Gå til innhold

Hvor lang tid fra begynnende hull til reparert av seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppdaget begynnende hull i en tann og har blitt nøyere med tannpuss og fluor.

Hvor lang tid tok det på deg til du oppdaget begynnende hull til det var borte?

Burde jeg gå til tannlege med det, eller holder det at jeg setter igang tiltak hjemme?

Anonymkode: 8fa1e...c67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt at et påbegynt hull går bort av seg selv ved å pusse.. Det kan vel stoppe å utvikle seg kanskje, men forsvinner ikke før tannlegen har gjort jobben tror eg 😊

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har oppdaget begynnende hull i en tann og har blitt nøyere med tannpuss og fluor.

Hvor lang tid tok det på deg til du oppdaget begynnende hull til det var borte?

Burde jeg gå til tannlege med det, eller holder det at jeg setter igang tiltak hjemme?

Hvis det allerede er et lite hull, så er det ikke noe du kan gjøre. 

Man får hull fordi emaljen slites bort og bakterier spiser seg inn på området, man kan forebygge hvis man ser det er ekstra tynt ett sted - men det er ganske vanskelig om ikke umulig, å se disse tingene selv i et speil. 

Anonymkode: 21fd8...f17

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Burde jeg gå til tannlege med det

Jupp. Det kan ikke skade med en sjekk og så kan du spørre tannlegen om råd om ting du lurer på.

Skrevet

Kan hende tannlegen anbefaler deg å begynne med Duraphat, for å forebygge hull i tennene. Duraphat har en betydelig større mengde fluorid i seg (3-5) ganger, og da vil du pusse tre ganger om dagen. Du kan jo forebygge selv også. Måten man pusser tennene på har jo veldig mye å si. Når man leser om folk som drikker vann etter tannpuss, da er jo tannpussen helt bortkasta. 

AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (3 timer siden):

Kan hende tannlegen anbefaler deg å begynne med Duraphat, for å forebygge hull i tennene. Duraphat har en betydelig større mengde fluorid i seg (3-5) ganger, og da vil du pusse tre ganger om dagen. Du kan jo forebygge selv også. Måten man pusser tennene på har jo veldig mye å si. Når man leser om folk som drikker vann etter tannpuss, da er jo tannpussen helt bortkasta. 

Den er jo ikke helt "bortkasta". Jeg har alltid skylt munnen med litt vann etter tannpuss, og har ikke hatt mer enn 2-3 hull på over 40 år.

Anonymkode: ddfce...140

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (6 timer siden):

Jeg pleier pusse for så å drikke vann, også skylle med munnskyllevann etterpå.

Ser også at jeg har misforstått repareringsprosessen av tennene, så tannlegetime blir bestilt for profesjonelle råd😀

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den er jo ikke helt "bortkasta". Jeg har alltid skylt munnen med litt vann etter tannpuss, og har ikke hatt mer enn 2-3 hull på over 40 år.

Anonymkode: ddfce...140

Da kan det hende det heller er gode gener enn fornuftig tannpuss. Men du får leve i troen på at du gjør noe fornufftig. Hvorfor tror du tannlegen sier at man ikke skal skylle med vann etter tannpuss. Men nei, du vet vel best.

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (55 minutter siden):

Da kan det hende det heller er gode gener enn fornuftig tannpuss. Men du får leve i troen på at du gjør noe fornufftig. Hvorfor tror du tannlegen sier at man ikke skal skylle med vann etter tannpuss. Men nei, du vet vel best.

Poenget med å ikke skylle (som for øvrig er ekkelt, spør du meg) er jo fordi fluoren skal beskytte tennene. Det løses enkelt med fluortabletter eller fluorskyllevann etter tannpuss. 

Anonymkode: e2069...454

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...