Gå til innhold

Kan hvem som helst bare kjøpe seg en russedress i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ung å gikk ut av videregående var det uhørt at noen som ikke hadde fullført skulle ta på seg en russedress og være russ. Nå er eldste barnet mitt russ. I hans kull er det flere «Drop out’s». Altså jevnaldrende som har droppet ut og ikke fullført videregående. Enkelte droppet ut allerede første året og har da i teorien ikke bestått et eneste år. MEN disse Drop out’s ene har likevel kjøpt seg russedresser og skal være med på feiringen? Trodde russefeiringen var en feiring av å være ferdig og bestått videregående? At den dressen var et symbol på at man har stått i det lange løp. Tror jeg som mor hadde stilt meg svært kritisk til at mitt barn bare skulle kjøpt seg en russedress og blitt med på feiringen om den ikke hadde fullført et eneste år på videregående. Jeg kjenner til foreldrene til flere av disse som har droppet ut og tenker bare at dette er kjempe flaut! Hva feirer de egentlig? Det må jo være flaut å gå med russedress når du har droppet ut for lengst og ikke tilhører en videregående? Er jeg gammeldags? Hva tenker dere? 

Vil legge til at de elevene som har droppet ut ikke har droppet ut av helsemessige årsaker eller lignende. Tipp topp ungdommer med alle ressurser på plass til å mestre videregående om de hadde tatt seg sammen.

Anonymkode: b4c1e...d96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var også vanlig da jeg var russ for 20+ år siden. 

Brydde meg ikke da, kjekt at venner ble med og ikke satt hjemme og følte på utenforskapen. Bryr meg ikke som forelder, hvem skader det egentlig? Er det bare eget ego som vil trykke ned og holde utenfor de som allerede føler seg mislykket? 

Anonymkode: 17a8d...630

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på feiringen selv om jeg hadde droppa ut. Men jeg brukte ikke russedress.

Anonymkode: bae2f...e26

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er litt tåpelig, men jeg tenker det er verst for dem selv, de kjenner litt på det tipper jeg. Også unner jeg dem en fin feiring sammen med jevnaldrende, med eller uten russedress. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var også vanlig da jeg var russ for 20+ år siden. 

Brydde meg ikke da, kjekt at venner ble med og ikke satt hjemme og følte på utenforskapen. Bryr meg ikke som forelder, hvem skader det egentlig? Er det bare eget ego som vil trykke ned og holde utenfor de som allerede føler seg mislykket? 

Anonymkode: 17a8d...630

Handler ikke om at de ikke skal få være med. Klart de skal få være med! Men de trenger ikke å være russ og kle seg i russedress. Den er jo et symbol man skal bruke med stolthet av å ha fullført videregående. De kan jo fint være med på mye av moroa uten å late som de er russ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Handler ikke om at de ikke skal få være med. Klart de skal få være med! Men de trenger ikke å være russ og kle seg i russedress. Den er jo et symbol man skal bruke med stolthet av å ha fullført videregående. De kan jo fint være med på mye av moroa uten å late som de er russ.

Russedressen er jo ikke akkurat noe man bruker med stolthet fordi man har fullført videregående. Det er mer et alibi for at det er greit å gjøre dumme ting og være på fylla. Både nå og den gang da.

Anonymkode: 0f6d2...a62

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Russedressen er jo ikke akkurat noe man bruker med stolthet fordi man har fullført videregående. Det er mer et alibi for at det er greit å gjøre dumme ting og være på fylla. Både nå og den gang da.

Anonymkode: 0f6d2...a62

Bare delvis enig med deg her. Russen gjør mye annet også. Eksempelvis her jeg bor har russen fokus på å gi noe tilbake. Både samfunnsnyttig, men også til lokalmiljøet. De har arrangert ulike positive aktiviteter i lokalmiljøet hvor de har samlet inn penger til kreftforsking, arrangert eldre kveld for de eldre etz. Andre russearrangementer i regi av skolen. Russerevy for medelever, lærere osv. Så har du disse «drop out» russene som bare er der for festen sin skyld. Jeg synes det blir feil. De bidrar ingenting bortsett fra å dukke opp på festing og da synes jeg de kunne latt dressen ligge og ikke late som de er russ.

• Liker 1
Skrevet

Burde kanskje vere eit karakterkrav i same slengen? Ingen russebukse uten 4 i snitt..?

