Gjest Livili Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Vi har en katt, oppvokst med 2 middelaldrende mennekser. Han er nå 3 år. Han gidder ikke leke med leker, er en utmerket jeger, hjemmekjær da han ikke er ute lenge om gangen. Skeptisk til fremmede men tillitsfull og veldig trygg hjemme. Han har begynt å fly på oss. Først mannen som da lekte med han, i det siste flyr han også på meg. Biter ikke hardt, men denne oppførselen er uønsket, hva gjør vi? Katten er jevnlig hos dyrlegen og akkurat hatt en sjekk.
Gjest Livili Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 (endret) Når jeg lå i sengen i ste fløy Han på å bet meg i skulderen. Som eksempel på hva han kan finne på. Endret 16. april 2023 av Livili
tussi680 Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Han kan være rammet av en sykdom i hjernen, du bør reise til veterinær og forklare situasjonen.
Gjest Livili Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 tussi680 skrev (16 minutter siden): Han kan være rammet av en sykdom i hjernen, du bør reise til veterinær og forklare situasjonen. Forklaringen til oppførsel er nok at pus ikke får jaktet pga mye snø. Kjeder seg. Pus var hos veterinær senest torsdag. Hvordan vi bør reagerer er egentlig det jeg spør om. Sykdom er jeg ikke redd for at det er.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #5 Skrevet 19. april 2023 Hvis det ikke er hard biting, så kan det være lekebiting. Noen katteraser er veldig opptatt av jakt, og leken kan være forholdsvis hard. Hvordan er kroppsspråket hos katten når han gjør det? Uansett er det lurt å ta en sjekk med veterinær for å utelukke sykdom/andre plager sånn for sikkerhets skyld, særlig hvis denne nye oppførselen plutselig har oppstått. Anonymkode: c0c77...890
Trolltunga Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 Finn leker som engasjerer ham - du sier han liker å jakte, kjøp fjærleke på pinne og lek med ham så han får utløp for energien sin. Han er nok rastløs. Leker som bare ligger og slenger er «døde» og ikke interessante, så her må dere bidra. Tipper aktivisering vil få slutt på jaktatferden hans. 4
Gjest Livili Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Dette skjer for det meste om natten/tidlig morgen og i situasjoner der pus ikke får gå ut ( når vi ikke skal være hjemme). Fjærleker har han, leker i 2 minutter også gidder han ikke mer. Han lekte mye når han var mindre, men etter han ble en god musefanger har inneleker ikke vært intr. Tror at det ikke hadde skjedd hvis pus selv fikk bestemme når han kan gå ut, det kommer aldri til å skje. Jeg lå å sov kl 6 i dag, våkner av et bitt i tåa. Sa ingenting, bare snudde meg å sov videre, da gikk pus, så lurer på om ignorereing av adferd kan være en løsning? Skal prøve å leke mer med han altså.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 klatrestativ, stort - med litt catnip på for å introdusere han til det.. Anonymkode: f023e...ec6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 Livili skrev (4 minutter siden): Dette skjer for det meste om natten/tidlig morgen og i situasjoner der pus ikke får gå ut ( når vi ikke skal være hjemme). Fjærleker har han, leker i 2 minutter også gidder han ikke mer. Han lekte mye når han var mindre, men etter han ble en god musefanger har inneleker ikke vært intr. Tror at det ikke hadde skjedd hvis pus selv fikk bestemme når han kan gå ut, det kommer aldri til å skje. Jeg lå å sov kl 6 i dag, våkner av et bitt i tåa. Sa ingenting, bare snudde meg å sov videre, da gikk pus, så lurer på om ignorereing av adferd kan være en løsning? Skal prøve å leke mer med han altså. Hvorfor ikke? Anonymkode: 307c0...5c4
Gjest Livili Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke? Anonymkode: 307c0...5c4 At han ikke skal være ute natt og når vi ikke er hjemme? Kontroll. Synes det er greit at vi vet hvor pus er når vi er borte og om natten når vi ikke kan følge med på han. Om vinteren har ingen katt noe ute å gjøre i flere timer uansett.
Maskinfører Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 Så søtt ene pusen min angriper tærne mine om natten 🙂😻
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 Har en fosterkatt som er ganske lik🙄 her er heller ikke leker interessant, utenom én: Laser. Det er gøy…i 2 minutter. Så er det stopp. Da lar jeg han få 10 minutter av før jeg begynner igjen. Da er det gøy i 2 nye minutter. Ellers har vi ofte YouTube-videoer av mus og fugler på tven, slik at han bruker energi på det. Siden han er fosterkatt får han ikke gå ut, så jeg tror det ligger mye der. Anonymkode: a52fe...b93
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 Katten er nok frustrert fordi han ikke får vært ute når han selv ønsker. Han biter lett fordi dere er menneskene hans. Så lenge det ikke er under ti minus og han har en tykk og god pels, så burde han få lov å være ute når han ønsker. Du kan skape en fin lun uteplass til han enkelt. Varmelampe og vegger/eske av tre. Enten må han være inne hele tiden ellers så må han få lov å komme og gå som han vil. Katteluke er også en fin ting, de går inn når de trenger det. Anonymkode: 47c50...335 1 1
Gjest Livili Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Katten er nok frustrert fordi han ikke får vært ute når han selv ønsker. Han biter lett fordi dere er menneskene hans. Så lenge det ikke er under ti minus og han har en tykk og god pels, så burde han få lov å være ute når han ønsker. Du kan skape en fin lun uteplass til han enkelt. Varmelampe og vegger/eske av tre. Enten må han være inne hele tiden ellers så må han få lov å komme og gå som han vil. Katteluke er også en fin ting, de går inn når de trenger det. Anonymkode: 47c50...335 Han er sikkert frustrert fordi han ikke får det som han vil. Men det vil aldri skje at han får være ute på natten. Dagtid går han ut og inn som han vil, foruten når vi skal bort.
Trolltunga Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 Livili skrev (6 timer siden): Han er sikkert frustrert fordi han ikke får det som han vil. Men det vil aldri skje at han får være ute på natten. Dagtid går han ut og inn som han vil, foruten når vi skal bort. Slit ham ut på kveldstid - alle katter leker, så sant de ikke er gamle eller syke, du må bare gjøre en innsats for å finne ut hva han liker. Jaktinstinktet er der, så bruk det som en pekepinn. Er det fjærleke (liker han det bortover gulvet, opp i lufta etc.) baller, ting som spretter etc. Det er deres jobb å finne ut hva han liker slik at han trives. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #16 Skrevet 19. april 2023 Livili skrev (11 timer siden): Dette skjer for det meste om natten/tidlig morgen og i situasjoner der pus ikke får gå ut ( når vi ikke skal være hjemme). Fjærleker har han, leker i 2 minutter også gidder han ikke mer. Han lekte mye når han var mindre, men etter han ble en god musefanger har inneleker ikke vært intr. Tror at det ikke hadde skjedd hvis pus selv fikk bestemme når han kan gå ut, det kommer aldri til å skje. Jeg lå å sov kl 6 i dag, våkner av et bitt i tåa. Sa ingenting, bare snudde meg å sov videre, da gikk pus, så lurer på om ignorereing av adferd kan være en løsning? Skal prøve å leke mer med han altså. Katter leker i bølger. De bobler over, også simrer de, også bobler de over igjen, også simrer de osv osv. Når man skal aktivisere en katt, skal man altså la de leke i 1-2 minutter, gi de 1-2 minutter ro, leke i 1-2 minutter igjen osv: https://vm.tiktok.com/ZGJmNyn8V/ Anonymkode: 303b7...4a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå