AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Jeg er så sliten og deprimert, jeg vil bare vekk fra alt. Alt er et ork, å rydde, vaske, pusse tennene, lage mat, osv. Har et barn, så jeg "må" bare. Men jeg er så fortvilet og jeg gråter hele tida. Jeg går til psykolog, har prøvd fem typer antidepressiva som ikke virker. Jeg får helt panikk av at jeg ikke kommer meg bort. Hva gjør man? Klarer man å holde ut dette hele livet? Denne trykkende, panikk-følelsen av å ikke orke noe, men ikke ha noe valg. Anonymkode: 50b81...2bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Det finnes mange flere medisiner å prøve. Finnes stemmningstabiliserende også, som kanskje fungerer bedre på deg. Det går over, men det kan ta tid. Det kan bli verre før det blir bedre. Jeg prøvde tosifret forskjellige medisiner før det falt på plass her. Anonymkode: 7f2b1...15f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Hvor lenge har du vært deprimert og hvor lenge prøvde du hvert enkelt antidepressiva preparat? Anonymkode: 8f48d...6ba
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor lenge har du vært deprimert og hvor lenge prøvde du hvert enkelt antidepressiva preparat? Anonymkode: 8f48d...6ba Fire år, siden jeg fikk barn. Husker ikke, men flere måneder. Går til en erfaren privat psykiater som jeg regner med har kontroll. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det finnes mange flere medisiner å prøve. Finnes stemmningstabiliserende også, som kanskje fungerer bedre på deg. Det går over, men det kan ta tid. Det kan bli verre før det blir bedre. Jeg prøvde tosifret forskjellige medisiner før det falt på plass her. Anonymkode: 7f2b1...15f Jeg synes bare det blir verre og verre, og etter fire år så lurer jeg på hvor mye verre det kan bli 😕 Og når det blir bra, ser liksom ikke helt noen ende på det. -TS Anonymkode: 50b81...2bc
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Antidepressiva har også bieffekter som kan bare gjøre depresjonen verre. Men antar at psykriater følger deg opp nøye på dette. Har dere dykket inn i HVA som gjør deg sliten og deprimert? Man blir ikke kvitt depresjonen før man tar tak i hva enn som gjør deg deprimert og sliten. Sånn ellers, er alt av vitaminer og den fysiske helsen ok? Anonymkode: 09fe3...942 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 Trening og fokus på riktig kosthold 😊 Jeg kom meg ut av depresjon og angst med å trene jevnlig (4-5 dager i uka funka best for meg), spiste ren mat. Mye fisk, magert kjøtt, grønnsaker , frukt , meieriprodukter og vann. Brukte beroligende i en periode for å få nattesøvnen på plass. Gikk fra å gå til psykolog hver uke, prøvde medisiner, droppa ut av skole og fungerte ikke i jobb. Nå er jeg friskmeldt og har ikke hatt angst eller depresjon på flere år ❤️ Jeg sluttet også på P - piller. Anonymkode: be6b9...125 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Antidepressiva har også bieffekter som kan bare gjøre depresjonen verre. Men antar at psykriater følger deg opp nøye på dette. Har dere dykket inn i HVA som gjør deg sliten og deprimert? Man blir ikke kvitt depresjonen før man tar tak i hva enn som gjør deg deprimert og sliten. Sånn ellers, er alt av vitaminer og den fysiske helsen ok? Anonymkode: 09fe3...942 Ja, ensomhet og mye mangel på følelsen av å ha verdi. Har vært vanskelig å finne ut hvordan jeg skal jobbe med dette for å bli bedre. Helsa er fin så vidt jeg vet, bare enormt sliten. Vitaminer skal og være greit. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trening og fokus på riktig kosthold 😊 Jeg kom meg ut av depresjon og angst med å trene jevnlig (4-5 dager i uka funka best for meg), spiste ren mat. Mye fisk, magert kjøtt, grønnsaker , frukt , meieriprodukter og vann. Brukte beroligende i en periode for å få nattesøvnen på plass. Gikk fra å gå til psykolog hver uke, prøvde medisiner, droppa ut av skole og fungerte ikke i jobb. Nå er jeg friskmeldt og har ikke hatt angst eller depresjon på flere år ❤️ Jeg sluttet også på P - piller. Anonymkode: be6b9...125 Jeg rører mye på meg, men er jo alene med barn og litt begrenset hvor mye jeg kan få trent. Sliter uansett med motivasjon til å stå opp om morgenen, så trening føles litt som å bestige Mount Everest akkurat nå. Spiser ganske sunt. Sover lite, men kan ikke akkurat gå på noe for å få sove med ansvaret for en 4-åring 😕 Men godt å høre det var noe som hjalp for deg, jeg skulle så gjerne fått det til jeg og. -TS Anonymkode: 50b81...2bc
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 Du er deprimert, alene med et barn - og så sier du at du sliter med motivasjonen til å stå opp.. Hvordan påvirker det hverdagen til barnet ellers, at mor helst vil ligge i senga, ikke har energi til å... Kanskje det beste for barnet er at det er hos far for en periode? Anonymkode: 895e0...d6e
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, ensomhet og mye mangel på følelsen av å ha verdi. Har vært vanskelig å finne ut hvordan jeg skal jobbe med dette for å bli bedre. Helsa er fin så vidt jeg vet, bare enormt sliten. Vitaminer skal og være greit. Jeg rører mye på meg, men er jo alene med barn og litt begrenset hvor mye jeg kan få trent. Sliter uansett med motivasjon til å stå opp om morgenen, så trening føles litt som å bestige Mount Everest akkurat nå. Spiser ganske sunt. Sover lite, men kan ikke akkurat gå på noe for å få sove med ansvaret for en 4-åring 😕 Men godt å høre det var noe som hjalp for deg, jeg skulle så gjerne fått det til jeg og. -TS Anonymkode: 50b81...2bc Du kan få trent selvom du er alene med barn. Jobber du 100% ? Få deg en gradert sykemelding så du kan trene å ta vare på deg selv, det er viktig både for deg og barnet. Jobben kan tilrettelegge for deg om du får en gradert sykemelding. jeg har vært mye alene med barnet fordi far jobber borte, har løst det med at jeg leverte i barnehagen på morningen, dro rett på trening (1 time). Eller om du har økonomi til det å kjøpe en tredemølle? Da kan du trene på kvelden når barnet sover. Anonymkode: be6b9...125 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er deprimert, alene med et barn - og så sier du at du sliter med motivasjonen til å stå opp.. Hvordan påvirker det hverdagen til barnet ellers, at mor helst vil ligge i senga, ikke har energi til å... Kanskje det beste for barnet er at det er hos far for en periode? Anonymkode: 895e0...d6e Jeg står opp, leverer barnet i barnehagen, drar på jobb, drar hjem og lager mat, tar ham med på kino, Leos lekeland osv. Jeg gjør alt jeg skal, men det koster utrolig mye, og jeg graver meg bare lenger og lenger ned. Får til å holde fasaden greit, men det sliter meg ut. Pappaen vil ikke ha mer enn annenhver helg dessverre. -TS Anonymkode: 50b81...2bc
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 OK... dette vil sikkert mange fordømme nord og ned, men jeg kommer likevel med følgende forslag (lar være å komme med hele bakgrunnshistoren, men den finnes altså. Det er ikke bare ord): Rett deg opp i ryggen, og si, med overbevisning: "Satan, vik fra meg". Anonymkode: 0f340...326 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 Før man begynner å trene må man komme dit at man klarer det. Virker ikke som TS er der nå. Ting pleier å bli hakket lysere på sommeren. Kanskje du bør sykemeldes litt, få lov å ligge i senga en hel dag. Det å tillate seg selv å ha det jævli litt er nok viktig for å komme opp. Anonymkode: 7f2b1...15f 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 samtaleterapi . Medisiner bare demper symptomer og behandler ikke årsak. Gå til noen som kan lære deg å takle livet på en bedre måte. Anonymkode: 697cc...16b 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Før man begynner å trene må man komme dit at man klarer det. Virker ikke som TS er der nå. Ting pleier å bli hakket lysere på sommeren. Kanskje du bør sykemeldes litt, få lov å ligge i senga en hel dag. Det å tillate seg selv å ha det jævli litt er nok viktig for å komme opp. Anonymkode: 7f2b1...15f Å tenke at man ikke klarer og ikke gidder å prøve løser ingenting hvertall… Det å dra seg på trening er tøft det, men hvis man klarer å se at det er løsningen så er det bare å hoppe i det. Finnes mange måter å trene på… Hjemme, ute, treningssenter alene, med noen eller leie en PT. Anonymkode: be6b9...125
