Gå til innhold

Spørsmål om navneendring

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg ønsker å skifte etternavn til min farfars etternavn. Det er et sjeldent navn, altså færre enn 200 mennesker som har dette navnet. Det jeg lurer på, er om jeg har forstått reglene rundt dette riktig. Er det fritt fram for meg å ta dette etternavnet så lenge jeg kan dokumentere min forbindelse (farfar) til dette navnet? Det er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest reglene for dette, men det stemmer så dårlig overens med pappa sin erfaring. Reglene er sikkert endret mye siden den gang, men pappa prøvde å ta dette navnet for 30 år siden, og det gikk ikke. Pga at det var så sjeldent, måtte hans slektninger med dette etternavnet gi en tillatelse. Og pga de var vanskelige å spore opp, rant hele prosjektet ut i sanden. Er det sånn at det har blitt lettere å ta et sjeldent etternavn enn det var før, eller er det noe jeg har misforstått her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Navneloven er endret veldig mye, tror det er 2 år siden endringen kom. Tidligere var det sånn at man måtte sende rekommandert brev til alle med navnet for å få lov til å ta det, dersom det var under 200 stk.

Jeg tror ganske sikkert det skal gå bra at du tar det nå, men navneloven finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html

Gjest -eline-
Skrevet

Du kan ta dette etternavnet uten noen vansker:

§ 3. Frie, beskyttede og nye etternavn

Navn som flere enn 200 personer her i riket har som etternavn, kan tas som etternavn av andre uten samtykke fra dem som allerede har det.

Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret.

Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Takk for svar :) Flott at det har blitt enklere enn det var før :tommelsmil:

Gjest Rogalinn
Skrevet

Det har definitivt blitt enklere da ja!

Jeg ønsket å ta mormors pikenavn for 15 år siden, men fikk avslag pga at det var under 500 (?) i Norge som hadde navnet. og siden min mor ikke hadde navnet kunne ikke jeg få det. Men om moren min hadde tatt navnet (hun ville fått det på minuttet som direkte etterkommer), så ville også jeg fått navnet med det samme.

Jeg ga opp dengang og tenkte "idiotregler"!

Jeg får tenke på det på nytt nå da skjønner jeg :)

Skrevet

Ja, det var 500 før og 200 nå, ser at jeg tok litt feil i innlegget mitt her oppe. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...