Skrevet

Man kan visst også bestille dress i hvilken farge man vil. Da jeg var russ representerte fargen hvilken linje vi hadde gått 🤔

Og hvorfor skal dressene være så åletrange i år?? Ser ikke akkurat behagelig ut 😅

AnonymBruker
Skrevet

Tja hva med de som da ikke er ferdig med læretiden sin da, de har jo ett år igjen og har da i utgangspunktet heller ikke fullført skolen 

Anonymkode: 85ed6...932

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja hva med de som da ikke er ferdig med læretiden sin da, de har jo ett år igjen og har da i utgangspunktet heller ikke fullført skolen 

Ingen av de andre vet strengt tatt om de har bestått eksamen, så ingen garanti for at de faktisk fullfører de heller. 

Skjønner godt at lærlingene vil være russ med kullet sitt, og ikke året etterpå. 

Anonymkode: 9cbba...170

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannfolk i 40åra og russedress, på, eh, russetreff, er vel helt innafor? Bare ignorer månen eller øl magen min, and make me feel like 18 again? 

😁

Pigs... Pigs everywhere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Gud said:

Burde kanskje vere eit karakterkrav i same slengen? Ingen russebukse uten 4 i snitt..?

Da hadde det vært mange russ som frøs på beina :D 

Anonymkode: d7b9b...0b8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rights said:

Mannfolk i 40åra og russedress, på, eh, russetreff, er vel helt innafor? Bare ignorer månen eller øl magen min, and make me feel like 18 again? 

😁

Pigs... Pigs everywhere. 

Etter det jeg har forstått er kravet "3 årig videregående og ikke vært russ før"? Så da kan faktisk jeg bli russ neste år, selv om jeg er litt over 40.... Er det noen hotte chicks på ca40 som vil rulle med meg???? 

Mulig det å infiltrere russefeiringen med senilruss er måten å bryte opp denne foreldede tradisjonen (uvanen)? 

Anonymkode: d7b9b...0b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Yrkesfag er jo svartruss etter 2 år og går da videre til «yrkeslivet».

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingen av de andre vet strengt tatt om de har bestått eksamen, så ingen garanti for at de faktisk fullfører de heller. 

Skjønner godt at lærlingene vil være russ med kullet sitt, og ikke året etterpå. 

Anonymkode: 9cbba...170

Det er sant, men de har hvertfall vært på skolen i 3 år. Å kan feire at de er ferdige. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om hva de har fullført, ts? Kanskje de har fullført vdg privat, evt overkommet store utfordringer de har grunn til å feire? Greit, kanskje flere av psykiske eller kognitive årsaker ikke har fullført vdg, men heller skaffet seg viktig arbeids- og livserfaring; Hvorfor skal du som voksen spre utenforskap og stigmatisering? La de feste å ha det gøy!! Din datter har strengt tatt heller ikke fullført vdg. 

Anonymkode: f67e4...88d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ingen russ har fullført videregående. Russetida/feiringa starter lenge før de får vitnemål og før de får vite om de har bestått.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva vet du om hva de har fullført, ts? Kanskje de har fullført vdg privat, evt overkommet store utfordringer de har grunn til å feire? Greit, kanskje flere av psykiske eller kognitive årsaker ikke har fullført vdg, men heller skaffet seg viktig arbeids- og livserfaring; Hvorfor skal du som voksen spre utenforskap og stigmatisering? La de feste å ha det gøy!! Din datter har strengt tatt heller ikke fullført vdg. 

Anonymkode: f67e4...88d

Nå har ikke jeg en datter, men en sønn. Å dette veit jeg da ungdommene selvsagt snakker sammen og forteller hverandre hva de gjør og ikke gjør. Å joda, noen av de har en deltidsjobb. Men da er man i arbeidslivet og slett ikke russ. Å de i min sønn sitt kull har ikke studert privat. Å det handler ikke om å stenge ute, men hva den såkalte russedressen skal symbolisere. Synes det tar vekk litt av meningen med russefeiringen, når gud og hvermannsen bare kan kjøpe seg en dress. Som sagt, alle skal få være med uavhenging. Men ikke tre på deg en dress når du ikke har gått på skole. Gjerne skyt meg for den meningen. Men det tar jo vekk noe av motivasjonen. Mange går gjennom hele videregående og gleder seg til russetid. Å det er motivasjonen for å klare å stå i 3 tøffe år på videregående. Hvor mange kan ikke da bare gi faen, fordi man bare kan kjøpe seg en dress å være russ uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Yrkesfag er jo svartruss etter 2 år og går da videre til «yrkeslivet».

Det var i hvertfall det som var vanlig tidligere.

Er enig med TS i at det høres veldig merkelig ut å skulle stille i russedress om en ikke faktisk har gått 3 årig videregående skole og kun har eksamen igjen. Det blir jo en utvisking av hva russedressen og feiringen egentlig er for. De trenger jo ikke å bli nektet å være med på fester for det, men vil jo også tro at mange av disse 'fake' russene gjerne drar feiringen lenger/villere/sprøere enn de som fortsatt må fullføre skolen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...