Gå til innhold

Noen som jobber innen HR?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan er utdanningen? Og hvordan er arbeidshverdagen? Hvilke oppgaver har du? :) 

Anonymkode: 86313...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ingen?

Joda, men det finnes mange veier til en jobb innen HR. Så hva lurer du på, egentlig? Forslag til utdanningsretninger? 

Anonymkode: db578...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jobber innen HR som HR jurist på arbeidsgiversiden. Jobber mye med lederstøtte, tolking av lov og avtaleverk samt tariffavtaler og forhandlinger med fagforeninger. 

Anonymkode: c794c...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jobber innen HR som HR jurist på arbeidsgiversiden. Jobber mye med lederstøtte, tolking av lov og avtaleverk samt tariffavtaler og forhandlinger med fagforeninger. 

Jurist?

Anonymkode: 2af7c...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jurist?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja

Ja ser jo nå at det står jurist i innlegget 🙈😅 på tide å ta natta her 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jurist?

Arbeidsrett er veldig relevant relevant. 
Jeg jobber innen HR, har studert økonomi og administrasjon og jobbet med lønn før veien gikk til HR. I HR avdelingen der jeg jobber så er det bakgrunn fra økad (som meg), jurister, økad+master innen organisasjonspsykologi. Det viktigste er erfaring og personlig egnethet, med en utdannelse i bunn, men mange utdannelser som fører dit og man må jobbe seg opp erfaring. Går ikke å være helt nyutdannet innen HR og tro at man er ferdig utlært. 

Anonymkode: 82d73...e63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arbeidsrett er veldig relevant relevant. 
Jeg jobber innen HR, har studert økonomi og administrasjon og jobbet med lønn før veien gikk til HR. I HR avdelingen der jeg jobber så er det bakgrunn fra økad (som meg), jurister, økad+master innen organisasjonspsykologi. Det viktigste er erfaring og personlig egnethet, med en utdannelse i bunn, men mange utdannelser som fører dit og man må jobbe seg opp erfaring. Går ikke å være helt nyutdannet innen HR og tro at man er ferdig utlært. 

Jeg med økad bakgrunn gjør samme oppgaver som hun med jurist bakgrunn hos oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg med økad bakgrunn gjør samme oppgaver som hun med jurist bakgrunn hos oss. 

Noen spesielle fag som er lurt å prøve å få med i en økad for å søke sånne jobber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2023 at 7:55 PM, AnonymBruker said:

Hvordan er utdanningen? Og hvordan er arbeidshverdagen? Hvilke oppgaver har du? :) 

HR dekker mange ulike disipliner. Mange selskaper (internasjonalt) som deler inn i følgende: Læring/Utvikling; Lønn/Kompensasjon; Talent/Rekruttering; HR Systemer (IT) og operativt HR. Man kan komme inn i HR med ulike utdanninger, men noe rundt ledelse, kommunikasjon, organisasjon, psykologi, pedagogikk er mitt råd. Master best. 

Arbeidsdag varierer med scope. Jeg har jobbet mer enn 15 år på tvers av fagområder og det eneste som er konstant, er at det er mye å gjøre. 

HR er arbeidsgivers representanter, så man må være proff og fokusert. I allefall i den arbeidsgiveren jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agaton skrev (5 minutter siden):

HR er arbeidsgivers representanter, så man må være proff og fokusert. I allefall i den arbeidsgiveren jeg har. 

Man jobber for arbeidsgiver og mot de andre ansatte. Bødlene til ledelsen 🤮

Anonymkode: af7d4...987

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bachelorgrad i personalledelse. Jobber i bemanningsbyrå. Oppgaver: alt fra lyse ut stillinger, søke etter kandidater, intervjuer, referansesjekk etc.

Anonymkode: 20e39...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, AnonymBruker said:

Haha! Morsomt. Om "Ledelsen" er noe slemt, da. Målet er jo som regel å tjene penger. Og de fleste organisasjoner i dag skjønner meget godt at man tjener mer penger ved å ha et fokus på sine ansatte. Og ja, HR er med når man skal nedbemanne osv. Men dette er helt naturlig del av en organisasjons sykluser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ledelsen til et firma som gir deg jobb? Og hvorfor jobber HR «mot» de «andre» ansatte? Vil heller si HR jobber for de andre ansatte. 

Anonymkode: 275ae...afc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2023 den 22.59):

Bachelorgrad i personalledelse. Jobber i bemanningsbyrå. Oppgaver: alt fra lyse ut stillinger, søke etter kandidater, intervjuer, referansesjekk etc.

Anonymkode: 20e39...e39

Kunne ikke du "avslørt" for oss hva slags spørsmål du pleier å stille referansepersonene? 😇

Anonymkode: 6f872...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...