Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå studert i 6 år. Fulltidsstudier. Utdannet innen omsorg/læreryrket. Har søkt jobb i snart 2 mnd uten napp. Vært på to intervju, hvor den ene jobben ble besatt, den andre venter jeg svar på. Håper selvfølgelig jeg får den, men tviler. 

I dag slo redselen inn. Tenk hvis jeg ender opp uten arbeid til høsten.. Da føles det tryggere å hoppe på studier til høsten, selv om gjeld fra Lånekassen hoper seg opp. Det er hvertfall en innkomst.. Så nå har jeg søkt enda en master. I verste fall må jeg til nav å søke om sosialhjelp.. 

Andre som opplever at det er vanskelig å få jobb om dagen?

Anonymkode: 298c2...b74

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er stor mangel på arbeidskraft, så jobb får du selv om den ikke er relatert til utdannelsen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har en utdanning innen humaniora.

Jeg orker ikke mer usikkerhet og dårlig lønn. Nå vil jeg bare sikre fremtiden min så i dag har jeg søkt et IT-studiet.

Anonymkode: 9bf7f...788

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men det er fordi jeg av fysiske årsaker ikke kan ta all jobb (jobber med mye gåing/ståing). Så jeg skal ta videreutdanning til høsten just in case. 

Anonymkode: fc6dd...af1

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, har en utdanning innen humaniora.

Jeg orker ikke mer usikkerhet og dårlig lønn. Nå vil jeg bare sikre fremtiden min så i dag har jeg søkt et IT-studiet.

Anonymkode: 9bf7f...788

Har du bachelor eller master? Holder selv på å utdanne meg innen historie, ganske ubrukelig for å si det sånn. 

Anonymkode: 14a65...a7f

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta litt tid å lande en fast jobb etter endt studier. Veldig veldig mange må ta et årsvikariat eller kortere vikariater i første omgang. Det kan gi litt arbeidserfaring, og er jobber med færre søkere hvor det er enklere å konkurrere da det er mindre attraktive stillinger enn faste stillinger. Anbefaler deg å søke på alt du kan. Mer studier er vel ikke det du trenger akkurat nå. Om det er skikkelig krise kan du melde deg som vikar i barnehage, - som assistent er det ingen krav til utdanning, og det er skrikende mangel på barnehageassistenter i Norge nå.

Anonymkode: 1b2e4...677

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg opplever det samme. Jeg har også søkt skole. 

Anonymkode: ebc8c...8fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du bachelor eller master? Holder selv på å utdanne meg innen historie, ganske ubrukelig for å si det sånn. 

Men hvorfor holder du på å utdanne deg innen historie når du vet det er ubrukelig?

Anonymkode: 5a194...2eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kan ta litt tid å lande en fast jobb etter endt studier. Veldig veldig mange må ta et årsvikariat eller kortere vikariater i første omgang. Det kan gi litt arbeidserfaring, og er jobber med færre søkere hvor det er enklere å konkurrere da det er mindre attraktive stillinger enn faste stillinger. Anbefaler deg å søke på alt du kan. Mer studier er vel ikke det du trenger akkurat nå. Om det er skikkelig krise kan du melde deg som vikar i barnehage, - som assistent er det ingen krav til utdanning, og det er skrikende mangel på barnehageassistenter i Norge nå.

Anonymkode: 1b2e4...677

Har tenkt tanken. Problemet er at jeg da må bli lønnet som bhg-lærer (siden det er utdanningen jeg har i bunn). Og mange bhg har ikke økonomi til det, og velger ufaglærte som assistenter istedenfor.

AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (11 timer siden):

Nei. Det er stor mangel på arbeidskraft, så jobb får du selv om den ikke er relatert til utdannelsen.

Har sett meg rundt i andre instanser, feks som veileder på nav. Men da er det ønskelig med erfaring innen lovverk og juss, noe jeg ikke har fått mye av i min omsorgsutdannig.. Så da lar jeg være å søke. Kunne sikkert søkt på en rekke miljøterapeut stillinger, men ønsker og kan ikke jobbe helg og natt pga enda små barn hjemme (aleneomsorg).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har sett meg rundt i andre instanser, feks som veileder på nav. Men da er det ønskelig med erfaring innen lovverk og juss, noe jeg ikke har fått mye av i min omsorgsutdannig.. Så da lar jeg være å søke. Kunne sikkert søkt på en rekke miljøterapeut stillinger, men ønsker og kan ikke jobbe helg og natt pga enda små barn hjemme (aleneomsorg).

Bedre å søke og få avslag enn å ikke søke:) Jeg jobber som veileder hvor det er behov for kunnskap om forvaltnings- og helserett, uten å ha kunnskap til dette fra før. Gikk raskt å sette seg inn i, men nå er jeg svært omstillingsdyktig og lærer fort også. For ordens skyld tok jeg et fag i forvaltningsrett ved siden av jobb også.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke fokuser på det du ikke kan, trekk heller frem dine styrker og erfaringer. Har inntrykk av at det er ikke så nøye at du har master i det eller det, men det at du har tatt masteren viser at du har kvaliteter som er ettertraktet i arbeidsmarkedet i en rekke stillinger. Jeg som ikke har fullført noen utdanning må spille meg god på de andre erfaringene jeg har.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips dere! Skal se om jeg får utformet en passende søknad til de stillingene og! 😃👍

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor holder du på å utdanne deg innen historie når du vet det er ubrukelig?

Fordi jeg er på siste året. Bedre å bare fullføre enn å hoppe av. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær redd for å søke og søke og søke. 

Jeg fikk forrige uke jobbtilbud fra en stilling som jeg søkte på for tredje gang. De to første gangene kom jeg ikke på intervju, og jeg vurderte om jeg skulle søke tredje gangen- eller om det bare var flaut "her er ei som ikke tar et hint"-liksom... 

Strålende fornøyd med at jeg bare hoppa i det og søkte på nytt! 

Anonymkode: 65f4a...be7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om sola! Fikk akkurat innkallelse til intervju 😅🤞

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Krysser fingrene for deg ☺️🤞🏼

Anonymkode: fc6dd...af1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

👏👏👏

Anonymkode: ac71c...2a4

Skrevet

Så bra! Et tøft jobbmarked om dagen. Vet om sykepleiere mee videreutdanning i it som ikke får jobb. Det er vel noe av det som i utgangspunktet er tryggest å gå. Nå søker man stort sett etter folk med erfaring så de nyutdannede får det tøft.

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (Akkurat nå):

Så bra! Et tøft jobbmarked om dagen. Vet om sykepleiere mee videreutdanning i it som ikke får jobb. Det er vel noe av det som i utgangspunktet er tryggest å gå. Nå søker man stort sett etter folk med erfaring så de nyutdannede får det tøft.

Dette har jeg vanskelig for å tro på. Det er de to mest etterspurte kvalifikasjonene her i landet. Ingen sykepleiere eller IT-folk sliter med å få jobb, og i alle fall ikke de som har den kombinasjonen. Det må i så fall være fordi de har tungt rulleblad eller er rusmisbrukere.

Anonymkode: 6e4d6...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...