Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 Populært innlegg #1 Skrevet 15. april 2023 Jeg har en søster med autisme som bor i bolig. Mine foreldre har et stort ønske om at jeg skal være vergen hennes når de dør eller blir for gamle. Jeg kjenner at jeg orker ikke. Hun ødela hele barndommen min (det var ikke noe plass til meg i familien, alt handlet om henne). Jeg orker ikke å skulle deale med henne i mitt voksne liv også! Jeg er nå gravid med mitt andre barn og har mer enn fult nok opp med mitt eget liv, men mine foreldre presser og presser på. Nå presterte min mor å si at «jaja, da må vi la henne arve mer enn deg da, for da må … (min kusine) være verge og det må hun jo få betalt for». Altså truer hun meg med arv fordi jeg ikke orker. Jeg er SÅ sliten av at ALT skal handle om min søster og min søsters behov, har bare lyst til å kutte all kontakt. er jeg urimelig? Anonymkode: c413d...775 8 45
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Men tenk om ditt andre barn får en kronisk sykdom, som gjør at du må vie mer av din tid til yngste barnet enn første. Det er jo ganske naturlig da. Slik var det for dine foreldre også Anonymkode: 75c10...59e 4 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 15. april 2023 Nei, selvsagt ikke. At foreldrene dine trekker inn arv er jo rett og slett stygt av de! Du er jo selvsagt ikke ansvarlig for sitt søsken. Du kan vel si i fra til mor det du skriver her, at du er lei av at alt handler om henne helt siden hun ble født. Om du vil svare mor tilbake i samme stil som hun sier til deg, kan du si at du bør heller bli kompensert for å bli neglisjert i barndommen (og nå) pga søstra di. Anonymkode: 70858...a84 45 9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Du er overhodet ikke urimelig. Dette er lasten med å vokse opp med et søsken med spesielle behov og det har aldri vært greit! Dessverre er det litt for mange foreldre i en slik situasjon som ikke klarer å se det friske søskenet slik de burde. Du skal ikke være verge for din søster når du ikke ønsker å være det. Det kan være vanskelig for foreldrene dine å akseptere, men det gjør det ikke mindre riv ruskende galt at de forventer det av deg. Som søsken av et barn som fikk alt av tid, omsorg, kapasitet og midler av foreldrene mine, så vet jeg hva jeg snakker om. Du skylder verken dem eller din søster noe som helst og DE er de som gjør noe galt ved å forvente det. Du har mistet nok. Anonymkode: 0efa7...5fc 33 6 4
Ananas. Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Nei, du er ikke urimelig. Er søsteren din samtykkekompetent? Hvis du av en eller annen grunn trenger mer arv enn det lovpålagte, ville jeg vurdert om det var mulig å ta over vergemålet men ha veldig lav terskel for å avslutte det dersom det blir krevende. Hvis du ikke trenger arven, så hadde jeg gitt tydelig beskjed om at det er uaktuelt og at de får ordne seg som de vil, uten deg. Jeg hadde helt klart gått for det siste, men det kommer jo også an på den økonomiske situasjonen, dessverre. Arv kompliserer alt, og det er ufint av foreldrene dine å trekke det inn, selv om jeg også mener at folk bør kunne disponere mest mulig av det de etterlater seg akkurat som de ønsker. 8
Apis Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 En nøytral verge som ikke er i familie, skulle vært lovpålagt. 33 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 Hva trenger din søster hjelp med? Er hun så syk av autisme, at hun ikke vet sitt eget beste? Kan tro det er vanskelig og sårt å være søskenet som har kommet i skyggen, men sånn er der når det er kronisk sykdom. Tenk hvis et av dine barn fikk en alvorlig sykdom? Det er ikke enkelt og foreldre gjør så godt dem kan. Jeg ville godtatt å ta over versemålet, under et par kriterier - og ville hatt en lav terskel for å si det fra meg. Virker som at både du og foreldrene dine ikke har så god kommunikasjon, prater dere ikke om tanker, følelser og dypere ting? Har du fortalt dem på en ordentlig, ikke-anklagende måte, at du føler deg mye oversett pga sykdommen til søsteren din og at dette har vært veldig sårt for deg? Anonymkode: 40e98...47c 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 Tja de har jo rett i at kusine at din må få betalt om hun gjør det. Jeg synes det er merkelig st du ikke vil, klart søsteren din har krevd mer og trengt mer, sånn er det i alle familier som har barn med spesielle behov. Anonymkode: fb2a8...46a 5 1
Populært innlegg Brunello Skrevet 15. april 2023 Populært innlegg #9 Skrevet 15. april 2023 Dette innlegget burde alle som synes det er så hyggelig med Downs og andre avvik lese. 56 13
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men tenk om ditt andre barn får en kronisk sykdom, som gjør at du må vie mer av din tid til yngste barnet enn første. Det er jo ganske naturlig da. Slik var det for dine foreldre også Anonymkode: 75c10...59e Det kommer jeg aldri til å gjøre på bekosting av mitt andre barn. Beklager, men det er bare helt feil prioritering. ts Anonymkode: c413d...775 9 32
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 Apis skrev (3 minutter siden): En nøytral verge som ikke er i familie, skulle vært lovpålagt. Hvorfor det? De aller fleste er gledelig verge for familie. Ingen er like. Har du noen gang vært innblandet med typ økonomiske verger via Statsforvalteren? Mange av dem har utrolig dårlig rykte på seg og gjør ikke det dem skal. Man får jo en "lønning" av å være verge via Statsforvalteren, uavhengig om man gjør det man skal. Vet om fler med svært dårlige erfaringer. Anonymkode: 40e98...47c 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer jeg aldri til å gjøre på bekosting av mitt andre barn. Beklager, men det er bare helt feil prioritering. ts Anonymkode: c413d...775 Det er helt umulig å gjøre likt når ett barn har spesielle behov, så enkelt er det Anonymkode: fb2a8...46a 8 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Dette innlegget burde alle som synes det er så hyggelig med Downs og andre avvik lese. Fordi? Du vet at ikke alle føler som hi?? Anonymkode: fb2a8...46a 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer jeg aldri til å gjøre på bekosting av mitt andre barn. Beklager, men det er bare helt feil prioritering. ts Anonymkode: c413d...775 …. Så hvis barnet ditt får en alvorlig sykdom etter fødsel og er pleietrengende, hvordan mener du at det ikke kommer til å gå på bekostning av det andre barnet? Skal du sende den nyfødte på instutisjon eller gi det fra deg da? 🤔. Har du ikke lest alle reportasjene om foreldre med pleietrengende barn? Har vært mange av de på NRK de siste ukene. Er en i dag også. Sier seg selv at syke barn går på bekostning av dem andre, på en eller annen måte - det å tro noe annet er bare naivt, og jeg forsår du er farget av egen opplevelse, men det er faktisk ikke mulig. Anonymkode: 40e98...47c 12 9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): …. Så hvis barnet ditt får en alvorlig sykdom etter fødsel og er pleietrengende, hvordan mener du at det ikke kommer til å gå på bekostning av det andre barnet? Skal du sende den nyfødte på instutisjon eller gi det fra deg da? 🤔. Har du ikke lest alle reportasjene om foreldre med pleietrengende barn? Har vært mange av de på NRK de siste ukene. Er en i dag også. Sier seg selv at syke barn går på bekostning av dem andre, på en eller annen måte - det å tro noe annet er bare naivt, og jeg forsår du er farget av egen opplevelse, men det er faktisk ikke mulig. Anonymkode: 40e98...47c 👏 Anonymkode: fb2a8...46a 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva trenger din søster hjelp med? Er hun så syk av autisme, at hun ikke vet sitt eget beste? Kan tro det er vanskelig og sårt å være søskenet som har kommet i skyggen, men sånn er der når det er kronisk sykdom. Tenk hvis et av dine barn fikk en alvorlig sykdom? Det er ikke enkelt og foreldre gjør så godt dem kan. Jeg ville godtatt å ta over versemålet, under et par kriterier - og ville hatt en lav terskel for å si det fra meg. Virker som at både du og foreldrene dine ikke har så god kommunikasjon, prater dere ikke om tanker, følelser og dypere ting? Har du fortalt dem på en ordentlig, ikke-anklagende måte, at du føler deg mye oversett pga sykdommen til søsteren din og at dette har vært veldig sårt for deg? Anonymkode: 40e98...47c Hun trenger hjelp med alt, har ikke språk, vet absolutt ikke sitt eget beste. Jeg har sagt det til de utallige ganger at det alltid har følt at de kun har en datter (min søster). Anonymkode: c413d...775 1 17
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #17 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er helt umulig å gjøre likt når ett barn har spesielle behov, så enkelt er det Anonymkode: fb2a8...46a Det er fult mulig å ikke la det friske barnet gå for lut og kalt vann. Anonymkode: c413d...775 32 11
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #18 Skrevet 15. april 2023 Foreldrene dine vil bare sørge for at hun har det bra etter deres død. Hun har jo ikke samme forutsetninger i livet som deg. De opplyser også om at de vil bruke sine penger til å lønne noen andre for jobben, det er jo greit. Arv er ikke noe man bør forvente. Anonymkode: 7494e...41b 5 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #19 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): …. Så hvis barnet ditt får en alvorlig sykdom etter fødsel og er pleietrengende, hvordan mener du at det ikke kommer til å gå på bekostning av det andre barnet? Skal du sende den nyfødte på instutisjon eller gi det fra deg da? 🤔. Har du ikke lest alle reportasjene om foreldre med pleietrengende barn? Har vært mange av de på NRK de siste ukene. Er en i dag også. Sier seg selv at syke barn går på bekostning av dem andre, på en eller annen måte - det å tro noe annet er bare naivt, og jeg forsår du er farget av egen opplevelse, men det er faktisk ikke mulig. Anonymkode: 40e98...47c Da kommer jeg til å bruke offentlige tilbud mer enn mine foreldre har gjort og ellers prøve å gi mutt friske barn en best mulig barndom i steden for å holde på som mine foreldre og styre på med tid og penger i håp om at hvis vi bruker nok tid og energi på vårt syke barn så blir det bra. Det blir aldri bra, så det er ikke vits i å prøve. ts Anonymkode: c413d...775 15 11
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Foreldrene dine vil bare sørge for at hun har det bra etter deres død. Hun har jo ikke samme forutsetninger i livet som deg. De opplyser også om at de vil bruke sine penger til å lønne noen andre for jobben, det er jo greit. Arv er ikke noe man bør forvente. Anonymkode: 7494e...41b Hun har det ikke bra nå og hun kommer ikke til å ha det bra i fremtiden. Det er en ren utopi å tenke at hun noen gang får et «bra liv». Hun er aggressiv, uten språk, til tider sliter hun mye med fysisk helse, skader seg selv og andre, det er en tapt sak. Anonymkode: c413d...775 9 21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå