AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Det har skjedd før. Han holder igjen bæsjen fordi han feks ikke vil bæsje i barnehagen. Så stopper det til og han holder ytterligere igjen fordi han er livredd for smerter ifm hard avføring. Så det hoper seg opp og blir verre og verre. Denne gang startet det nok med alt for mye godteri og usunn mat i påsken og at han så holdt igjen do besøkene på hyttetur og videre i barnehagen. Nå har det snart gått en uke med forstoppelse (han har vanligvis avføring hver dag). Dette har ført til at han lekker avføring flere ganger til dagen. Som antagelig renner forbi en propp med avføring. Men han holder likevel igjen og er livredd for å gå på do. Vi prøver å motivere han til å gå på do flere ganger daglig, men han nekter. Vi har bestilt legetime for dette før, og fått mange gode råd. Vi er obs på fiberrikt kosthold og mye væske. Bruker Movikol daglig. Han er en aktiv gutt. Men han holder altså tilbake. Nå går det ut over livskvaliteten hans fordi han er flau over dette. Redd for lekkasje med venner og i barnehagen. Gråter masse. Vurderer å sette et oljeklyster på ham siden ingenting annet hjelper. Han kan ikke gå i barnehagen med sånne daglige lekkasjer. Det ville nok føles svært nedverdigende for ham. Tenker at et miniklyster er ubehagelig der og da, men så blir han jo bedre like etterpå og kan være sosial igjen. Så får vi nok bli enda strengere på kosthold og do rutiner fremover. Mase om dobesøkene en halv time etter hvert måltid, fortsette å gi Movikol osv. Hva tenker dere om dette? Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Legen gjør ikke så mye annet enn rådgiving og sier oljeklyster er siste utvei. Men når det går over en uke og han ikke kan være sosial og barnehagen pga forstoppelsen/lekkasjen, så er vi redd dette må være løsningen?😔 Har noen her erfaring med dette eller lignende og har noen råd til oss? Anonymkode: 02e0e...e39
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Æsj, det der er en vond sirkel å komme ut av for hans del. Og fortvilende situasjon å være i som foreldre. Jeg hadde satt klyster nå. Ja, det er siste utvei, men som du sier; ingenting annet hjelper. Og tro meg, jo lenger tid som går, jo hardere og større blir avføringen, og vondere blir det når den skal ut. (Jeg var mye plaget med dette selv som barn, fra samme alder og nesten opp til tenårene, tror jeg. Muligens begynte det av samme grunn som her, det husker jeg ikke. Men jeg husker godt hvor inn i hampen vondt det kunne gjøre.) Anonymkode: ca7d0...149 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det har skjedd før. Han holder igjen bæsjen fordi han feks ikke vil bæsje i barnehagen. Så stopper det til og han holder ytterligere igjen fordi han er livredd for smerter ifm hard avføring. Så det hoper seg opp og blir verre og verre. Denne gang startet det nok med alt for mye godteri og usunn mat i påsken og at han så holdt igjen do besøkene på hyttetur og videre i barnehagen. Nå har det snart gått en uke med forstoppelse (han har vanligvis avføring hver dag). Dette har ført til at han lekker avføring flere ganger til dagen. Som antagelig renner forbi en propp med avføring. Men han holder likevel igjen og er livredd for å gå på do. Vi prøver å motivere han til å gå på do flere ganger daglig, men han nekter. Vi har bestilt legetime for dette før, og fått mange gode råd. Vi er obs på fiberrikt kosthold og mye væske. Bruker Movikol daglig. Han er en aktiv gutt. Men han holder altså tilbake. Nå går det ut over livskvaliteten hans fordi han er flau over dette. Redd for lekkasje med venner og i barnehagen. Gråter masse. Vurderer å sette et oljeklyster på ham siden ingenting annet hjelper. Han kan ikke gå i barnehagen med sånne daglige lekkasjer. Det ville nok føles svært nedverdigende for ham. Tenker at et miniklyster er ubehagelig der og da, men så blir han jo bedre like etterpå og kan være sosial igjen. Så får vi nok bli enda strengere på kosthold og do rutiner fremover. Mase om dobesøkene en halv time etter hvert måltid, fortsette å gi Movikol osv. Hva tenker dere om dette? Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Legen gjør ikke så mye annet enn rådgiving og sier oljeklyster er siste utvei. Men når det går over en uke og han ikke kan være sosial og barnehagen pga forstoppelsen/lekkasjen, så er vi redd dette må være løsningen?😔 Har noen her erfaring med dette eller lignende og har noen råd til oss? Anonymkode: 02e0e...e39 Vi har ei datter som slet med forstoppelse når hun var yngre, brukte oljeklyster når det stoppet seg til, vedlikeholdt med movicol. Husker ikke helt men movicolen ble foreskrevet av sykehuset og skulle taes daglig over en lang periode, flere uker/måneder, doseringen var høy først så vedlikeholdsdose. Ser dere har kontaktet fastlege og tror det er fornuftig å bli fulgt opp der når det først har blitt så fastlåst. Det kan hende dere må avtale med barnehage om dotider og oppfølging av det, men snakk med fastlege. Det er jo ikke bra om det blir for mye stress og press rundt det for barnet deres heller. Anonymkode: 44aa6...a56 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Faste dotider flere ganger om dagen. Kan gjøres gøy med at man får en type klistremerke for hvert forsøk og en bedre type for hver gang man greier bæsje. Så kan man ha musikk eller lese bok eller noe sånt på do om det er til motivasjon. Anonymkode: 53a5d...716 1
svartkatt Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Fremover bør dere passe bedre på kostholdet. Unngå det som stopper opp systemet. Jeg vet ikke om jeg hadde dette problemet sjøl, men jeg mistenker det. Hadde hvertfall problemer i ungdommen. Har alltid måttet passe på å ikke spise for mye av diverse. Noe stopper opp, noe løsner opp. Balansen der er til tider vanskelig, men absolutt nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 Har selv en 5 åring som sliter med det samme. Jeg og faren hans er ikke sammen og når han er på samvær så holder han seg på dagesvis. Får småuhell og lekkasjer. Veldig stigmatiserende. Virker som han holder seg til han kommer hjem. Bæsjer så og si aldri andre steder enn kun hjemme. Har gode rutiner på at han bæsjer på morgenen før han skal i barnehagen. Det har fungert fint, men havner i samme problemet når det er tid for pappahelg. Merker veldig på avføringen om det blir for mye sukker. Så prøver å være restriktiv til kun litt godteri lørdagene. Anonymkode: 37f78...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 Når det først har stoppet opp så er det vel ikke store sjansen for at det skal løse seg uten klyster? Da hjelper det lite på situasjonen å vente mange dager med smerter og lekkasje, for ikke å snakke om at redselen forsterkes av det. Jeg tenker jeg ville satt klysteret så fort det ble avføringslekkasje (kanskje før, avhengig av smerte). Jeg ville ikke synes det var ok å lekke avføring selv, så hvorfor skulle barnet mitt måtte ha det sånn. Anonymkode: 1bc3d...dfa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå