AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Har lyst til å bygge hus og har som smått begynt å se etter modeller. Utrolig ofte er vaskerom i nærheten av kjøkken eller i allfall entreen. Jeg mener det ville vært ufattelig mye smartere å ha vaskerom tilknyttet bad i 2 etasje der soverommene ofte er, og heller lydisolere litt ekstra. Er jeg helt på jordet? Alle husmodeller kan da ikke bli bygd med hensyn til skitne parkdresser og hunder som må dusjes Anonymkode: 5616e...2db 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Pgr rørsystem Anonymkode: 699f2...814 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Fordi det er praktisk å kunne ta inn og spyle alt fra støvler, leker, etc, henge vått yttertøy til tørk osv. Anonymkode: 855d1...6de 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Pgr rørsystem Anonymkode: 699f2...814 Det er like praktisk med ved bad som ved kjøkkenet Anonymkode: f99d7...934 1
Kompis2 Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Det kommer kanskje av at før i tiden hadde man grovkjøkken og vaskerom i forbindelse med kjøkken og i tillegg utgang til tørkestativ i friluft. Man skulle nok også ikke ha slikt i syne for besøk osv. Ser i oppussingserier på TV at de legger vaskerom i andre etasje ved soverommene, og her hadde det ikke gått ann å ha det på gangen slik de gjør. Det bør være våtrom og man skal ha trygghet ved vannsøl osv. Alt går an, men da med dagens reguleringer iforhold til vann og avløp. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det er praktisk å kunne ta inn og spyle alt fra støvler, leker, etc, henge vått yttertøy til tørk osv. Anonymkode: 855d1...6de Praktisk da ja. Når derimot småbarnsperioden er over og man skal bo i dette huset i 30-40 år til, er å må det da være lurere å ha vaskerom ved badet og soverommene. Slippe å dra skitne, og rene, klær gjennom halve huset Anonymkode: 5616e...2db 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 Så det er kort vei for kvinnen mellom arbeidsstasjonene sine. Anonymkode: 41d09...5f5 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 Kompis2 skrev (5 minutter siden): Det kommer kanskje av at før i tiden hadde man grovkjøkken og vaskerom i forbindelse med kjøkken og i tillegg utgang til tørkestativ i friluft. Man skulle nok også ikke ha slikt i syne for besøk osv. Ser i oppussingserier på TV at de legger vaskerom i andre etasje ved soverommene, og her hadde det ikke gått ann å ha det på gangen slik de gjør. Det bør være våtrom og man skal ha trygghet ved vannsøl osv. Alt går an, men da med dagens reguleringer iforhold til vann og avløp. Kan være det med tørkestativer ute, ja. Det tenkte jeg ikke på. Ts Anonymkode: 5616e...2db 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 Var vanligere å tørke klær ute før ja. I gata der mine foreldre bor ble alle husene bygd ca samtidig tidlig på 80-tallet. Alle har utgang direkte fra bad/vaskerom til hage bak huset med tørkestativ. Anonymkode: 71868...db7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 Huset vårt er fra 70-tallet og har denne løsningen. Tørker mye klær ute- så jeg liker det godt. Dessuten har vi skapplass på vaskerommet slik at det fungerer som spiskammers. Klessjakt fra bad i 2 etg er gull da. Anonymkode: 37cf2...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #11 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så det er kort vei for kvinnen mellom arbeidsstasjonene sine. Anonymkode: 41d09...5f5 Eller for mannen! 🙄 Anonymkode: a9498...5f1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Skrevet 16. april 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Praktisk da ja. Når derimot småbarnsperioden er over og man skal bo i dette huset i 30-40 år til, er å må det da være lurere å ha vaskerom ved badet og soverommene. Slippe å dra skitne, og rene, klær gjennom halve huset Anonymkode: 5616e...2db Hva om du lager opplegg for vaskemaskin flere plasser? Både i vaskerom nede ved inngangen men også på badet oppe. Du tenker jo ganske riktig nå. Huset må kunne tilpasse seg for bruk over tid. Mine sviggers har nylig pusset opp badet oppe rett ved soverom, alle nye fliser, veldig dyrt. Og lagde ikke opplegg for vaskemaskin, så må ned 2 etasjer for å vaske. Dette er folk som er snart 70 og ønsker å bo i huset sitt "til slutt ". Så hvorfor det, spør man? Nei, de tenker at de skal få vaskehjelp når den tiden kommer. Anonymkode: 236c8...23c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Var vanligere å tørke klær ute før ja. I gata der mine foreldre bor ble alle husene bygd ca samtidig tidlig på 80-tallet. Alle har utgang direkte fra bad/vaskerom til hage bak huset med tørkestativ. Anonymkode: 71868...db7 Er ikke det vanlig lenger? Hva gjør folk da? Tørker alt på sånne små stativer inne? Anonymkode: b82ca...cf5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 Å ha vaskerommet i samme etasje som inngangen , badet og soverommene nede er kjempepraktisk. Da slipper jeg å bære klesvask og stativ opp i stua. Anonymkode: bba19...365
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 Vi bygger selvtegnet hus nå, og valgte å ha vaskerommet i nærheten av entreen av flere årsaker: 1) Vi liker å tørke klær ute og da blir det kort vei. 2) Jeg har oversikt over barna i hagen når jeg bretter klær. 3) Vi kan legge inn skitne klær, for eksempel fra barnehagen, eller når mannen har arbeidet i hagen eller på bilen, eller fra skogstur eller våte klær fra diverse tur. 4) Vaskerommet fungerer som sluse iht TEK17, og vi kunne derfor ha integrert garasje innvendig dør gjennom vaskerommet. Det var noen ulemper ved denne plasseringen, blant annet at vårt soverom er i andre etasje. Vi avbøter denne ulempen ved å legge inn skittentøyssjakt, med utløp direkte ned i skittentøyssystemet på vaskerommet. Barnas rom er i samme etasje som vaskerommet. Jeg kan ikke forstå hvorfor vaskerommet legges i nærheten av kjøkken, annet enn at det er av økonomiske hensyn. Men som andre skriver, det er like økonomisk å ha det ved siden av bad. Kanskje poenget er å ha et kombinert vaskerom/grovkjøkken? Vi har venner med arkitekttegnet bolig, hvor alle soverommene er i første etasje, men vaskerommet er i andre og de må ta rent og skittent tøy gjennom gang, trapp og gjennom hele kjøkkenet. Veldig spesiell og upraktisk løsning. Anonymkode: 54719...548
Krist1an Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 Det er ikke bare på grunn av kostnad av rørsystem at vaskerom blir lagt ved kjøkken og bad, det er også en del med avstanden varnvannet må gå før den kommer ut av kranen. Det kan fort bli kjedelig i lengden hvis en må vente på varmtvann i foreksempel 10sek hver gang en skal ha varmtvann på kjøkkenet.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 Jeg har også stusset på dette. Selv har jeg vaskemaskin på hovedbadet ved soverommene. Synes det er veldig praktisk. Anonymkode: 1b0ee...13b 1
Carrot Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 hvorfor ikke tenke at du skal legge vaskerom (med inngang) nært både kjøkken og bad og så bygge videre derfra med tanke på soverommene og andre oppholdsrom og på den måten spare den ekstra kosten til lyddemping?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #19 Skrevet 16. april 2023 11 hours ago, Krist1an said: Det er ikke bare på grunn av kostnad av rørsystem at vaskerom blir lagt ved kjøkken og bad, det er også en del med avstanden varnvannet må gå før den kommer ut av kranen. Det kan fort bli kjedelig i lengden hvis en må vente på varmtvann i foreksempel 10sek hver gang en skal ha varmtvann på kjøkkenet. Hva har det å si for plassering av opplegget for vaskemaskinen? Vaskemaskin kobles på kaldt vann og varmer vannen selv. Eller tenker du at varmtvannsbereder må være på vaskerommet? Det må den ikke. Anonymkode: 236c8...23c 1
Hensatt Skrevet 16. april 2023 #20 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva har det å si for plassering av opplegget for vaskemaskinen? Vaskemaskin kobles på kaldt vann og varmer vannen selv. Eller tenker du at varmtvannsbereder må være på vaskerommet? Det må den ikke. Anonymkode: 236c8...23c Er mer kostbart å ha rør flere steder i huset og varmtvann vil man jo ha på vaskerommet også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå