AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Skal for første gang reise til utlandet og det blir på ubestemt tid. Opp til 3-6 mnd. Jeg sliter med helsen min og skal til familie for å ha støtte og hjelp. Hva slags forsikring burde jeg ha? Noen gode erfaringer? Må inkludere helse. Hva mer må jeg ordne? Her er noen ting jeg tenker på; Må jeg gjøre noe med tlf, må jeg alltid ta ut penger og hvor gjør man det. Anonymkode: 95d6a...8b7
CQM80 Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 De norske reiseforsikringsselskapene har begrensning på hvor lenge du skal være borte. Ingen av dem dekker mer enn 10-12 uker, så vidt jeg vet. Skal du utvide dette, må du gjøre det før du reiser, og det er veldig dyrt. Regn med 400 kr. per uke etter at den inkluderte perioden er oppbrukt. Sjekk heller internasjonale selskaper, som f. eks. Axa eller ACS, men pass på at du leser vilkårene deres nøye. Jeg har reiseforsikring i et norsk selskap, og pleier å kjøpe forlengelse i ACS når jeg overskrider makstiden. ACS aksepterer at du gjør dette etter at du har reist, men du får noen dagers karantene. Jeg kjøper den derfor noen dager før jeg behøver den, slik at jeg er dekket på hele reisen. Har du har en sykdom fra før, kan det være at du ikke får dekket behandling av forverring av denne, dersom det skulle oppstå på reisen. Det er vanlig at dette er beskrevet i forsikringsvilkårene. Dersom du reiser innenfor EU, ta med deg helsetrygdkortet. Telefonbruk kommer an på hvor du skal. De fleste (muligens alle) de norske abonnementene kan benyttes som hjemme dersom du reiser innenfor EU. Skal du utenfor EU kan det være lurt å kjøpe et forhåndsbetalt SIM-kort i landet skal til. Dette kan du som regel ordne ved ankomst på flyplassen der. Penger kan du ta ut i minibank der du skal være. Behover for kontanter varierer veldig, det kommer helt an på landet du skal reise til. Dersom du behøver å ha en del kontanter, sjekk om din bank tar gebyr ved uttak i utlandet. Dette kan bli en del tilsammen når man er på reise over tid. De finnes løsninger som kan gi deg gebyrfrie uttak, for eksempel kredittkort fra Norwegian Bank eller bankkort fra Revolut. Begge disser kortene er gratis, dvs. uten årsgebyr. Vær obs på at banken som eier minibanken vanligvis tar et gebyr, men du slipper i alle fall å betale dobbelt opp. Siden du sier at det er første tur til utlandet, har du kanskje ikke pass? Det er lange ventetider for å få ordnet pass, så gjør dette i god tid. 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Skal for første gang reise til utlandet og det blir på ubestemt tid. Opp til 3-6 mnd. Jeg sliter med helsen min og skal til familie for å ha støtte og hjelp. Hva slags forsikring burde jeg ha? Noen gode erfaringer? Må inkludere helse. Hva mer må jeg ordne? Her er noen ting jeg tenker på; Må jeg gjøre noe med tlf, må jeg alltid ta ut penger og hvor gjør man det. Anonymkode: 95d6a...8b7 Snakk med ditt reiseselskap, eller et av de som spesialiserer seg på reiseforsikring som Europeiske eller Gauda. Med telefon tenker du da på pris? Innad i EU/EØS + UK og Sveits er det samme pris. Om du må ta ut penger kommer jo an på hvor du reiser til? Ellers så tar man jo ut penger i minibanker Anonymkode: d4c39...308
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå