Gå til innhold

Er det prestisje i å late som at man er mer småspist enn det man er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker da på for eksempel de som skriver at de blir mett av 2-3 pizzastykker av en liten frossenpizza og så er det 770 kcal i en hel slik liten pizza, som innebærer at hvert stykke har 96 kcal i seg, som da betyr at noen mener at de ikke trenger mer enn 288 kcal til middag for å bli mett. Når voksne mennesker stort sett har rundt eller over 2000 kcal i behov (30-34 kcal/kg for de i moderat aktivitet) må disse personene isåfall spise veldig mye til de andre måltidene den dagen for å nå sitt behov, og så er jo middag for de fleste det største og mest kaloririke måltidet.

Et annet eksempel er de som skriver hvor mye de har spist på en dag og så er det helt sinnsykt lite mat 😅

Så jeg lurer på om det er noen slags prestisje blant damer å late som til og med på et anonymt forum at de spiser mye mindre enn de gjør, og hva er det som gjør det? 

Anonymkode: 61b66...163

• Liker 20
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av det. Jeg er selv veldig glad i mat og har ingen problemer med å innrømme at jeg er litt for glad i mat og at det ofte kan være vanskelig å begrense seg. Jeg er såvidt innenfor normalgrensen på BMI, så har litt ekstra på kroppen. Har nesten aldri møtt noen på min størrelse og oppover som sier det samme, kun de som er mindre.. merkelig nok.

Jeg mistenker at veldig mange spiser i skjul, og det synes jeg er trist. Skulle ønske man kunne være litt mer åpen om at det er vanskelig, tror det hadde vært positivt på flere måter å kunne støtte hverandre😊

Anonymkode: fd730...3ce

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor folk skriver hva de har spist.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når voksne mennesker stort sett har rundt eller over 2000 kcal i behov (30-34 kcal/kg for de i moderat aktivitet) må disse personene isåfall spise veldig mye til de andre måltidene den dagen for å nå sitt behov, og så er jo middag for de fleste det største og mest kaloririke måltidet.

😅

Nå er vel 2000 kcal for voksne menn med moderat daglig aktivitet. Kvinner ligger vel på ~ 1500'ish kcal.

Min erfaring fra min omgangskrets er at vi har forskjellig spisemønstre. Noen, meg inkludert, har veldig struktur på det vi har i oss. Dvs. hver dag er noenlunde lik, mens andre spiser mindre til måltid og mer utenom. Så lenge en spiser sunt spiller det vel ikke så stor rolle hva en gjør.

Anonymkode: 786a4...704

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av det. Hvorfor skulle noen lyve om hvor lite de spiser? Mange blir desperat av slankemålet sitt og mange har også spiseforstyrrelser eller fraværende matlyst av psykiske eller medisinske årsaker.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg i perioder er helt sengeliggende i uker av gangen, da er alt jeg får i meg en næringsdrikke.

På de gode dagene mine har jeg selv dager jeg spiser max 6-700 kcal hele dagen, og kan bli mett av to knekkebrød på under 100 kcal men så har jeg også dager jeg kan spise 700kcal i ett og samme måltid og pizza blir jeg ikke mett av før jeg har spist hele. Det gjelder også peppes! 

Anonymkode: d1718...337

• Liker 1
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er vel 2000 kcal for voksne menn med moderat daglig aktivitet. Kvinner ligger vel på ~ 1500'ish kcal.

Min erfaring fra min omgangskrets er at vi har forskjellig spisemønstre. Noen, meg inkludert, har veldig struktur på det vi har i oss. Dvs. hver dag er noenlunde lik, mens andre spiser mindre til måltid og mer utenom. Så lenge en spiser sunt spiller det vel ikke så stor rolle hva en gjør.

Er nok litt lite det du skrev etter hva jeg har lest meg til, deg er vel om de skal slanke seg. 

F1073627-930B-41FF-8247-291E05908B41.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jeg får ofte kommentarer som "jeg hadde aldri klart å spise så mye" og "hvordan orker du alt det?".

Jeg er normalvektig, men trener og er bevisst på hvor mye næring kroppen trenger. Altså nøyer jeg meg ikke med to knekkebrød til frokost, et eple til lunch og noen biter sushi til middag. Jeg spiser tilstrekkelig med mat utfra mitt kaloribehov. Og det er plagsomt at dette er noe andre føler de trenger å kommentere gjentatte ganger.

Én ting er folk på min alder, men jeg synes gjerne eldre mennesker er verre. For mange er det utenkelig at en kvinne kan spise mer enn to brødskiver eller forsyne seg to ganger til middag. Det virker som om idealet er å være tynneste mulig, og jeg som da spiser for å holde meg sterk, frisk og ha nok energi "overspiser". Det hadde vært bedre om jeg veide 10 kg mindre men ikke orket å løpe eller løfte vekter. Men samme det. Forventer ikke forståelse, de har jo levd andre liv. 

Når det gjelder unge (jenter) tror jeg noen snakker sånn pga egen usikkerhet.

Anonymkode: 06573...c4f

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må det isåfall være snakk om veldig lave og slanke kvinner/menn med lite muskler som ikke trener eller er spesielt aktive i hverdagen.

Anonymkode: 06573...c4f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har inntrykk av at det er motsatt. At man sier at man er kjempeglad i mat og spiser masse når man knapt nok spiser, eller legger ut om alt godteriet man spiser hele tiden når man er svært slank.

Det er sånn, se på meg som holder meg sunn og tynn selv om jeg spiser masse dårlig mat haha. 

Anonymkode: 41f20...fe7

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ett måltid sier absolutt ingenting om hvor mye man spiser totalt sett gjennom dagen, gjennom uken eller måneden. Min bestevenninne er overvektig, og da jeg ble kjent med henne for 5 år siden var jeg helt amazed over hvor lite hun spiste. Historiefortellingen var da i venninnegjengen at "forbrenningen er forskjellig, og stakkars henne som har genetiske ulemper, og heldig at jeg og de andre slanke har høy forbrenning" Jeg som er normalvektig spiste det dobbelte av henne. Så henne aldri spise godteri eller dessert i starten.

Etter noen år innrømmet hun for meg at hun har en overspisingslidelse, så det lille hun spiste sosialt representerte ikke totalinntaket. 

Anonymkode: 4a388...e74

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud spiser dere hele pizzaen? Da hadde jeg blitt så mett at jeg kunne droppa middag neste dag.

• Liker 2
Skrevet

Syns jeg egentlig spiser veldig lite. Sammenlignet med andre gjør jeg det. Ofte har jeg bare to måltider pr dag. Det har imidlertid vært tendenser til at jeg spiser mye godteri hvis jeg har tilgang på det. 

Men: Jeg er lite aktiv. Derfor skal det også lite til for at jeg legger på meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Vedlikeholdsbehov for en godt voksen slank dame er vel rundt 1500kcal daglig, og det er egentlig ikke så fryktelig mye mat. Og her på kg handler jo ofte trådene om hva man spiser daglig mens man slanker seg, så da er det vel ofte mindre enn dette igjen.

Men jeg syns jeg ser litt tendenser til dette blant overvektige damer i mitt eget liv. Jeg er slank og nøye på inntaket. Har en fortid med anoreksi, men selv om jeg er frisk har jeg et ganske nøye kosthold og spiser rimelig likt hver dag. Har holdt på måltidene som ble satt opp til meg da jeg gikk i behandling, med frokost, lunsj, mellommåltid, middag og et lite kveldsmåltid. Holder meg på bmi 20,5. Men jeg unngår så langt det lar seg gjøre å snakke om matinntak med andre. På jobben snakkes det veldig mye om mat og kommenteres på andres lunsj. Kollegaen min som nok har fedme, skal alltid kommentere på hvordan jeg klaaarer å spise frokost, hun er aaaaltfor kvalm til å spise før jobb. Jeg spiser en brødskive med et kokt egg til frokost. Men i løpet av arbeidsdagen før lunsj, har hun fått i seg både en iskaffe, en risifrutti, en latte fra kaffemaskinen og hånda har vært i godteskåla på pauserommet sikkert 5 ganger. Og det er jo helt greit det, men ikke kommenter på at andre heller spiser et måltid før jobb. Som om det er så mye.

Anonymkode: 21509...4c4

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Vinterjenta skrev (22 minutter siden):

Herregud spiser dere hele pizzaen? Da hadde jeg blitt så mett at jeg kunne droppa middag neste dag.

Hvis du spiser deg veldig mett til middag, så holder mettheten seg i over et døgn, nesten halvannet døgn, slik at du ikke er sulten hele neste dag? Tømmer ikke magesekken din seg?? Det er slike utsagn som dette som er poenget med tråden…🙄

• Liker 14
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vedlikeholdsbehov for en godt voksen slank dame er vel rundt 1500kcal daglig, og det er egentlig ikke så fryktelig mye mat. Og her på kg handler jo ofte trådene om hva man spiser daglig mens man slanker seg, så da er det vel ofte mindre enn dette igjen.

Men jeg syns jeg ser litt tendenser til dette blant overvektige damer i mitt eget liv. Jeg er slank og nøye på inntaket. Har en fortid med anoreksi, men selv om jeg er frisk har jeg et ganske nøye kosthold og spiser rimelig likt hver dag. Har holdt på måltidene som ble satt opp til meg da jeg gikk i behandling, med frokost, lunsj, mellommåltid, middag og et lite kveldsmåltid. Holder meg på bmi 20,5. Men jeg unngår så langt det lar seg gjøre å snakke om matinntak med andre. På jobben snakkes det veldig mye om mat og kommenteres på andres lunsj. Kollegaen min som nok har fedme, skal alltid kommentere på hvordan jeg klaaarer å spise frokost, hun er aaaaltfor kvalm til å spise før jobb. Jeg spiser en brødskive med et kokt egg til frokost. Men i løpet av arbeidsdagen før lunsj, har hun fått i seg både en iskaffe, en risifrutti, en latte fra kaffemaskinen og hånda har vært i godteskåla på pauserommet sikkert 5 ganger. Og det er jo helt greit det, men ikke kommenter på at andre heller spiser et måltid før jobb. Som om det er så mye.

Hvis en kvinne er 165 cm og veier 60 kilo er hvileforbrenningen 1300 kcal for en 30 år gammel kvinne. Hvis hun spiser mat som øker forbrenningen og går til kjøkkenet et par ganger om dagen, er hun fort oppe på 1500 kcal om dagen i forbrenning. Og så er nok de aller fleste litt mer aktiv enn at de kun ligger i sengen hele dagen utenom to turer til kjøkkenet for å spise. Da er fort forbrenningen på 2000 kcal. Trener man i tillegg, er gjerne forbrenningen på i alle fall 2500 kcal de dagene man trener. 

Synes det er interessant hvordan mange også undervurderer hvor mye kalorier en gjennomsnittlig kvinne trenger. 

-TS

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Vinterjenta skrev (38 minutter siden):

Det er dette som er hele poenget, fordi det virker som det er så urealistisk for enkelte å spise en liten pizza som tilsvarer et helt normalt kaloriinntak til middag. Trenger du 2000 kcal hele dagen og du spiser 770 kcal til middag må du fortsatt spise 1230 kcal fordelt på de resterende måltidene i døgnet for å ikke gå ned i vekt. Det innebærer hele 410 kcal til frokost, lunsj og kvelds som er ca et par store brødskiver med pålegg og ett stort glass juice. 

Så de som hevder at de spiser så sykt lite uten å gå ned i vekt må faktisk lyve fordi det er ikke fysisk mulig for friske mennesker å ha naturlig veldig mye lavere forbrenning enn det som er beregnet ut i fra høyde og vekt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om ordet prestisje er det riktige, men noe må det være.

Personlig er jeg overvektig, men har vært 40 kg tyngre enn nå. Noen ganger går jeg sulten store deler av dagen. F.eks kan jeg spise første måltid kl 21.30. Om jeg da spiser frossenpizza kan jeg lett bli stappmett etter 3 pizzastykker.

Hadde jeg lagt med tidlig (det gjør ikke jeg...) kunne jeg i teorien blitt supertynn 😆

Anonymkode: 20273...913

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg det er. Man vil kanskje virke "sunn" fordi mange tror at menn liker tynne damer. Idk. 

Jeg kan fint bli mett av en kvart frossenpizza. Men jeg ser ingen problemer i å fortelle at til frokost spiste en svær tallerken biryani eller en svær kebab og en ben and jerrys til dessert. Om jeg derimot hadde vært overvektig, så hadde jeg kanskje ikke følt for å si det. Men jeg er helt normal. 

Anonymkode: 1e647...400

Skrevet

jeg forstår ikke konseptet der man skriver hva man spiser, men det er greit. Om man lyver og sier at man blir stappmett av å spise et eple er ikke det prestisje, men selvsabotasje. Målet er ikke å si at man har spist minst, målet må jo være at om man har en tråd der man skriver hva man spiser, at man skal støtte og motivere hverandre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg. Men jeg tror også at det er en slags prestisje i det omvendte for tynne, altså å fremstille det som om de hiver i seg alt mulig uten å legge på seg.

Selv er jeg tynn, men av natur storspist, og er helt åpen om at jeg bevisst kontrollerer inntaket mitt og ikke kan stole på kroppens signaler.

Anonymkode: 5435b...997

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...