Gå til innhold

Hvor mye får konfirmanten bestemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker da på planlegging, mat, klær og borddekking.

Hvor mye får de bestemme? 

Anonymkode: c380b...aaf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt, er deres dag så selvsagt for han bestemme mat, antrekk og pynt

Anonymkode: 44081...e41

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker da på planlegging, mat, klær og borddekking.

Hvor mye får de bestemme? 

Det er jo konfirmanten sin dag, det er selvfølgelig de som bestemmer. 

Mener du at du bestemmer klær, mat o.l for en så stor tenåring?

Anonymkode: dee5d...c98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Var selvsagt med på alt, var hans store dag❤

Anonymkode: 47612...ed1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det meste innen lommebokens begrensinger. Grandiosa hadde jeg ikke akseptert som eneste mat feks.

Anonymkode: d32e7...821

• Liker 9
Skrevet

Både mat, antrekk og pynt, men innenfor visse økonomiske og praktiske  grenser som foreldrene setter.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo konfirmanten sin dag, det er selvfølgelig de som bestemmer. 

Mener du at du bestemmer klær, mat o.l for en så stor tenåring?

Hvor står det at jeg mener det? Jeg spør fordi jeg lurer🤷🏼‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår brydde seg ikke så mye om planleggingen. Er det vanlig at gutter i den alderen er opptatt av borddekking og menyer? 

Anonymkode: 6eebd...c6e

• Liker 11
  • Nyttig 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Kommer selvsagt litt an på hva konfirmanten tenker. Men innenfor rimelighetens grenser så bestemmer konfirmanten sin egen fest... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor står det at jeg mener det? Jeg spør fordi jeg lurer🤷🏼‍♀️

Jeg har ikke skrevet at du mener det, jeg stilte et spørsmål jeg også. Merkelig å lure på om en 16 åring kan bestemme antrekket sitt selv bare 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmanten her er med og bestemmer det meste. Men innenfor noen rammer, både med tanke på hva som lar seg gjøre økonomisk, hva som er praktisk mulig å løse og hva som passer til en sånn anledning. Tenker egentlig at hverken foreldre eller konfirmant bør bestemme alt alene, det blir mest vellykket for alle om man planlegger sammen.

Anonymkode: 41889...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sønnen vår brydde seg ikke så mye om planleggingen. Er det vanlig at gutter i den alderen er opptatt av borddekking og menyer? 

Står det at konfirmanten er en gutt? 

Anonymkode: 0222f...8ee

AnonymBruker
Skrevet

Eller heter det konfirmantine når det er jenter? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, veldig lite. Det har vært litt selvsagt/ikke valg hele veien: bunad, i slekt. Lokale, ikke noe valg, men jeg har fått tak i ett flott sted , gjester, flere enn hun hadde tenkt på, mat: forslag fra cateringselskap osv. 

Så i realiteten: hun bestemte 100% selv at hun skulle konfirmere seg, og hvordan (valgte kristelig, var ikke døpt, vi støttet henne fullt-vi tror ikke, hun gjør det nå, hun tok dåp alvorlig). 
Så har jeg styra med det selskapet, hun er strålende fornøyd, men det hun i praksis bestemmer er å si seg enig i noen blomster og design på bordkort, (og jeg har fortsatt veto.) 
Hårfrisyre, den spekulerer hun i, og jeg har ikke tenkt å si min mening.

Anonymkode: c27ef...a1d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står det at konfirmanten er en gutt? 

Har det noe å si? Jeg påpeker bare at ikke alle er like opptatte av mat, klær og borddekking. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bare nyskjerrig på om det var vanlig at de bestemte alt, kanskje meget dårlig formulert av meg. Hodet var litt over alt.

Husker bare selv at jeg fikk spørsmål om jeg ønsket bunad; jeg svarte ja - og that’s it. Mer var jeg ikke inkludert. Visste ikke hvor vi skulle eller noe. Derfor mitt spørsmål. 

Klær, mat og tema får hun bestemme. Borddekking og valg av stæsj blir vi enig om. Der kan hun ikke bare peise på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har det noe å si? Jeg påpeker bare at ikke alle er like opptatte av mat, klær og borddekking. 

Det var du som begrenset det til kjønn, så ikke vet jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine har så klart ikke fått bestemme alt. 

De har bestemt om de vil konfirmere seg. Valg av farge på dress og skjorte, for dress og pensko måtte de ha. 

De har kommet med forslag til mat og kaker, og jeg har fylt på med det jeg tenker er lurt. 

Jeg har bestemt hvem som skal bli bedt, og ungdommene har fått be noen venner. 

Jeg har bestemt lokale, men det er et sted de nok hadde valgt uansett.  

Pynt og dekorasjoner brydde de seg svært lite om, men de valgt hvilken farge de ønsket på pynten. 

Jeg bestemte at de måtte holde en kort takketale, og de bestemte (heldigvis) at det ikke skulle være sanger. 

Anonymkode: 19c59...c96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bryr seg overhodet ikke. Han klarer ikke engang å bestemme de tingene som jeg ber han om å bestemme.

Det eneste han har ytret noen mening om, er hvilke sko som føltes mest behagelig på foten da vi skulle kjøpe sko til ham.

Anonymkode: 2fa29...4b0

• Liker 1
Skrevet (endret)

De har fått bestemme alt de selv har hatt meninger om. De har valgt humanistisk seremoni, vært med å kjøpe klær, velge lokale, hvem de hadde lyst til å ha med i selskapet, mat, kaker og hatt noen meninger om hvordan vi gjorde det ved bordet mtp. sanger, taler osv. Var med på innkjøp av pynt også, og valg av farger.
Vi voksne lagde innkjøpsplan og fordelte oppgaver mellom oss i tråd med ungenes ønsker.

Ønskene har vært ganske enkle og tradisjonelle, og lette å oppfylle. De ønsket bla. færre gjester enn vi voksne foreslo, og det var greit.

Endret av Andro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...