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Skrevet 15. april 2023 Høres ut som om du kan ha godt av en (delvis) sykemelding så du har energi og overskudd til å ta vare på deg selv. Anonymkode: 5a61f...e85 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Skrevet 15. april 2023 Hvordan syns du terapien med psykiater er? Personlig fikk jeg veldig lite ut av å gå til psykiater, i 8 år. Byttet til psykolog og lærte mer av det på to år enn de åtte årene før, og kom lengre psykisk allerede første året enn de åtte årene før. Anonymkode: 8f48d...6ba
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #17 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Høres ut som om du kan ha godt av en (delvis) sykemelding så du har energi og overskudd til å ta vare på deg selv. Anonymkode: 5a61f...e85 Prøvde det i fjor, gikk egentlig bare rundt og følte meg enda mer ubrukelig 😕 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan syns du terapien med psykiater er? Personlig fikk jeg veldig lite ut av å gå til psykiater, i 8 år. Byttet til psykolog og lærte mer av det på to år enn de åtte årene før, og kom lengre psykisk allerede første året enn de åtte årene før. Anonymkode: 8f48d...6ba Jeg går til begge deler, psykolog for samtale og psykiater for medisinering. - TS Anonymkode: 50b81...2bc
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #18 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg står opp, leverer barnet i barnehagen, drar på jobb, drar hjem og lager mat, tar ham med på kino, Leos lekeland osv. Jeg gjør alt jeg skal, men det koster utrolig mye, og jeg graver meg bare lenger og lenger ned. Får til å holde fasaden greit, men det sliter meg ut. Pappaen vil ikke ha mer enn annenhver helg dessverre. -TS Anonymkode: 50b81...2bc Sånn har jeg det også, jeg gjør alt jeg skal, men kroppen svikter i utmattelse, så sykt mye og som endte opp med at jeg fikk avlastning. nå har jeg ikke hatt avlastning på 3 uker, og kroppen svikter helt. Jeg føler meg deprimert samtidig som jeg ikke gjør det, tror det er pga jeg er så utmattet. Kan det være det med deg og? At det kanskje kan hjelpe med mer avlastning fra feks barnevernet? evt om far har fredag-mandag eller tors-man ? Anonymkode: 03c09...c28 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #19 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sånn har jeg det også, jeg gjør alt jeg skal, men kroppen svikter i utmattelse, så sykt mye og som endte opp med at jeg fikk avlastning. nå har jeg ikke hatt avlastning på 3 uker, og kroppen svikter helt. Jeg føler meg deprimert samtidig som jeg ikke gjør det, tror det er pga jeg er så utmattet. Kan det være det med deg og? At det kanskje kan hjelpe med mer avlastning fra feks barnevernet? evt om far har fredag-mandag eller tors-man ? Anonymkode: 03c09...c28 Jeg har prøvd at mamma har sønnen min en uke, men jeg er like "utbrent" etter den uka. Det gjør meg og så vanvittig motløs, at jeg kanskje egentlig hadde trengt måneder med "fri", men at det ikke er mulig. Jeg er helt låst i situasjonen min. Det er fort sånn at hvis man er utslitt så er det vanskeligere å stå imot de vonde, mørke tankene. Mens med overskudd er man liksom litt mer motstandsdyktig. Jeg har vært i søvnunderskudd og vært sliten siden fødsel for fire år siden (barnefar sviktet, var fraværende, begynte å drikke, stakk av om natta, var utro osv) så mye er sikkert utmattelse. Huff, håper du får avlastning snart, ikke godt å gå sånn ❤️ Jeg skal til psykiateren igjen snart, krysser sånn fingrene for at det finnes en medisin som kan hjelpe meg. -TS Anonymkode: 50b81...2bc
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg går til begge deler, psykolog for samtale og psykiater for medisinering. - TS Anonymkode: 50b81...2bc Men får du mye ut av psykolog timene? Hvis ikke ville jeg byttet behandler. Anonymkode: 8f48d...6ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå