Gå til innhold

Hvordan er arbeidsmarkedet for folk med bachelor i pedagogikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til flere studier og fristen har gått ut. Er pedagogikk en ok utdanning?

Anonymkode: 78410...74e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pedagogikk er supert, men ikke bachelor. 

Anonymkode: 7ccc6...832

AnonymBruker
Skrevet

Vi tro det er et veldig lite arbeidsmarked for noen med en bachelor i pedagogikk dessverre. 

Anonymkode: ab968...526

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pedagogikk er supert, men ikke bachelor. 

Anonymkode: 7ccc6...832

Kan du si hvorfor det er supert? 

Anonymkode: 8a8f1...a90

Skrevet

Lite arbeidsmarked. Bedre å ga lærerutdanning og videreutdanning i pedagogikk. Hvilke jobber tenker du at du kan få som ikke andre yrkesgrupper kan gjøre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pedagogikk er bra, men ville ikke tatt bachelor i det. 

Anonymkode: 23695...f9e

AnonymBruker
Skrevet

Da må du ta en master for å ha større muligheter. Jeg tok en master og har hatt mange spennende jobber! Nå jobber jeg i en offentlig etat på mitt syvende år. Men må sies at jeg fikk jobben før jeg tok masteren. 

Ikke ta pedagogikk bare fordi fristen har gått, heller jobb det året og ta noe du selv ønsker etterpå. Bygg erfaring.

Anonymkode: 46841...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke særlig langt med «bare» bachelor i pedagogikk.

Anonymkode: 8cf80...1a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en veldig fin utdannelse hvis du tar master,  men tror ikke du kommer så langt med bare bachelor. 

Har du tenkt på hva du kunne tenke deg å jobbe med?

Anonymkode: 8b177...e6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan være en veldig fin utdannelse hvis du tar master,  men tror ikke du kommer så langt med bare bachelor. 

Har du tenkt på hva du kunne tenke deg å jobbe med?

På NAV og noe lignende organisasjon. 

Anonymkode: 78410...74e

AnonymBruker
Skrevet

Om du kunne tenke deg å jobbe som lærer, så kommer det til å være masse ledige plasser på resteopptaket på lærerstudier, så det vil ikke bli noe problem å hoppe på der. 

Klarer ikke helt å se for meg hvilke jobber man kan få med bachelor i pedagogikk. Man får ikke fast jobb i skolen hvertfall, men du kan kanskje videreutdanne deg innen spesialpedagogikk og jobbe mer innen den retningen. 

Hadde vært interessant å høre hvorfor du valgte akkurat pedagogikk, om du ikke vil undervise?

Anonymkode: 9ec41...ede

AnonymBruker
Skrevet

Wow her var det mye kunnskapsmangel.

Det spørs jo helt hva du ønsker å jobbe med, og hvordan du klarer å selge inn din kompetanse. Pedagogikk er ganske bredt og relevant i alle slags jobber, så man skal ikke måtte gå lærerutdanning om man er interessert i faget pedagogikk. Jeg elsker faget, men kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer - derfor var valget lett.

Jeg har bachelor i pedagogikk og jobber med innholdsproduksjon. I breddeåret tok jeg en del valgfrie emner innen digital kompetanse, didatikk, IKT. Å si at man ikke har undervisningskompetanse med bachelor i ped, er jo bare tull. Man har kanskje ikke undervisningsfag, men man har kompetanse til å kunne gi opplæring og undervise ulike aldersgrupper. I hvertfall der jeg har studert (NTNU).

Av og til så får jeg mail i fra rekruttering og bemanningsbyråer, som ønsker å ha meg inn i skolen. Har også vært på jobbintervju i bofellesskap for funksjonshemmede og NAV. Så det finnes muligheter.

Anonymkode: 15220...578

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har bachelor i pedagogikk og jobber med innholdsproduksjon. I breddeåret tok jeg en del valgfrie emner innen digital kompetanse, didatikk, IKT. Å si at man ikke har undervisningskompetanse med bachelor i ped, er jo bare tull. Man har kanskje ikke undervisningsfag, men man har kompetanse til å kunne gi opplæring og undervise ulike aldersgrupper. I hvertfall der jeg har studert (NTNU).

Undervisningskompetanse handler ikke om hvorvidt du har lært nok til i teorien å kunne undervise. Undervisningskompetanse er et formelt begrep som forteller hvorvidt du kan ansettes som lærer i skolen. Det kan du ikke med en bachelor i ped. 

Tilsetting og kompetansekrav

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Om du kunne tenke deg å jobbe som lærer, så kommer det til å være masse ledige plasser på resteopptaket på lærerstudier, så det vil ikke bli noe problem å hoppe på der. 

Klarer ikke helt å se for meg hvilke jobber man kan få med bachelor i pedagogikk. Man får ikke fast jobb i skolen hvertfall, men du kan kanskje videreutdanne deg innen spesialpedagogikk og jobbe mer innen den retningen. 

Hadde vært interessant å høre hvorfor du valgte akkurat pedagogikk, om du ikke vil undervise?

Anonymkode: 9ec41...ede

Kunne tenkt meg å jobbe som grunnskolelærer, men 5 år skole 😲+ matte som er obligatorisk (GLU 1-7) skremmer vettet ut av meg!

Anonymkode: 4123b...2dd

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Wow her var det mye kunnskapsmangel.

Det spørs jo helt hva du ønsker å jobbe med, og hvordan du klarer å selge inn din kompetanse. Pedagogikk er ganske bredt og relevant i alle slags jobber, så man skal ikke måtte gå lærerutdanning om man er interessert i faget pedagogikk. Jeg elsker faget, men kunne aldri tenkt meg å jobbe som lærer - derfor var valget lett.

Av og til så får jeg mail i fra rekruttering og bemanningsbyråer, som ønsker å ha meg inn i skolen. Har også vært på jobbintervju i bofellesskap for funksjonshemmede og NAV. Så det finnes muligheter.

Takk for svar. Hadde du mye arbeidserfaring før endt studie? 

AnonymBruker
Skrevet

Ser at UiO har friemner 5 semesteret på pedagogikk, Er det lurt hvis jeg gjør en del frivillig arbeid i det semesteret? Slik at jeg bygger erfaring som er nyttig mtp jobbsøking senere. Jeg har studert før og derfor vil jeg få innpassing 5 semesteret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...