AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Jeg har i de årene jeg har kjørt bil og fylt på den aldri hatt noe problem helt til det som skjedde for noen dager siden. Jeg skulle fylle, men var uheldig å trykte bortpå feil så tenkte at da får jeg vel bare avbryte og starte på nytt så jeg får trykt inn rett. Men når jeg prøver på nytt blir kortet mitt bare avvist gang på gang. Og når jeg endelig sjekker mobilbank står det at jeg har 0kr på konto, fordi banken hadde reservert alt som sto på den kontoen. 2053, 037 kr. Ikke lenge etter var jeg jammen så uheldig at det skjedde en gang til. Og da hadde jeg jo ført over igjen penger på den kontoen og tror du ikke banken bare tok til seg alt som sto på konto igjen. 1944,77 kr. Ringte banken og de mente at det kunne de ikke gjøre noe med. "Fordi vi har nytt system så vi har ikke de samme tilgangene som før, men den skal rette seg av seg selv innen 3 virkedager". Så nå sitter jeg her da... med 4000 kr mindre og venter på å få de tilbake. Heldigvis trenger jeg de ikke akkurat nå, men hva om jeg gjorde det..... De på banken mente også at beløpet de reserverer er 1500kr. Sa til de at det stemmer ikke, fordi begge gangene ble jeg trukket alt jeg hadde på konto og begge gangene var det over 1500kr. Har aldri opplevd dette før, men tror det jeg har lært meg nå er at hvis jeg skal fylle skal jeg sette igjen kun det jeg vil fylle for på konto og overføre resten til en annen konto så jeg slipper at banken bare tar ut og holder alle pengene fra kontoen min. Eller å begynne å betale inne de stedene man kan det. Fysj så irriterende altså. Anonymkode: 6140d...dbd 3
Fireflies Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Det står på flere bensinstasjoner at de reserverer inntill 1500,- Jeg ville kontaktet stasjonen hvis de har reservert mer.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Hvorfor er det sånn? De trekker jo direkte uansett eller? Bedre å betale med cash da. Anonymkode: 231a4...649 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Eksen min opplevde en gang at de reserverte tett oppmot 21.000, det var også alt han hadde på kortet, det var feil i banksystemet og tok 6!!! Dager å fikse pga helg. Jeg fikk angst etter det, og har en egen drivstoff konto med kort Anonymkode: 9b85a...525 2 1
Snublefot62 Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Det er lurt å ha flere kontoer, kort og ikke minst kredittkort. Selv om elektroniske betalingsløsninger er fantastiske når de virker så skjer feil innimellom. Bankene er flinke til å rette opp men de klarer ikke alltid å rette opp på dagen. Og med verst tenkelig timing kan man fort risikere ei uke+ med slike feil liggende i systemet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor er det sånn? De trekker jo direkte uansett eller? Bedre å betale med cash da. Anonymkode: 231a4...649 Reservasjonen er for at de skal være sikker på at du har nok penger til å betale bensinen du faktisk tanker. Vanligvis forsvinner denne fort. Det er jo ofte det samme med hotell og leiebil også. Anonymkode: 645a0...f13
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Reservasjonen er for at de skal være sikker på at du har nok penger til å betale bensinen du faktisk tanker. Vanligvis forsvinner denne fort. Det er jo ofte det samme med hotell og leiebil også. Anonymkode: 645a0...f13 Ja, men det er jo fryktelig dumt når reservasjonen ikke rettes med en gang. Slik at hvis man er uheldig og må avbryte tanking før man i det hele tatt har startet. Kanskje fordi man f.eks. trykte på feil drivstofftype, så sitter man plutselig der med 0 kr på konto og må vente dagesvis på å få de tilbake. Anonymkode: 6140d...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 Greit å ha kredittkort til å betale slikt med. Pass på å betal regningen når den kommer bare. Da slipper du at kontoen belastes for noe mer enn det du faktisk fyller for. Anonymkode: 1a2e9...cde
