AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Hei! Som overskriften sier, så har jeg dobbel livmor mor og er gravid i uke 7 nå. Er det noen fler som har dobbel livmor og som kan komme med noen solskinnshistorie? Google er ikke særlig oppløftende lesing. Anonymkode: 7f3ef...ef1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Regner med du får ekstra oppfølging, hvis ikke ta kontakt med lege og få henvisning til tidlig UL. Har hatt noen slike fødsler (med ulik delegrad), og det har gått fint det. Litt ekstra overvåkning og litt lengre forløp pga dårligere rier og vanskeligere innstilling for fosterhodet, men både mor og barn har kommet friske ut av det Anonymkode: 5268d...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Regner med du får ekstra oppfølging, hvis ikke ta kontakt med lege og få henvisning til tidlig UL. Har hatt noen slike fødsler (med ulik delegrad), og det har gått fint det. Litt ekstra overvåkning og litt lengre forløp pga dårligere rier og vanskeligere innstilling for fosterhodet, men både mor og barn har kommet friske ut av det Anonymkode: 5268d...c9c Tusen takk for svar! Det var fint å lese. Jeg har nettopp vært på tidlig UL privat. Gynekolog der kalte unnfangelsen et mirakel. Og sa at jeg kunne mest sannsynlig bli gravid i den andre livmoren også. Jeg er usikker selv på hvilken grad jeg har. Har fortsatt ikke vært hos jordmor i det offentlige systemet, men håper på litt ekstra oppfølging. Jeg sitter her med ti tusen spørsmål og bekymringer. Anonymkode: 7f3ef...ef1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Jeg har helt todelt livmor. Fikk et par ultralydundersøkelser i starten for å se hvor morkaka festet seg. Hvis den fester seg i skilleveggen, kan det bli vanskelig for fosteret å hente ut nok næring, og det kan jo være uheldig. Jeg hadde en ultralyd i uke 11 hvor alt var i orden og fosteret hadde utviklet seg som det skulle, og da sa gynekologen at når det så såpass bra ut da, var det ikke noe som tilsa at det ville være mer risiko med mitt svangerskap enn med et vanlig et. Fikk et par ekstra ultralydundersøkelser senere i svangerskapet også, for å følge med på vekst og leie. Det er nokså vanlig at fosteret blir liggende i seteleie. Min lå i seteleie fra ca uke 30. Ettersom seteleie og todelt livmor hver for seg gir økt sjanse for keisersnitt, ble legen og jeg enige om at vi skulle ta planlagt keisersnitt. Jeg hadde fått lov til å føde vaginalt om det var viktig for meg. Var glad for valget jeg tok - hun lå med navlestrengen flere ganger rundt halsen og var teknisk vanskelig å forløse selv ved keisersnitt, så en fødsel hadde trolig endt med hastesnitt. Jeg fant aldri så veldig mye forskning om delt livmor, men oppsummert fant jeg: - litt vanskeligere å bli gravid (fordi større sjanse for at embryoet ikke fester seg) - litt større sjanse for spontanabort i første trimester - litt større sjanse for seteleie - større sjanse for at det ender med keisersnitt (både pga seteleie og pga en halv livmor er litt svakere enn en hel, så fødselen kan dra ut i tid) - større sjanse for tidlig fødsel Mitt svangerskap var for øvrig helt ukomplisert, og ut kom ei frisk og fin jente. Anonymkode: 16bf7...e65 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Er dobbel livmor det samme som todelt? Anonymkode: 0a402...c9e
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har helt todelt livmor. Fikk et par ultralydundersøkelser i starten for å se hvor morkaka festet seg. Hvis den fester seg i skilleveggen, kan det bli vanskelig for fosteret å hente ut nok næring, og det kan jo være uheldig. Jeg hadde en ultralyd i uke 11 hvor alt var i orden og fosteret hadde utviklet seg som det skulle, og da sa gynekologen at når det så såpass bra ut da, var det ikke noe som tilsa at det ville være mer risiko med mitt svangerskap enn med et vanlig et. Fikk et par ekstra ultralydundersøkelser senere i svangerskapet også, for å følge med på vekst og leie. Det er nokså vanlig at fosteret blir liggende i seteleie. Min lå i seteleie fra ca uke 30. Ettersom seteleie og todelt livmor hver for seg gir økt sjanse for keisersnitt, ble legen og jeg enige om at vi skulle ta planlagt keisersnitt. Jeg hadde fått lov til å føde vaginalt om det var viktig for meg. Var glad for valget jeg tok - hun lå med navlestrengen flere ganger rundt halsen og var teknisk vanskelig å forløse selv ved keisersnitt, så en fødsel hadde trolig endt med hastesnitt. Jeg fant aldri så veldig mye forskning om delt livmor, men oppsummert fant jeg: - litt vanskeligere å bli gravid (fordi større sjanse for at embryoet ikke fester seg) - litt større sjanse for spontanabort i første trimester - litt større sjanse for seteleie - større sjanse for at det ender med keisersnitt (både pga seteleie og pga en halv livmor er litt svakere enn en hel, så fødselen kan dra ut i tid) - større sjanse for tidlig fødsel Mitt svangerskap var for øvrig helt ukomplisert, og ut kom ei frisk og fin jente. Anonymkode: 16bf7...e65 Takk for flott svar! Dette var fint å lese😊 Anonymkode: 7f3ef...ef1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dobbel livmor det samme som todelt? Anonymkode: 0a402...c9e Jeg aner faktisk ikke selv. Men tror ikke det er det samme. Noen har en skillevegg mens noen har to separate livmorer såvidt jeg har forstått?! Ts Anonymkode: 7f3ef...ef1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg aner faktisk ikke selv. Men tror ikke det er det samme. Noen har en skillevegg mens noen har to separate livmorer såvidt jeg har forstått?! Ts Anonymkode: 7f3ef...ef1 Har aldri hørt uttrykket dobbel livmor for å være ærlig, bare todelt livmor. Det brukes når man har to helt separate livmorkammer. Tror det da er vanligst at man også har to livmorhalsåpninger. Noen har også to separate "løp" i skjeden. Todelt livmor er det samme som uterus bicornus. Det finnes også hjerteformet livmor. Da har man en skillevegg hvor det ikke har grodd helt igjen og blitt delt i to livmødre. Hos noen kan den skilleveggen være ganske kort, hos andre nesten helt gjengrodd. Anonymkode: 16bf7...e65
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har aldri hørt uttrykket dobbel livmor for å være ærlig, bare todelt livmor. Det brukes når man har to helt separate livmorkammer. Tror det da er vanligst at man også har to livmorhalsåpninger. Noen har også to separate "løp" i skjeden. Todelt livmor er det samme som uterus bicornus. Det finnes også hjerteformet livmor. Da har man en skillevegg hvor det ikke har grodd helt igjen og blitt delt i to livmødre. Hos noen kan den skilleveggen være ganske kort, hos andre nesten helt gjengrodd. Anonymkode: 16bf7...e65 Det er også noe som heter uterus didelphys, og disse er helt separate tror jeg? Anonymkode: 7f3ef...ef1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå