. Hadde vel en del feber og var sliten, lenge siden. Fikk ME noen år senere. Med det jeg vet nå, så ville jeg anbefalt alle med kyssesyken å ta tilskudd av visse vitaminer og mineraler, særlig d vitamin og magnesium. Og generelt spise ren og sunn mat, med mye grønt. Immunforsvaret trenger all hjelpen den kan få. Anonymkode: 51314...649
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Ekstremt sliten, og hadde feber. Fikk det som 23 åring, og selvfølgelig midt i eksamensperioden, så trodde det først "bare" var at jeg var sliten pga det. Men klarte ikke de siste eksamnene pga manglende energi, og det ble tatt blodprøver pga feberen (mild) over lengre tid, og den kom tilbake positiv på EBV. Var sliten i flere mnd, men ikke noe mer alvorlig enn det. Anonymkode: d9ee2...40a
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Jeg hadde en periode i sommer hvor lymfeknutene på halsen hovent skikkelig opp, jeg nattesvettet og raste ned i vekt, og var sånn passe sliten. Kom meg til lege som mistenkte lymfekreft (hadde tross alt verken feber eller vond hals), så ble henvist til sykehuset. I mellomtiden kom prøvene tilbake; kyssesyken og alvorlig leverbetennelse. Jeg var litt stressa fordi jeg så jo ikke ut, og følte meg elendig og skulle reise på ferie en uke etter jeg fikk diagnosen, og skulle gifte meg en måned etter det igjen. Men jeg var sengeliggende noen dager, tok det rolig på ferie. Kom meg tilbake på jobb som normalt og fikk giftet meg som jeg skulle. Men det ble utdrikkingslag og bryllup med alkoholforbud for min del. Så i alt var jeg virkelig dårlig i 2 uker (en uke før og en uke etter legebesøk), og så litt ekstra slapp en måned etter det. Men så lenge jeg tok litt ekstra hensyn til meg selv, så gikk det fint kombinert med et vanlig liv. Anonymkode: de1e4...738
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå