Gå til innhold

Kan hvem som helst bare kjøpe seg en russedress i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Yrkesfag er jo svartruss etter 2 år og går da videre til «yrkeslivet».

Anonymkode: b4c1e...d96

Det er ikke sånn lenger

Anonymkode: 85ed6...932

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Handler ikke om at de ikke skal få være med. Klart de skal få være med! Men de trenger ikke å være russ og kle seg i russedress. Den er jo et symbol man skal bruke med stolthet av å ha fullført videregående. De kan jo fint være med på mye av moroa uten å late som de er russ.

Men de er jo russ. Du har en feil oppfatning om hva som gjør at man «er russ». 
Russ er den som bestemmer seg for å være det, uavhengig av skoleplass eller ei. 

Anonymkode: 871fd...214

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Lærer i vgs her

Tidene er ikke som før, vi var russ siste året på vgs, uavhengig av om vi kanskje var forsinket i skoleløpet eller ikke, dvs flere av mine medruss var noen å eldre enn oss andre fordi di av ulike årsaker ikke har gått alle tre årene rett etter ungdomsskolen. 

Nå er det sånn at du er russ med "kullet" ditt uansett hva du gjør eller hvor du er i utdanningen... Har hatt elever som går vg1 som er russ feks... Noen er russ mens de er førsteårs lærling feks andre mens de er såkalt droppouts, mange er russ det året de går vg3. Når det gjelder farge, så er det sånn at de nå bestemmer i russegruppene sine om de vil være blå eller rød, ikke lengre faget/linja som bestemmer russefarge. 

Det er jo ikke noen lover eller regler sånn egentlig som regulerer russetiden, derfor er det jo bare for ungdommene å endre praksis slik de vil... 

Vet ikke helt hva jeg syns jeg, russetiden er desverre ikke et symbol på å ha fullført vgs lengre. Det er en fyllefest våren det året man fyller 19 år 🙈🙈🙈

Endret av Ariam
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sånn lenger

Anonymkode: 85ed6...932

Slik er det vertfall her jeg bor. Mulig det er annerledes andre plasser.

AnonymBruker
Skrevet
Margeritt skrev (55 minutter siden):

Man kan visst også bestille dress i hvilken farge man vil. Da jeg var russ representerte fargen hvilken linje vi hadde gått 🤔

Og hvorfor skal dressene være så åletrange i år?? Ser ikke akkurat behagelig ut 😅

Ja, er det ikke fælt at ting ikke er som de var da du var ung…🤪

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Etter det jeg har forstått er kravet "3 årig videregående og ikke vært russ før"? Så da kan faktisk jeg bli russ neste år, selv om jeg er litt over 40.... Er det noen hotte chicks på ca40 som vil rulle med meg???? 

Mulig det å infiltrere russefeiringen med senilruss er måten å bryte opp denne foreldede tradisjonen (uvanen)? 

Anonymkode: d7b9b...0b8

Hvor har du det fra?! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå har ikke jeg en datter, men en sønn. Å dette veit jeg da ungdommene selvsagt snakker sammen og forteller hverandre hva de gjør og ikke gjør. Å joda, noen av de har en deltidsjobb. Men da er man i arbeidslivet og slett ikke russ. Å de i min sønn sitt kull har ikke studert privat. Å det handler ikke om å stenge ute, men hva den såkalte russedressen skal symbolisere. Synes det tar vekk litt av meningen med russefeiringen, når gud og hvermannsen bare kan kjøpe seg en dress. Som sagt, alle skal få være med uavhenging. Men ikke tre på deg en dress når du ikke har gått på skole. Gjerne skyt meg for den meningen. Men det tar jo vekk noe av motivasjonen. Mange går gjennom hele videregående og gleder seg til russetid. Å det er motivasjonen for å klare å stå i 3 tøffe år på videregående. Hvor mange kan ikke da bare gi faen, fordi man bare kan kjøpe seg en dress å være russ uansett.

Bestod du norsk på videregående selv? 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Ariam said:

Det er jo ikke noen lover eller regler sånn egentlig som regulerer russetiden, derfor er det jo bare for ungdommene å endre praksis slik de vil... 

Dette er et veldig godt poeng syns jeg, men det er alltid masse voksne som skal ha masse meninger om russetiden, som om de ikke har nok med sitt eget liv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å jada! Til og med bachelor og annen videreutdanning! Tenk det du! Man kan faktisk komme ganske langt i livet, få høyere utdanning og godt betalt jobb til tross for reduserte skriveferdigheter🥳 

AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (5 minutter siden):

Dette er et veldig godt poeng syns jeg, men det er alltid masse voksne som skal ha masse meninger om russetiden, som om de ikke har nok med sitt eget liv.

Hva er da poenget med russefeiring? Det tar jo vekk all motivasjonen som ligger til grunn for å stå i 3 år på videregående. Hva feirer de da? Da er det etter mitt syn bare å avvikle hele russetradisjon. Man trenger jo ikke yte en dritt for å kalle seg russ. Bare å kjøpe seg en dress og kjøre på.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva er da poenget med russefeiring? Det tar jo vekk all motivasjonen som ligger til grunn for å stå i 3 år på videregående. Hva feirer de da? Da er det etter mitt syn bare å avvikle hele russetradisjon. Man trenger jo ikke yte en dritt for å kalle seg russ. Bare å kjøpe seg en dress og kjøre på.

Jeg må ærlig si at det ikke først og fremst var tanken på russetiden som fikk meg gjennom videregående, men folk er forskjellige.

Poenget er egentlig bare at dette er ungdommens tradisjoner, og du trenger ikke å forstå hvorfor de gjør som de gjør, for det har i bunn og grunn ingenting med deg å gjøre. Tradisjoner endres støtt og stadig, spesielt for de unge, hvorfor ikke bare akseptere det? Skjønner ikke hvorfor voksne folk bryr seg så mye om dette.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sier vel en som prøver å forsvare at barnet sitt er en drop out og liksom russ🫠

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (16 minutter siden):

Jeg må ærlig si at det ikke først og fremst var tanken på russetiden som fikk meg gjennom videregående, men folk er forskjellige.

Poenget er egentlig bare at dette er ungdommens tradisjoner, og du trenger ikke å forstå hvorfor de gjør som de gjør, for det har i bunn og grunn ingenting med deg å gjøre. Tradisjoner endres støtt og stadig, spesielt for de unge, hvorfor ikke bare akseptere det? Skjønner ikke hvorfor voksne folk bryr seg så mye om dette.

Enig! Kan ikke ungdommen bare få feste og ha det gøy sammen uten at Karen skal bry seg så mye?!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sier vel en som prøver å forsvare at barnet sitt er en drop out og liksom russ🫠

Nei. Bare opptatt av stein og glasshus og sånn…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Snakk om generalisering!
Min motivasjon for å bestå videregående var aldri russetiden. Tror ikke jeg var den eneste. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om generalisering!
Min motivasjon for å bestå videregående var aldri russetiden. Tror ikke jeg var den eneste. 

Man trenger jo ikke ta det heeelt bokstavelig. Selvsagt ligger ikke all motivasjon i russetid, men faktisk i å få seg en utdanning. Russefeiring er jo bare en bonus eller kall det gjerne belønning om du vil. Som de fleste ungdommer ser frem til gjennom videregående. Å ja russefeiringen var for mange tidligere en motivasjon for å holde ut og ha denne belønningen å se frem til for hardt arbeid. Russefeiring som en bonus og belønning for 3 årig videregående er jo nå helt borte siden hvem som helst kan være russ. Jeg er vertfall inderlig stolt av min pode og den jobben han har gjort gjennom disse 3 årene! Yrkeserfaring på Bunnprisen kan han få seg i helgene🙄

Gjest Warrior
Skrevet

I 06-09 ca når jeg gikk på vgs så kunne ikke hvem som helst være russ nei. 

Så merkelig hvis det er blitt sånn nå. Da kan like godt hele russefeiringa ta slutt å kalle det noe annet. Det ødelegger jo poenget med å være russ hvis hvem som helst kan bli uten å gå på skolen.
Greit nok å feste sammen med russen. Det er helt innafor :) Ha det gøy. Men man kaller seg ikke russ og går med russedress for det. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Ariam said:

fordi di av ulike årsaker ikke har gått alle tre årene rett etter ungdomsskolen. 

ikke lengere faget/linja

russetiden er desverre ikke et symbol på å ha fullført vgs lengere. 

Om du er lærer i vgs så bør du vite det ikke heter «lengere». 

Anonymkode: 44eca...8da

• Hjerte 1
Skrevet

Om du er lærer i vgs så bør du vite det ikke heter «lengere». 

Herregud, tror du det bare finnes Norsk lærere? Hvilket ord vil du jeg skal bruke? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Ariam said:

Herregud, tror du det bare finnes norsk lærere? Hvilket ord vil du jeg skal bruke? Lenger/lengre

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...