AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Hei, har et barn som nå er ung voksen. Som alltid har vært glad og positiv. Men de siste årene har bla utviklet angst, pga mobbing, utestengelse og udiagnosert adhd (fått det på papiret nå) Hen er fortsatt veldig positiv, men kanskje ikke like glad lenger. Og nå til problemet jeg er usikker på hvordan håndtere og forholde meg til. Jeg kan feks spørre: vil du bli med en tur til Sverige? Hen svarer: Ja det blir koselig, og gir utrykk for å glede seg til det. Men så rett før avreise så vil Hen ikke alikevel. Blir trist og lei seg. Sånn er det generelt, samt Hen ønsker heller ikke at jeg drar uten Hen. Så det blir bråstopp på de fleste planer. Blir så usikker på om det handler om angsten eller adhd, som lett blir overstimulert. Da Hen også har senskader og fatigue av corona vaksinen. Samme problem er det jo om Hen også vil noe selv. Feks Hen har ønsket en tur til England i lang weekend tur. Jeg tør ikke bestille, da jeg er redd det blir bortkastede penger, pga trekker seg rett før. Noen som kjenner seg igjen, og kan fortelle meg litt om hva som skjer i prosessen, hva evnt tenker du skal til for å gå det til. Eller er det en form for maskering , den gleden og ønsker som vises. Eller er det glede og ønske som drukner i utfordringene? Og har du noen råd til en litt uvitende mamma som ikke helt forstår hva hun skal gjøre. Hvordan kan vi lykkes med tur til England? Anonymkode: da9c3...6f5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Spør hen. Høres ut som angsten eller fatiquen for meg. Anonymkode: c8990...c5f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spør hen. Høres ut som angsten eller fatiquen for meg. Anonymkode: c8990...c5f Har spurt. Men alt er bra og fint. Det er ting der Hen syntes er vanskelig å snakke om. Til tross for at jeg alltid har vært åpen for at de kan si alt. Noe begge har gjort hele tiden. Men Hen som sliter har lukket seg de siste to årene mer og mer. Anonymkode: da9c3...6f5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Har du spurt barnet hva som skjer når dere skal på tur, en dag dere ikke skal på tur? En ung voksen kan antagelig sette ord på det på et eller annet plan hvis du spør: «Jeg ser jo at du går glipp av mye av det vi planlegger sammen, og er veldig nysgjerrig på hva som gjør at du sier ja og gleder deg, men så ikke orker eller klarer likevel» med en ordlyd som passer i deres relasjon. For meg var det rent fysisk i lignende tilfeller. Jeg ble så dårlig i magen når avreise nærmet seg, at bare tanken på å sitte på et fly, en båt, bil i fart osv. uten utvei var helt uutholdelig. Jeg ville først og fremst prøvd å prate skikkelig med barnet. Del observasjonene dine og spør hvordan hen opplever det uten å blande inn dine egne teorier om hvorfor, og utfordre barnet selv på hva som kan gjøres for at England-turen skal være oppnåelig. Anonymkode: b83ff...0d5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du spurt barnet hva som skjer når dere skal på tur, en dag dere ikke skal på tur? En ung voksen kan antagelig sette ord på det på et eller annet plan hvis du spør: «Jeg ser jo at du går glipp av mye av det vi planlegger sammen, og er veldig nysgjerrig på hva som gjør at du sier ja og gleder deg, men så ikke orker eller klarer likevel» med en ordlyd som passer i deres relasjon. For meg var det rent fysisk i lignende tilfeller. Jeg ble så dårlig i magen når avreise nærmet seg, at bare tanken på å sitte på et fly, en båt, bil i fart osv. uten utvei var helt uutholdelig. Jeg ville først og fremst prøvd å prate skikkelig med barnet. Del observasjonene dine og spør hvordan hen opplever det uten å blande inn dine egne teorier om hvorfor, og utfordre barnet selv på hva som kan gjøres for at England-turen skal være oppnåelig. Anonymkode: b83ff...0d5 Takk for fint svar. Ja har spurt ca sånn. Men jeg mistenker jo også det du skriver at det er problematisk pga å ikke ha utveier, bla. Mulig det er mer også. Anonymkode: da9c3...6f5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 Jeg får så mange fysiske symptomer, at jeg er redd det feiler meg noe alvorlig, og det har flere ganger gjort at jeg hsr avlyst feks båttur til Sverige. Da jeg er redd jeg opplever slikt der, jeg har ingen muligheter komme meg unna.. Hva om d skjer noe alvorlig denne gangen og jeg trenger lege, hjelp osv.. huff d er vanskelig. Anonymkode: 2ff68...0c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå