Gå til innhold

KJØPE filmer i 2023… er det normalt?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøper bøker selv om jeg kan låne de gratis på biblioteket 😳😳  samboer bør dumpe meg og sende meg på mentalsykehus! Jeg er jo gal! 

🙄🙄🙃

Anonymkode: 2a288...c2e

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Synes sånt som dette er et STORT rødt flagg for min del og lurer på om jeg skal snakke ordentlig med venninnen min om dette….

Hvis jeg var venninnen din, vil jeg absolutt sett det røde flagget etter en sånn samtale - det røde flagget som varsler at jeg har en venninne som  bryr seg altfor mye om ubetydelige detaljer hun ikke har noe med. Selvkjøper  jeg fortsatt cder fra tid til annen - mitt valg, mine prioriteringer, og jeg ville ledd høyt om noen uttrykte bekymring over det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (6 minutter siden):

Jeg vet veldig godt hva fremkalling er, men jeg ser ikke koblingen mellom mitt innlegg og dine kommentarer.

Carrot skrev (49 minutter siden):

nja, jeg tenkte vel at man kan bruke en uhorvelig mengde penger på ulike typer kamera for ulike settinger, ulike linser, utstyr til fremkalling osv.. 

Du skrev at man ikke kan bruke det som en sammenligning i utgangspunktet, mens Mezzosoprena og jeg begge nevner at det er mer som følger et kamera enn bare selve huset man bruker for å knipse bildet med - så jeg tenker at det jo helt klart er en kobling? Eller har jeg misforstått?  

Men poenget er at det å ha en hobby ikke alltid er noe andre skjønner selv om det heller ikke er noe unormalt i å bruke penger på en ting man brenner for.. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (5 minutter siden):

Jeg vet veldig godt hva fremkalling er, men jeg ser ikke koblingen mellom mitt innlegg og dine kommentarer.

Unnskyld, jeg leste innlegget ditt feil. Jeg tolket det motsatt av hva du skrev 🙂 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøper bøker selv om jeg kan låne de gratis på biblioteket 😳😳  samboer bør dumpe meg og sende meg på mentalsykehus! Jeg er jo gal! 

🙄🙄🙃

Anonymkode: 2a288...c2e

Åå den traff :D her har hylle opp og i mente med bøker... hundretusener av kroner stående "til pynt" selv om jeg har lest alle, noen opptil flere ganger.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper vinylplater. Min samboer har en samling av fysiske filmer og serier, og vi har 4 meter med velfylte bokhyller fra gulv til tak. Vi har ellers god utdanning, gode jobber og god økonomi og alt som skal til for det som de fleste mener er en perfekt vellykket kjernefamilie. Men vi burde kanskje bare skorte hele familien da, fordi både jeg og min samboer tydeligvis har solide røde flagg???

Mange liker å kjøpe fysisk de filmene/platene som betyr litt ekstra. De vet også at det er økonomisk mye mer lukrativt for skaperne av kulturprodukter å selge et fysisk format enn det er å streame. Så noen ønsker å støtte de kulturskaperne som betyr litt ekstra for de. 

Jeg tenker at det største røde flagget så langt i denne tråden er TS sitt hovedinnlegg der hun legger seg opp i andre sitt liv på denne måten. 

Anonymkode: bfabf...248

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig skjønner jeg ikke helt greia med å samle på filmer men det er vel en helt ordinær hobby i grunn? Hvis noe så uskyldig anses som et rødt flagg så synes jeg man er litt vel kritisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortsatt mange som kjøper film, ellers hadde Platekompaniet lagt ned. Tror nok dessverre det skjer før eller siden, men forhåpentligvis ikke før det blir bedre tilgjengelighet av film digitalt. At noen tror "alle filmer i verden" fins på Netflix, tyder på veldig begrenset kunnskap om film for å si det mildt. Jeg har selv gått over til å kjøpe digitalt på youtube i mange tilfeller, men man har ingen garanti for at alle tjenester som selger film kommer til å vare evig, så hva skjer da med samlingen? Jeg ønsker å eie filmer for å kunne se dem når jeg vil. Og ikke abonnere på et utall ulike strømmetjenester. 

Anonymkode: cedc3...a0d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må bare spørre… har en venninne som har flyttet inn med en ny fyr og han bruker visstnok penger på å KJØPE filmer!! Var på besøk hos de og jeg ble helt sjokkert.. han hadde faktisk sikkert 100 filmer i hyller stua. Fant så ut at han faktisk bruker penger på å kjøpe filmer! Han liksom bestiller de fra utlandet osv og det koster visst litt. Trodde dette var sånt man gjorde på 80 og 90-tallet?? Dette må da være bortkastede penger?? Synes sånt som dette er et STORT rødt flagg for min del og lurer på om jeg skal snakke ordentlig med venninnen min om dette…. han virker jo totalt sær, ufornuftig og troende til å kaste bort pengene deres på sånt tull. Altså alvorlig talt hvis man vil se film kan man jo se alle filmer i hele verden på Netflix?!? 

Nei… vet ikke hva jeg skal si men lurer bare på hva noen folk tenker med. Hva mener dere?? Er det vanlig å bruke penger på sånt i 2023?

Anonymkode: feb4c...eea

Min venninne kjøpe fortsatt filmer på DVD og CD plater 😉

Anonymkode: ffe14...95f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles noen Dvd-er i en hylle eller to hjemme, og det hender jeg kjøper en film om det er noe spesielt som ikke er å finne på de tre strømmetjenestene jeg har tilgang til (TV2 Play, HBO Max og Netflix). Jeg kjøpte for eksempel noen dvd-er av de gamle klassikerne i svart/hvitt, f.eks den med Cary Grant som heter An Affair To Remember. Den fant jeg ikke på noen strømmetjenester. Ikke et par av de gamle filmene til Humphrey Bogart heller, i alle fall ikke på den tiden jeg fant ut at jeg ville se dem.

Noen mennesker har film som hobby, og da liker man å eie filmene fysisk. Ikke noe rart med det. Personlig synes jeg at unge damer som bruker tusenvis av kroner på utseende hver måned i form av hårstylingsprodukter, foundationer, diverse sminke og drøssevis med kremer og renseprodukter bare er tull og bortkastede penger også. Men likevel er det tusenvis, millionvis, av kvinner verden over som har sminke som hobby. Enda så bortkastet andre kanskje måtte synes det er.

Så du deler rett og slett ikke hans interesse, og han deler antageligvis ikke din heller. Ikke legg deg opp i hva andre bruker penger på, er mitt råd. Antageligvis bruker du penger på ting andre synes er tull, du også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange filmer som ikke er på noen streamingtjeneste. Jeg kjøper favorittfilmer samt filmer jeg vil se som ikke er på streamingtjenester🙂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper filmer, men lite fysiske DVD-er. Kjøper på iTunes.. Det er jo ingenting å få sjokk over, film kan jo være en hobby han har.

Anonymkode: b6f01...da6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kjøper også filmer, digitalt. Er veldig mange filmer du ikke får på Netflix. 

Anonymkode: 611f5...138

Når det kommer til digitale kjøp så ryker disse så fort plattformen legges ned. Det gjør ikke fysiske. Jeg har kjøpt en del filmer digitalt som jeg ikke lenger har tilgang til fordi plattformen ble lagt ned, eller overtatt av et annet selskap.

Anonymkode: 2242a...9d8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsatt mange som kjøper film, ellers hadde Platekompaniet lagt ned. Tror nok dessverre det skjer før eller siden, men forhåpentligvis ikke før det blir bedre tilgjengelighet av film digitalt. At noen tror "alle filmer i verden" fins på Netflix, tyder på veldig begrenset kunnskap om film for å si det mildt. Jeg har selv gått over til å kjøpe digitalt på youtube i mange tilfeller, men man har ingen garanti for at alle tjenester som selger film kommer til å vare evig, så hva skjer da med samlingen? Jeg ønsker å eie filmer for å kunne se dem når jeg vil. Og ikke abonnere på et utall ulike strømmetjenester. 

Da forsvinner de. Du kan prøve å laste ned, men bildekvalitet reduseres som regel ved nedlasting. Dessverre. Det er en farlig utvikling at folk tror man har tilgang til alt av filmer på en streamingtjeneste, eller tror at men er like mye eier av et digitalt produkt som man er av å ha det fysisk. Herregud, tilgang til alle filmer på netflix? Lurer på om de som tror det er på netflix, eller om de tror all den driten du finner på netflix er alt verden har å tilby av film. Hjelpes.

Anonymkode: 2242a...9d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HegeMarie

NEWSFLASH:

Du kan ikke se alle filmer i verden på Netflix eller noen andre strømmetjenester, du er faktisk henvist til å velge i det tilfeldige utvalget de har har inne til en hver tid, da gjerne mest kommersielle filmer. Er du filmentusiast ønsker du gjerne å ha tilgang til spesifikke filmer og da er det fysiske format som gjelder.

Det at han importerer tyder på at det er nettop det han er ute etter, siden filmene da ikke er tilgjengelig i norsk utgave?

At samlingen er så liten, ca 100 filmer, tyder på at han er en feinsmecker som ikke spiser det han får servert av fast food-merker som Netflix og andre strømmetjenester med svært begrenset utvalg.

Selv kjøper jeg ikke lenger filmer, men beholder en del klassikere som er vanskelig tilgjengelig andre steder, og jeg liker å ha litt dokumentarer og intervjuer til filmfavorittene.

Ville sett det som et rødt flagg dersom en  venninne hadde blandet seg inn i bagateller som ikke angår henne på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Må bare spørre… har en venninne som har flyttet inn med en ny fyr og han bruker visstnok penger på å KJØPE filmer!! Var på besøk hos de og jeg ble helt sjokkert.. han hadde faktisk sikkert 100 filmer i hyller stua. Fant så ut at han faktisk bruker penger på å kjøpe filmer! Han liksom bestiller de fra utlandet osv og det koster visst litt. Trodde dette var sånt man gjorde på 80 og 90-tallet?? Dette må da være bortkastede penger?? Synes sånt som dette er et STORT rødt flagg for min del og lurer på om jeg skal snakke ordentlig med venninnen min om dette…. han virker jo totalt sær, ufornuftig og troende til å kaste bort pengene deres på sånt tull. Altså alvorlig talt hvis man vil se film kan man jo se alle filmer i hele verden på Netflix?!? 

Nei… vet ikke hva jeg skal si men lurer bare på hva noen folk tenker med. Hva mener dere?? Er det vanlig å bruke penger på sånt i 2023?

Troll

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
frogger skrev (2 minutter siden):

Troll

Kanskje, men kanskje TS ikke skjønner konseptet av å bruke penger på en hobby eller en lidenskap og kun ser det som sløsing med penger, som jo kan være et rødt flagg for noen som er over middels opptatt av penger på bok... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha kjenner til en sånn. Han samler på LP-plater og gitarer også. Fullt av gamle filmer og CD-er og TV-spill…. Bare for å ha. Fyren er over førti… Samlemani, hoarding, det er alltid noe sykelig med det. Er samme trekk som massemordere som samler på ting som minner de på mordofferet… de bare må ha det. Sært å kaste vekk pengene sånn. 

Anonymkode: 6fa38...a1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Samlemani, hoarding, det er alltid noe sykelig med det. Er samme trekk som massemordere som samler på ting som minner de på mordofferet… de bare må ha det. Sært å kaste vekk pengene sånn. 

Anonymkode: 6fa38...a1c

Jepp, LP-plater i dag, massemyrderier i morgen. Best å styre unna. :ironi:

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...