AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Jeg har to små med to år i mellom. Begge bruker bleie og smokk. Og begge våkner mange ganger om natten. De jobber på skift for å holde meg og faren våken om natten. Og begge er veldig krevende på dagen. Begge sover på dagen, men ikke samtidig. Nå er vi voksne så slitne og begynner å hakke på hverandre. Har dere med liknende erfaring noen tips? Anonymkode: 69012...bc4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Har vært et rent helvete her i småbarnstiden. Lite søvn, barna som krangler osv. Dersom dere har mulighet for barnevakt en gang i blant så benytt det. Min trøst til deg er at dette går over. Anonymkode: b95d0...842 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Ihvertfall forsøk å dele helgene så en av dere tar barna lørdag, mens den andre slapper mer av enn normalt, og bytte på søndag? Anonymkode: 67a38...bfe 2
FrkSolsikke Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Forsøk å få barnevakt på dagtid, hvis overnatting borte er vanskelig. Så kan dere sove på dagtid og hente dere inn. også lurt at en av dere sover borte en natt hver sin gang hos annen familie innimellom, for å hente dere inn. Det er viktig å få en hel natts søvn innimellom. Men ja, det er tøfft, og man må bare være enige om å stå i det og holde ut til det blir bedre tider. 😆😆 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Her er det ett år mellom og de er nå 3 og 4 år og hverdagen er tøff da de begge er i hver sin trass periode og det er vanskelig å holde hodet kaldt. Jeg har ingen mulighet for barnevakt men dette vil jeg anbefale dere om dere har noen som kunne tenke seg å passe. Legge seg tidlig, dele barna opp og ta annenhver dag i helgene og sørge for at dere begge to får litt alenetid og kanskje en natt i ny og ne sover over hos familie osv. Anonymkode: a3e32...001 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 Jeg har samme problem, bare at jeg har tre tette med under to år i mellom alle tre. Kun to høres ut som en fryd, men sikkert tøft det også om man ikke har opplevd verre. Anonymkode: d81a1...484 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 Min redning var nabojenter (ungdomsskolealder) som jeg betalte for at de skulle leke med de på lekeplassen/i hagen 2-3 timer både lørdag og søndag. Dyrt, og sikkert vanvittig at jeg ikke ville kose meg med barna selv, men det var redningen! Og så tvang vi gjennom samme hvilemønster. Til tider tok den ene biltur under hviletid med begge barna mens den andre fikk slappe av hjemme. Poenget: Bytt på! Ikke gjør ting sammen hele tiden! Ta et barn hver! Tenk overlevelse. Hos oss var det tydelig at mannen sov best 24-07, jeg fra 22-05. Ergo hadde han svar kveldstid, jeg la meg ofte med barna. Og så hadde jeg ansvar tidlig morgen. Husk basisbehovene for søvn, næring, hvile, sollys og mosjon. Prioriter disse tingene, det er så lett å miste det hvis en av disse ikke blir dekket. Gjerne er det søvn og tilstrekkelig hvile pluss næring som kuttes først. Og ang næring, mat er mat. Så lenge jeg får sove så gav jeg f i hvilken næring, i verste periodene levde vi på grandis, spaghetti, og pølse i lompe 🙈 Det var et aktivt valg vi tok om å ikke tenke på den ene tingen. Anonymkode: 3bc10...585 2 2
tulla23 Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 Jeg fikk 4 stk på under 3 år og det var noen tøffe år. Men rutiner,rutiner,rutiner!! La de sove minst mulig på dagen om de holder det gående om natta. Stå opp til en fast tid eks kl 07 hver dag og planlegge duppen slik at de må sove om natta.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 Rutiner! Rutiner som fungerer for deres familie! Anonymkode: 6d1d6...662 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 Tipset er jo åpenbart å ikke skaffe seg to med toårs mellomrom. Men om du spurte før du ble gravid med nummer to, ville du hørt svar som "ja det var strevsomt men vi klarte oss gjennom og det er jo også koselig". Sannheten er at hvis ikke du har besteforeldre eller tanter/onkler i nærheten som hjelper og kan avlaste deg litt, så er det så pass strevsomt at ikke alle forhold overlever det. Dumt å si det der du allerede der ja. 😞 Men kanskje du kan være den som vil advare andre. Om du bare ventet 6-12 måneder, ville du ihvertfall ikke hatt to bleiebarn samtidig, og to barn som ikke sover om natten. Anonymkode: bdc8f...ef8 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #11 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har samme problem, bare at jeg har tre tette med under to år i mellom alle tre. Kun to høres ut som en fryd, men sikkert tøft det også om man ikke har opplevd verre. Anonymkode: d81a1...484 Det er så mye mer enn antall barn og antall måneder i mellom som spiller inn. Jeg har ei venninne med tre tette som har det veldig bra med det. Hun vurderte fjerdemann, men tok ikke sjansen i tilfelle det skulle velte lasset. Til TS så finnes det nok ikke noe som hjelper for alle. Men jeg syns i hvert fall det hjelper mye å komme oss ut tidlig på dagen. Samt å dele litt på, nå er mannen på vei ut med våre to. Og å få tid alene med hver av dem. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine er, men jeg syns det hjalp på alt allerede fra vår yngste var baby og eldste to år, men er enda viktigere i dag når de er 3 og snart 5. Det fører til mer fornøyde barn, og en bedre dag etterpå. Kanskje hjelper det å lage en tydelig ordning for hvem som får sove ut, mens den andre tar seg av begge hvis dere ikke har det? Evt at en tar legging mens den andre slapper av på kveldstid? Eller at en drar ut med barna, og den andre gjør noe annet enn husarbeid akkurat da. Anonymkode: 5dab9...544
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Skrevet 16. april 2023 Etabler gode rutiner og følg dem. Avlast hverandre og unn hverandre fritid. Om mulig, ha barnepass innimellom slik at dere får litt tid med hverandre. Ikke ha for høye krav til ryddig, vasking og å ha alt på stell. Gjør husarbeid og matlaging sammen med barna. Ta med barna ut hver dag. Fokuser på å kose dere sammen med barna, ikke stress med andre ting samtidig. Husk at denne tiden bare er en kort periode av livet, en unntakstilstand. Det blir enklere etterhvert. Anonymkode: 89917...e83 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 Eldste var et mareritt å få til å sove på dagen. Alt ble bedre da han sluttet med det og bleie. Yngste sover ofte natta gjennom, men dersom hun våkner mye legger vi henne inn til meg så ligger mannen inne med eldste. De sover egentlig på samme rom så vi kan legge dem sammen(eldste som ikke sover på dagtid sovner samtidig som eller før yngste). Når vi er veldig slitne alle fire tar vi gjerne ett barn hver. Da slipper de å krangle om oppmerksomhet Anonymkode: 06699...2e3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 Jeg har to med 15 måneder mellom. Bæresjal var gull her (de er nå 4 og 6). Ha minste på ryggen/magen mens du utforsker verden med eldste. Eller la eldste sitte på ryggen mens du triller yngste. Det å ha en bundet fast på seg gjør også husarbeid mye enklere. Og de få gangene man har vunnet lotteriet og begge ungene sover på likt: NYT!! Rotete hus, Oda, matklasser og robotstøvsuger er også helt innafor. Og for oss ble løsningen at barna sover i samme seng som oss på natta. Da fikk hele familien sove godt. Skjønner riktignok at det ikke er for alle... Men vi skaffet rett og slett 2 120senger, så har nå en stor 240seng med god plass til alle. Anonymkode: 5e7e9...fd2 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har to små med to år i mellom. Begge bruker bleie og smokk. Og begge våkner mange ganger om natten. De jobber på skift for å holde meg og faren våken om natten. Og begge er veldig krevende på dagen. Begge sover på dagen, men ikke samtidig. Nå er vi voksne så slitne og begynner å hakke på hverandre. Har dere med liknende erfaring noen tips? Anonymkode: 69012...bc4 15 måneder her. If you are going through hell,keep going. Si takk for all avlastning du kan få. 15 minutter er 15 fine minutter for kaffe i ro og fred. Jeg vet ikke hvor gamle de er. Begge foreldre må på banen. De er ennå i forskjellige faser om de er småbarn. Finn lekeplasser der de kan leke og dere får god oversikt og tid til dere selv. Om de er litt større, feks 1 og 3 år, vi overlevde helger i basseng. Dro dit, de lekte og plasket i bsseng, vi fikk god oversikt og ro. Etterpå sov de søt. Gode kaffeer med lekeplass. Besteforeldre gull verdt. Rydd tiden for dere to. Det vil ikke komme av seg selv. Dere må betale for noen å passe barn slik at dere to får tid sammen og det er helt essensielt for deres forhold. Om de våkner om natten,og de er sammen, ta hvert sitt barn og gå på forskjellige rom. Sov med hvert sitt baby, det vil komme tid når de vil sove sammen men det er ikke nå. Ja, det går over. Liiiittt etter liiit.. små steg. Da de to tette begynte på barnehage begge to,og startet å leke sammen, ble det herlig. Og vi fikk tredjemann da de ble 5 og 6 år. Anonymkode: a93ac...80f 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 Og to tette er helt gull, syntes jeg! Litt stress som små ja, men når ungste ble 3- 4 ble det helt fantastisk her. De har så mye glede av hverandre!! Anonymkode: 5e7e9...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 Her delte vi oss om natten så vi fikk mer søvn. Vi hadde madrass inne på barnerommet noen mnd så iallefall en av oss skulle få nok søvn. Så byttet vi på å ligge der. Trøst deg med at det er forbigående. Nå når de er 5 og 7 så har de enorm glede av hverandre. Anonymkode: afc26...f75
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 Jeg hadde tvilling- trille. Veldig praktisk på tur. Hadde plass til alt. Det med soving er jo en utfordring....man kan prøve å samkjøre ungene,men det fikk aldri jeg til. Det er en lang periode uten mye søvn. Hvis dere kan,så avlast hverandre med å bytte på hvem som står opp tidlig. Jeg samsov med barna og slang ut en pupp og sov videre. Supert med badeland eller lignende. Lekeparker hvor det ene barnet kan løpe litt fritt. Kjøp deg matkasse og vaskehjelp hvis du har økonomi til det! Man blir litt blind når man står oppi det,men det er en kort periode. Det bare virker litt uendelig! Anonymkode: a1ad0...c55
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #19 Skrevet 16. april 2023 Vi sov med en-to unge(r) hver. Og byttet hvem som tok hvem av dem. Søskenvogn og bæresjal var gull da alle tre sov på dagen. To eldste i vogn og minste i bæresele på magen. (Jeg har aldri, hverken før eller senere hatt så mye armmuskler som i den perioden!). I perioden hvor minstemann krøp og spiste på alt, så lot vi de to eldste leke i fred inne i lekegrind. Da kunne de ha smålekene sine i fred for minien. Ellers så hadde vi lave forventninger til renhold og aktiviteter etter arbeidstid. Og gjerne tok en av dem alle på lekeplassen mens den andre ryddet opp etter middag (og også evt mens den ene lagde middag). Og hele tiden hadde jeg mantraet "barn under to år er unntakstilstand i livet" i hodet. Og det var det. Nå er alle over 4 og jeg og mannen er som nyforelsket igjen. 😊 hold ut! Og pass på å ikke hakke på hverandre. Det er bedre å holde kjeft, og gi sin slitne mann en kaffekopp enn å si noe hakkete - og så er det din tur å få kaffekoppen eller to min på senga senere. Det lønner seg i lengden, selv hakking gir mer umiddelbar tilfredsstillelse. Hold ut. Det blir bedre. Livet Og samlivet kommer tilbake igjen! Anonymkode: e3cc9...4e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #20 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tipset er jo åpenbart å ikke skaffe seg to med toårs mellomrom. Men om du spurte før du ble gravid med nummer to, ville du hørt svar som "ja det var strevsomt men vi klarte oss gjennom og det er jo også koselig". Sannheten er at hvis ikke du har besteforeldre eller tanter/onkler i nærheten som hjelper og kan avlaste deg litt, så er det så pass strevsomt at ikke alle forhold overlever det. Dumt å si det der du allerede der ja. 😞 Men kanskje du kan være den som vil advare andre. Om du bare ventet 6-12 måneder, ville du ihvertfall ikke hatt to bleiebarn samtidig, og to barn som ikke sover om natten. Anonymkode: bdc8f...ef8 Eller ikke… skulle vi venta til eldste sov hele natten uten oppvåkninger hadde han ikke hatt søsken enda og han er snart 4 🤷♀️ Heldigvis sover yngste på snart 2 stort sett natta gjennom, så en av oss kan sove sammen med eldste og den andre få sammenhengende søvn Anonymkode: 06699...2e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå