Gå til innhold

Hadde du tatt abort om fosteret ditt hadde Downs?

Hadde du tatt abort om fosteret ditt hadde Downs?  

572 stemmer

1. 1. Som tråden sier

• Ja
      483
    • Nei
      89

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nysgjerrig på hvor mange som svarer ærlig på dette spørsmålet.  Downs kommer gjerne med flere tilleggssykdommer som kan være svært belastende. Selv hadde jeg valgt å gjøre det. Hva tenker dere andre? Ja eller nei holder, men kom gjerne med begrunnelser også. 

så får vi se hvor lang tid det tar før jeg blir kalt et ondt menneske

Anonymkode: 5c8a2...bee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 4ab54...0f1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg beklager å si det, men ja det ville jeg rett og slett fordi JEG ikke tror at jeg ville vært bra nok som mor for et barn med downs, ikke fordi barnet ikke ville vært et like fantastisk barn som hvilket som helst annet barn.. 

Anonymkode: 915c5...8f2

• Liker 7
  • Hjerte 12
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Topsi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt en del på det i det siste, og ikke «bare» ifht Downs syndrom. Jeg har alltid ønsket meg barn, men er for syk til å få. Jeg nærmer meg 40, og selvsagt noe stort kan jo skje og jeg blir mye bedre (nei tror ikke det), men jeg har tenkt jeg må legge barn helt på hyllen. Hvor eldre en blir jo mer øker sjansen for å få f.eks et barn med Downs syndrom, og i tillegg vil jeg jo være rundt 60 når det eventuelle barnet skal ut i voksenlivet. Jeg hadde nok ikke klart å ta abort. Dømmer ikke andre som gjør det, men jeg tror ikke jeg hadde klart det. Derfor har jeg tenkt at jeg får holde meg til å være tante, og ellers ha litt forhold til barn, men ikke få egne barn. 

Anonymkode: 7d44e...0fa

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. Det er en belastning på samfunnet som overhodet ikke gir noe slags verdiskapning i retur.

Anonymkode: 2b212...b5e

• Liker 20
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede i mange år, og ja, tar definitivt abort ved kromosomavvik.

For meg er ikke sett bare et teoretisk svar, for jeg har allerede tatt abort etter at det ble oppdaget alvorlig utviklingsavvik da jeg var 13 uker på vei. 

I neste svangerskap dro jeg til Danmark og tok NIPT-test og ville tatt abort igjen dersom resultatet hadde vist stor sannsynlighet for avvik.

Anonymkode: bce7c...2f4

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er en del andre i min nærmeste familie som er fullstendig avhengig av meg, og et barn med downs eller annen alvorlig utviklingshemning ville druknet meg. Har såvidt hodet over vann nå. Men så skal jeg ikke ha flere barn heller, så dette er heldigvis ikke en reell problemstillingen for meg.

Anonymkode: 0529a...7e0

• Liker 6
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vil ikke at et uskyldig barn som ikke har bedt om å komme til verden skal måtte leve med å ha Downs resten av livet. Downs er virkelig ingen dans på roser.

Anonymkode: 1d269...cf4

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Ja, det har jeg alltid tenkt at jeg ville gjort.

Jeg hadde ikke hatt den kapasiteten, tålmodigheten og omsorgen som trengs, tror jeg.  Jeg ønsker heller ikke et barn som skal vokse opp i utenforskap.
Også mener jeg også at abort burde være en menneskerett.

Endret av Rotemor
  • Liker 12
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Topsi
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Topsi skrev (På 16.4.2023 den 11.13):

.

Mja, ingen vil jo adoptere da. Og du måtte betalt 1 mill++++ eller så - og mer for å føde i USA med behov for intensiv behandling etterpå. 

———-

Men….ja, jeg hadde nok vurdert det om jeg ble satt i situasjonen ja.

Hadde jeg vært garantert at barnet var ala de man ser i media type Tangerudbakken eller «Ikke spør om det» hadde jeg jo mer enn gjerne beholdt og vært kjempeglad for å få et barn. 

Men sånn er jo veldig ofte langt fra tilfelle, og når jeg ser hvor lite støtte og hjelp man får så er det jo ikke gjennomførbart. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Uten tvil. Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og det er IKKE alltid som Tangerudbakken selv om «pro-life» folkene tror det. 

Anonymkode: 25372...f3c

• Liker 25
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 
Har jobbet med barn og unge med Downs, og det er langt fra solskinn og Tangerudbakken. Familiene strever voldsomt med å få god nok hjelp, det er en enorm påkjenning for søsken, barna har ofte mange tilleggssykdommer osv. 

Anonymkode: b1ef1...be0

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svart nei, for jeg kjenner innerst i hjerterota at det er sant. 
Men - jeg har en mann med Asperger, og det å ha en helt normal jentebaby som bæsjer, gråter og gledeskriker er egentlig alene nok for han av belastning. Vi vil gjerne ha et barn til i fremtiden, men viser det seg at det barnet har downs, har vi et stort problem. Nemlig komboen av min samvittighet og hans behov, og det at vi ikke trenger downs i tillegg. 

Det er nesten så jeg ikke har lyst å prøve å få flere barn nettopp pga dette. Vi har et helt friskt barn, uten downs eller andre diagnoser så langt. Hvorfor risikere å måtte ta det valget om abort. helt dustete å tenke sånn, jeg vet.

Anonymkode: e2455...900

• Hjerte 5
Skrevet

Hadde tatt abort om barnet ikke hadde Downs. Bare for å nevne det. Downs er ikke det verste. Synd man ikke kan finne ut alt mulig før det er for seint. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AprilLudgate skrev (På 16.4.2023 den 11.28):

Endret av Topsi
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja uten tvil, stor selvfølge for meg ta abort i slikt tilfelle. Har ikke lyst eller kapasitet til et slikt liv med et downs barn/voksent barn

Anonymkode: 3379e...e16

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror det i fremtiden ikke vil bli født barn med noen genetiske avvik. Jeg testet meg alle gangene jeg gikk gravid og hadde fjernet fosteret ved de fleste avvik 

Anonymkode: b5ec8...27f

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...