Rem Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 Aldri opplevd! Det reserveres kun det jeg tanker for.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Greit å ha kredittkort til å betale slikt med. Pass på å betal regningen når den kommer bare. Da slipper du at kontoen belastes for noe mer enn det du faktisk fyller for. Anonymkode: 1a2e9...cde Det skal ikke være nødvendig å må være avhengig av kredittkort for å gjøre et helt hverdagslig kjøp. Er ikke rart gjelden hos folk øker når man blir nesten påtvunget til å bruke kredittkort unødvendig. Jeg har penger på konto, jeg vil betale for meg der og da og ikke i ettertid. Ville jeg ha tatt kjøpet på kreditt så hadde jeg gjort det. Har aldri opplevd en slik reservasjon. Men det er på grunn av slike ting og feil som kan oppstå at jeg ikke har alt av forbrukspenger stående på kontoen som er knyttet til kortet. Anonymkode: 5f55e...0aa 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #11 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det skal ikke være nødvendig å må være avhengig av kredittkort for å gjøre et helt hverdagslig kjøp. Er ikke rart gjelden hos folk øker når man blir nesten påtvunget til å bruke kredittkort unødvendig. Jeg har penger på konto, jeg vil betale for meg der og da og ikke i ettertid. Ville jeg ha tatt kjøpet på kreditt så hadde jeg gjort det. Har aldri opplevd en slik reservasjon. Men det er på grunn av slike ting og feil som kan oppstå at jeg ikke har alt av forbrukspenger stående på kontoen som er knyttet til kortet. Anonymkode: 5f55e...0aa TS her. Jeg har aldri heller opplevd en slik reservasjon som ikke rettet seg med en gang, så jeg var ganske forvirret når det skjedde siden jeg har kjørt bil i flere år. Men jeg har heller ikke alt stående på en konto heldigvis. Bruker å ha et lite beløp stående på kontoen som er knyttet til kortet og resten enten på sparing eller en annen brukskonto. Det var bare så surt at alt som sto der ble trekt, og at senere en dag når jeg hadde ført over mer til den kontoen så skjedde akkurat det samme igjen. Anonymkode: 6140d...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her. Jeg har aldri heller opplevd en slik reservasjon som ikke rettet seg med en gang, så jeg var ganske forvirret når det skjedde siden jeg har kjørt bil i flere år. Men jeg har heller ikke alt stående på en konto heldigvis. Bruker å ha et lite beløp stående på kontoen som er knyttet til kortet og resten enten på sparing eller en annen brukskonto. Det var bare så surt at alt som sto der ble trekt, og at senere en dag når jeg hadde ført over mer til den kontoen så skjedde akkurat det samme igjen. Anonymkode: 6140d...dbd Forstår det var veldig surt, det skal jo ikke skje. Summene du oppgir stemmer jo ikke med det de påstår de kan ta. Altså opp til 1500 kr. Tok det lang tid før du fikk pengene tilbake? Anonymkode: 5f55e...0aa
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forstår det var veldig surt, det skal jo ikke skje. Summene du oppgir stemmer jo ikke med det de påstår de kan ta. Altså opp til 1500 kr. Tok det lang tid før du fikk pengene tilbake? Anonymkode: 5f55e...0aa Har fortsatt ikke fått de tilbake, så jeg vet ikke helt. Når jeg først ringte banken var det en som sa at han skulle fikse det og at det ville ta 1 time å få de tilbake. Når det ikke skjedde måtte jeg ringe på nytt og da var det en dame i banken som sa at det ikke stemte. Fordi før kunne man få de tilbake etter 1 time, men når de fikk nytt system hadde de ikke tilgang til å fikse det så det måtte rette seg selv innen ca. 3 virkedager. Så jeg venter ennå på å få tilbake pengene mine. Forhåpentligvis får jeg de tilbake ca. i midten av neste uke. Anonymkode: 6140d...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har fortsatt ikke fått de tilbake, så jeg vet ikke helt. Når jeg først ringte banken var det en som sa at han skulle fikse det og at det ville ta 1 time å få de tilbake. Når det ikke skjedde måtte jeg ringe på nytt og da var det en dame i banken som sa at det ikke stemte. Fordi før kunne man få de tilbake etter 1 time, men når de fikk nytt system hadde de ikke tilgang til å fikse det så det måtte rette seg selv innen ca. 3 virkedager. Så jeg venter ennå på å få tilbake pengene mine. Forhåpentligvis får jeg de tilbake ca. i midten av neste uke. Anonymkode: 6140d...dbd Oy, det tok sin tid. Har du forhørt deg med bensinstasjonen om hva som har skjedd? Er det ikke de som står for reservasjonene? Kan ikke de gjøre noe? Anonymkode: 5f55e...0aa
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oy, det tok sin tid. Har du forhørt deg med bensinstasjonen om hva som har skjedd? Er det ikke de som står for reservasjonene? Kan ikke de gjøre noe? Anonymkode: 5f55e...0aa Den ene bensinstasjonen det skjedde ved er ubetjent så der vet jeg ikke hvem jeg skal kontakte. Den andre er betjent, men det skjedde sent på en fredagskveld og da var de stengt. Og de er dessverre stengt på helg så jeg har ikke fått kontaktet noen der. Derfor er banken de eneste jeg har fått kontaktet. Vet ikke om jeg burde forsøke å kontakte noen på mandag egentlig eller bare vente til jeg får tilbake pengene mine. Jeg vet ikke hva bensinstasjonene kan gjøre i slike tilfeller, om de kan gjøre noe med det ? Anonymkode: 6140d...dbd
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 Fireflies skrev (14 timer siden): Det står på flere bensinstasjoner at de reserverer inntill 1500,- Jeg ville kontaktet stasjonen hvis de har reservert mer. Det er banken som gjør det, vi på bensinstasjonen har ikke noe med det å gjøre, og siden det ikke er vi som trekker beløpet, har vi verken innsyn i eller mulighet til å fikse noe som helst som har med det der å gjøre. Anonymkode: 7d63d...be0 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Den ene bensinstasjonen det skjedde ved er ubetjent så der vet jeg ikke hvem jeg skal kontakte. Den andre er betjent, men det skjedde sent på en fredagskveld og da var de stengt. Og de er dessverre stengt på helg så jeg har ikke fått kontaktet noen der. Derfor er banken de eneste jeg har fått kontaktet. Vet ikke om jeg burde forsøke å kontakte noen på mandag egentlig eller bare vente til jeg får tilbake pengene mine. Jeg vet ikke hva bensinstasjonene kan gjøre i slike tilfeller, om de kan gjøre noe med det ? Anonymkode: 6140d...dbd Bensinstasjonene kan ikke gjøre noe som helst, det er banken som er ansvarlig. Anonymkode: 7d63d...be0 2
Snublefot62 Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er banken som gjør det, vi på bensinstasjonen har ikke noe med det å gjøre, og siden det ikke er vi som trekker beløpet, har vi verken innsyn i eller mulighet til å fikse noe som helst som har med det der å gjøre. Anonymkode: 7d63d...be0 Det er ikke banken det er betalingsterminalen som gjør det.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #19 Skrevet 16. april 2023 Banken får ikke gjort noe med dette, nei. Det er det elektroniske betalingssystemet i Norge som gjør at dette skjer. Banken er jo bare stedet du har pengene dine. Reservasjonen som utføres på vegne av bensinstasjonen skal egentlig fjernes med en gang, men kan dessverre noen ganger ta tid. Da har du ikke så mye å få gjort fordi det reserveres nettopp fordi bensinstasjonen skal få pengene sine og ingen som sitter med elektroniske betalingsløsninger kan jo vite om reservasjonen faktisk var fylling eller ikke. Den slettes derfor når bensinstasjonen ikke «trenger» pengene (fordi det ikke er fylt) Anonymkode: e665b...1e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå