AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Del Skrevet 15. april 2023 Dette er en av årsakene til fedmeepidemien i dag. Vi har blitt fortalt i noen tiår at det er viktig å "holde blodsukkeret stabilt gjennom dagen," og hvordan skal vi klare det i en travel hverdag mellom matlaging? Jo, kjøpe alt av på-farta produkter som mellombarer, yoghurter, nøtteblandinger, små melke- eller plantebaserte drikker. Fordi det er livsfarlig å gå sulten mellom måltidene. Jeg velger enn så lenge å tro at det ikke er like mye korrupsjon norsk matvarebransje som feks i USA hvor politikken er i lommen på mektige sukker- og fast food aktører og lobbyister. Men det er naivt å tro at statlige helseråd ikke er påvirket av incentivet om å støtte norsk økonomi ved å støtte norske matprodusenter. Det hele er et relativt nytt fenomen. For noen tiår siden var det selvfølgelig også reklame for godteri, men det ble markedsført på en helt annen måte. Kvikk Lunsj og Solo til påskefjellet, Freia "selskapssjokolade". Ikke som en daglig nødvendighet. Vi kan bryte denne sirkelen med å spise færre måltider som vi faktisk må tilberede fra rene ingredienser. Sånn de gjorde før. Mange mener at fedmeepidemien kommer av ultraprossessert mat, og har mindre med kalorier inn/ut å gjøre. Så slutt å spise ultraprosessert mat, da! Å lage et måltid fra scratch tar tid, og da blir det automatisk færre måltider. Godteri og snacks er kos, men hører til høytider og "selskaper" som Freia sa i 1960. Ikke la deg bli manipulert. Anonymkode: 1a6f4...9ad 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Del Skrevet 15. april 2023 Se dokumentaren What The Health på netflix. Du er inne på noe Anonymkode: dda43...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Del Skrevet 15. april 2023 Du blander to urelaterte ting her – matvarebransjen og de offisielle kostholdsrådene. Du har langt på vei rett i den ene og tar feil om den andre. Anonymkode: 84256...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Del Skrevet 15. april 2023 Foreslår du forsøker å leve på ufør-minstesats i ett år, så kan vi snakkes om mat fra bunnen. Anonymkode: b24f6...e33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Foreslår du forsøker å leve på ufør-minstesats i ett år, så kan vi snakkes om mat fra bunnen. Anonymkode: b24f6...e33 Du, det er faktisk ikke så dyrt å lage mat fra bunnen. Nå vet ikke jeg om ditt budsjett, men kjøper man store pakker med ris og linser, alltid har løk og tomat, så kan man plusse på med diverse grønnsaker. Blomkålcurry, linsesuppe, lammegryte.. Alltid ha frosne urter som persille og koriander.. I morgen skal vi ha lammegryte, og det eneste jeg måtte kjøpe av middagsvarer denne uken var gulrøtter og en pakke med fisk. Basisvarer er veldig kjekt å ha 😊 Jeg får 21000 i mnd og har to barn, og er alene. Anonymkode: fd951...801 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du blander to urelaterte ting her – matvarebransjen og de offisielle kostholdsrådene. Du har langt på vei rett i den ene og tar feil om den andre. Anonymkode: 84256...e21 Jeg blander ikke, jeg knytter dem sammen på en logisk måte. Anonymkode: 1a6f4...9ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Del Skrevet 16. april 2023 I USA har de sett på de 20 "ekspertene" som er ansvarlig for kostholdsrådene i USA. 19 av 20 har interessekonflikter. Vi snakker store mat- og farmasøytiske firmaer som Kellogg, Abbott, Kraft, Mead Johnson, General Mills, Dannon og the International Life Sciences. Kan man virkelig stole på at vi får objektive kostholdsråd basert på vitenskap når 95% har økonomiske bånd til mat- og farmasi-næringen? Jeg vet at vi ikke er USA, men kostholdsrådene i USA påvirker hele verden siden de er så store. Andre land baserer sine kostholdsråd på USAs kostholdsråd. Så ja, definitivt korrupsjon. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35311630/ Anonymkode: 2c9ef...f3d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 16. april 2023 #8 Del Skrevet 16. april 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Foreslår du forsøker å leve på ufør-minstesats i ett år, så kan vi snakkes om mat fra bunnen. Anonymkode: b24f6...e33 Skipp frokost og lunch = Spar tid, penger og frustrasjon. Det er ei heller nødvendig å lage noe voldsomt fancy, poenget er drastisk kutte inntaket av alle de kjemiske tilsetningsstoffene en finner i prosessert mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå