AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Hvis man kan spise en porsjon fjordland risgrøt uten noe problemer. Kan man da avskrive at man sliter med laktoseintoleranse? Jeg drikker ikke melk. Men spiste risgrøt idag kl 14 å merker ingenting nå kl 22. Eller kan det gå an å spise risgrøt f eks men fortsatt ikke tåle melk? Anonymkode: dd36b...85f 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Hvis du kan spise vanlig risgrøt tåler du laktose. Hvorfor tror du at du har laktoseintoleranse? Anonymkode: 4491c...c93 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man kan spise en porsjon fjordland risgrøt uten noe problemer. Kan man da avskrive at man sliter med laktoseintoleranse? Jeg drikker ikke melk. Men spiste risgrøt idag kl 14 å merker ingenting nå kl 22. Eller kan det gå an å spise risgrøt f eks men fortsatt ikke tåle melk? Anonymkode: dd36b...85f Forskjell på om man reagerer på laktose eller melkeprotein. Ved laktoseintoleranse kan man reagere på forskjellig mengder. Jeg kan fint spise rømme , fløte osv til middagen , eller spise en is med fløte i. Men spiser jeg en hel softis, drikker en milkshake eller spiser en stor porsjon fløtegratinerte poteter til maten kan jeg bli dårlig. Anonymkode: 9d740...94d
Hensatt Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Jeg har laktoseintoleranse. Det slår ulikt ut. Kommer mest an på hva annet jeg spiser den dagen og hvilke melkeprodukter det er. En porsjon grøt går som regel fint, mens en skål med iskrem pleier ikke gå så bra. Men varierer som sagt. Ikke alltid jeg reagerer og det gjelder mange med lignende intoleranser. Det er ikke helt svart/hvitt.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forskjell på om man reagerer på laktose eller melkeprotein. Ved laktoseintoleranse kan man reagere på forskjellig mengder. Jeg kan fint spise rømme , fløte osv til middagen , eller spise en is med fløte i. Men spiser jeg en hel softis, drikker en milkshake eller spiser en stor porsjon fløtegratinerte poteter til maten kan jeg bli dårlig. Anonymkode: 9d740...94d Tja, jeg har melkeproteinallergi og kan drikke et glass melk (som jeg gjør stort sett daglig) uten å bli kvalm. Blir kjempekvalm av risengrynsgrøt eller proteinpulver (sistnevnte er jo akkurat det jeg ikke tåler så det er vel ikke så rart) eller kakao. Det er nemlig forskjellige grader av det og som ved alle andre matallergier. Jeg har en mild grad av det naturlig nok, og det kan man også se på blodprøven har jeg skjønt at jeg bare er litt allergisk. Anonymkode: b27f0...a01
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 Jeg er laktoseintolerant og kan fint spise en liten porsjon grøt. Min tålegrense ligger på ca ett glass melk pr dag, men jeg velger å ikke drikke melk og heller ha enkelte matprodukter som inneholder melk. Jeg velger å ha litt melk i kosten for går jeg i perioder uten blir jeg kjempedårlig når jeg får i meg melk igjen, før det så stabiliserer seg. Anonymkode: 5decb...c9d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tja, jeg har melkeproteinallergi og kan drikke et glass melk (som jeg gjør stort sett daglig) uten å bli kvalm. Blir kjempekvalm av risengrynsgrøt eller proteinpulver (sistnevnte er jo akkurat det jeg ikke tåler så det er vel ikke så rart) eller kakao. Det er nemlig forskjellige grader av det og som ved alle andre matallergier. Jeg har en mild grad av det naturlig nok, og det kan man også se på blodprøven har jeg skjønt at jeg bare er litt allergisk. Anonymkode: b27f0...a01 Melkeproteinallergi hos voksne er svært sjeldent, og tviler sterkt på at du har den allergien når du fint kan drikke melk. Det er jo et av de mest rene melkeproteinene du får, unntatt smør. Anonymkode: d4d3a...f9c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Melkeproteinallergi hos voksne er svært sjeldent, og tviler sterkt på at du har den allergien når du fint kan drikke melk. Det er jo et av de mest rene melkeproteinene du får, unntatt smør. Anonymkode: d4d3a...f9c Svært sjelden er det ikke. Men mye vanligere hos barn. Anonymkode: 22f2b...49c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Melkeproteinallergi hos voksne er svært sjeldent, og tviler sterkt på at du har den allergien når du fint kan drikke melk. Det er jo et av de mest rene melkeproteinene du får, unntatt smør. Anonymkode: d4d3a...f9c Det er veldig enkelt å vite at man har melkeproteinallergi fordi det i grunn finnes en blodprøve for det 😅 Så du kan tvile så mye du vil, men blodprøven lyver ikke. Anonymkode: b27f0...a01
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er laktoseintolerant og kan fint spise en liten porsjon grøt. Min tålegrense ligger på ca ett glass melk pr dag, men jeg velger å ikke drikke melk og heller ha enkelte matprodukter som inneholder melk. Jeg velger å ha litt melk i kosten for går jeg i perioder uten blir jeg kjempedårlig når jeg får i meg melk igjen, før det så stabiliserer seg. Anonymkode: 5decb...c9d Må disse testene taes på sykehuset? Kan ikke legen ta noen blodprøver? Fikk med en lapp med mye rart på av legen å må dra til sykehuset evnt🤷♂️ Anonymkode: dd36b...85f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå