Gå til innhold

Er det ok å bare avslutte brått behandling hos psykiater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle egentlig bare ha en utredning. Det endte ikke med diagnosen jeg mistenkte jeg kunne ha. Psykiater ser derimot ut til å mene jeg har andre problemer /traumer etc som er et større problem i livet mitt enn jeg opplever det selv. Og han mener det er dette som gir symptomene mine. Han vil at jeg skal komme hver uke for best mulig oppfølging og behandling. Jeg sa jeg syntes det var litt mye i en travel småbarns hverdag med mange andre ting å tenke på. Stadig syke barn, logistikk, utfordringer i forholdet/familien osv osv. Han er mest fokusert på ‘traumene’ mine. Jeg sa jeg helst foretrakk annenhver uke, men han presset på om at det beste var hver uke. Temaene han tar opp gir meg ubehag nå. Og føler ikke de gjør meg godt. Samtidig oppleves han truende når han minner meg på at barna mine kan kjenne på utrygghet ved å vokse opp med en mamma som har det vanskelig og minner meg på at han har meldeplikt til barnevernet..

Tror ikke det var ment som trussel, men etter den kommentaren mistet jeg all tillit. Får jo ikke lyst å være åpen med ham mer. Fikk helt avsmak og vil aller helst bare sende en sms om at jeg ønsker å avslutte. Evt møte opp på neste time og avslutte der. Si jeg har fått utredningen jeg ba om og ikke føler jeg har tid eller lyst til mer terapi nå. Selv om han råder meg til det.

Jeg vet vet innerst inne jeg har rett til å avslutte dette. Jeg er verken psykotisk eller har annen alvorlig psykisk som kreves innleggelse o.l. Men dette med at han nevnte barnevernet gjorde at jeg fikk totalt angst. Føler meg presset og truet til å fortsette ved at han nevnte dette.

Overdriver eller over analyserer jeg her?  Kan jeg bare avslutte? Vil ikke mer😣

Anonymkode: 6e66c...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan så klart avslutte terapien, men det vil fort oppleves som mistenkelig å avslutte behandling når behandleren mener at den er nødvendig. Det kan da fremstå som at pasienten ikke har selvinnsikt, og terskelen for å involvere barnevernet kan bli enda lavere. Kinky situasjon du har kommet i, for jeg forstår at du ikke føler deg komfortabel med denne behandleren.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/16/2023 at 4:14 AM, AnonymBruker said:

Overdriver eller over analyserer jeg her?  Kan jeg bare avslutte? Vil ikke mer😣

Selvfølgelig kan du slutte, men jeg synes du er rask til å avveie det psykiateren sier, som tross alt er en fagperson, sannsynlig erfaren og (man kan nesten ikke være psykiater uten erfaring, pga. måten utdanningsløpet fungerer).

Men hvis du mener han tar feil, og han faktisk gjør det, så er det jo ingenting å frykte. Barnevernet i seg selv er ikke noe farlig, og hvis påstandene hans er grunnløse er det jo bare å kjøre på.

Anonymkode: 783b9...8bb

AnonymBruker
Skrevet

Men!

Tenk også over hvilken motivasjon denne behandleren skulle ha for å gjøre som han gjør. Han kjenner deg sannsynlig ikke annet enn det lille han har møtt deg via jobb, og har sannsynlig lite til ingen motivasjon til å finne på ting ut av løse lufta.

Det kan være vanskelig med traumer, veldig vanskelig. Jeg sliter selv mye med det, og har gått mange år i behandling. Dissosiasjon er vanlig, det samme er å stenge av, fornekte, forsøke å glemme og lignende forsvarsmekanismer. Problemet er at de slår ofte sprekker, og man får symptomer i andre former.

Jeg ville forsøkt å ha et par samtaler til med vedkommende, og gått rett på sak. DPS blant annet har pakkeforløp, de har absolutt ikke et ønske om å holde deg der lengre enn nødvendig.

Anonymkode: 783b9...8bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...