Gå til innhold

Liker ikke å reise vekk/på tur med andre lenger..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt mer og mer introvert med alderen. Er nå i begynnelsen av 30-årene. Har nylig startet i en ny jobb der det planlegges utenlandstur.  Denne turen kommer til å være over flere dager og bestå av mye alkohol. Jeg kjenner at jeg ikke har litt lyst til å være med en gang. Blir gjerne med på sosiale ting, men når det er over flere dager får jeg ikke den egentiden jeg føler at jeg trenger. Samtidig blir man jo så sliten av sene kvelder og sosialisering 24/7..

Da jeg var yngre elsket jeg å reise på tur med venninner, ta de med på hytta osv. Nå kjenner jeg at selv det er slitsomt. Synes det er litt kjipt at jeg har blitt sånn, for dette er jo gode venner av meg! Så er ikke de som er problemet, men at jeg blir sliten av det og ikke synes det frister lenger. Hvis jeg for eksempel skal på fjellet vil jeg heller reise med mannen min eller familien. Da kjenner jeg at jeg gleder meg.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Bare tror jeg sliter med å akseptere at jeg har blitt som jeg har blitt. Vil gjerne være en person som inviterer til hyggelige helger når jeg har muligheten til det, eller bli med på utenlandstur med jobben. Men blir jo også feil å dra bare fordi jeg føler at jeg må. Noen som har blitt mer introverte med alderen? Kan legge til at jeg ikke har barn, så har jo i teorien bare meg selv å tenke på. Noen andre som ikke liker å reise vekk med andre over flere dager eller ønsker å dele noen tanker?🥰

Anonymkode: 84c18...2dd

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart. Blåkopi av meg det der. Sånne "aktiviteter" med jobben er bare en belastning. Å er det over flere dager kan det nærmest garanteres at jeg ikke gidder være med. Turer til Danmark etc med ferja. Bare alkohol og rølpefyll med personer man i beste fall bare kommer overens med. Mye heller dra med familje eller gode venner. - Evt bare alene.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er som deg. Mennesker over flere dager går ikke, da blir jeg totalt utslitt psykisk. Elsker å reise alene da.

Anonymkode: 9af1d...f1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må du være med på turen? Si at du driver å pusser opp hjemme og ikke kan dra eller noe. 

Eller hvis du må dra så bare vær selvstendig, si at du ikke drikker alkohol og reis deg opp å gå etter maten og ønsk de andre en fin kveld videre og si du skal kikke litt i butikker eller slappe av på rommet. 

Det er garantert fler enn deg som føler på det samme som deg og som blir glad for at noen ikke presser seg og later som de elsker alt det sosiale. Det er helt lov å melde seg litt ut, ikke være med de andre hele dagen men gå for seg selv på det man selv vil, og å si en dag at man er sliten og står over alt det sosiale. 

Anonymkode: 67baf...b6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må du være med på turen? Si at du driver å pusser opp hjemme og ikke kan dra eller noe. 

Eller hvis du må dra så bare vær selvstendig, si at du ikke drikker alkohol og reis deg opp å gå etter maten og ønsk de andre en fin kveld videre og si du skal kikke litt i butikker eller slappe av på rommet. 

Det er garantert fler enn deg som føler på det samme som deg og som blir glad for at noen ikke presser seg og later som de elsker alt det sosiale. Det er helt lov å melde seg litt ut, ikke være med de andre hele dagen men gå for seg selv på det man selv vil, og å si en dag at man er sliten og står over alt det sosiale. 

Anonymkode: 67baf...b6c

Nei, jeg må ikke være med. Hadde det vært konferanse eller jobbrelatert hadde jeg naturligvis dratt, da kunne det jo vært veldig givende. Er snakk om en langhelg utenom jobb med de unge på jobben. Hadde ikke hatt noe problem med å si ifra om at jeg ønsker å stå over en kveld eller lignende, det er vel mer det at det frister å stå over hele turen. Jeg kommer nok ikke til å dra, men er vel bare at jeg innser hvordan jeg har blitt som plager meg litt. Men samtidig fint å høre at det er flere som tenker som meg, for de er 10-11 stk på jobben som virker supergira. Jeg føler meg litt alene om å ikke være det 😅

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slik selv. Jeg er i midten av førti årene og har overhodet ikke behov for å reise på teambuilding turer med overnatting osv med jobben. Jeg kan gjerne være med en gang og to på noe litt sosialt etter jobben. 
Nå begynner teamet å maser igjen at vi må ta oss en teamtur og helst med overnatting. Vi er flere som ikke har så veldig lyst fordi vi har mange andre planer på privaten etter jobb. Disse to som er mest ivrigst er menn i slutten av førtiårene og ikke dem i starten av 20-30 årene som er mest på.

Mistenker de to mennene som er mest på finner på allslags påskudd for å komme seg litt vekk hjemmenifra 🤣

Jeg liker å reise og er ellers veldig aktiv på fritiden. Men det er da med mannen, barna, venner og øvrige familien . Prøver å omgås kollega minst mulig. 

Anonymkode: ab0c4...d5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt mer og mer introvert med alderen, jeg er i 30-årene. 
jeg skulle gjerne noen ganger ønsket at jeg var mer sosial og «sprudlende», men jeg trenger en del alenetid for å lade. Samtidig ser jeg jo skjeldnere jeg deltar på ting utenom sammen med de helt nære, jo mer øker terskelen… så tenk litt på det. 

Anonymkode: 16780...707

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg er samme selv, er i 20-årene. Merker at aktiviteter blir mer og mer ork, selv om det ofte er gøy når jeg er der, så er vel reisen dit som er slitsom. Synes fortsatt at ferieturer med folk jeg kjenner godt er gøy da, men ikke med kolleger som jeg er sånn halvveis komfortabel med. Kan strekke meg til et jobbarrangement med kolleger som kun varer 1 dag, men hadde følt meg fanget på en ferietur med dem. Liker å kunne dra hjem når jeg vil. Hadde nok prøvd å sno meg unna den utenlandsturen 😅

Endret av Evig_student
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt heeeelt lik deg… Tror neppe du er alene ♥️

Anonymkode: 48fef...407

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg har blitt så introvert med alderen at jeg ikke har lyst til å reise bort med venner en gang. Når jeg skal være sosial vil jeg at det skal være i noen få timer, og sånn at jeg kan dra hjem etterpå. Det er kun hjemme jeg lader opp batteriene, og det trenger jeg ofte.

Anonymkode: 95543...368

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobbtur med masse alkohol er uansett en uting. Av barn og fulle folk får man høre sannheten, og det er ikke nødvendigvis en god ting i jobbsammenheng.

Anonymkode: 62627...b2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. Jeg er samme. 
Dropp å dra, og ikke tving deg til ting du ikke har lyst til. 
vær tro lot deg selv. Det er helt sikkert flere på jobben din som kjenner på det samme. Jeg elsket slike ting i 20 åra, men nå som voksen liker jeg meg best hjemme og ha sosiale kvelder med jobben bare.. der jeg drar hjem etterpå

Anonymkode: a62bf...198

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke dra hvis det blir en belastning for deg. Jeg kan ikke dele rom med andre enn barna mine pga jeg må mye opp på toalettet. Jeg drikker ikke alkohol. Mange sånne turer handler om alkohol og det tas ikke hensyn til at ikke alle drikker og fester. Jeg sier bare at det ikke passer og bruker det at jeg er alene med barn som unnskyldning. 

Anonymkode: 4b12d...0ff

AnonymBruker
Skrevet

Du er faktisk veldig normal. Lurer nesten på om du jobber i samme selskap som meg...Eller er dette blitt vanlig i alle selskaper? Jeg begynte i ny jobb i fjor, og vi har allerede hatt to  turer, første til utlandet, og flere eventer med "fest og moro". Sosialiseringen har noe tvangspreg over seg. Det er et press om å delta på alt fordi det er jo "teambuilding"! Og i hvert fall vi som har små barn blir veldig stressa over presset om å delta på alt. Det har alle fortalt meg på tomannshånd, men ingen tørr å si høyt. 

På utenlandsturen så vurderte jeg faktisk å slutte. Det var drikking fra morgen til kveld. Jeg kan gjerne ta meg et glass vin, men vi skulle møtes på café kl. 11, og alle, utenom jeg og en til, bestilte alkohol. Jeg har aldri drukket så tidlig, ikke i russetiden en gang. Sjokkerende holdninger. Teambuilding er liksom promille hele dagen? 

Mange reagerer, men ingen tørr si noe. De som avlyser har relevante unnskyldinger, men "det passer ikke" er det ingen som tørr si.

Synd fordi jeg trivs veldig godt med arbeidsoppgavene, 

Anonymkode: 26daa...56f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk godt å høre at det kanskje ikke er så uvanlig å bli mer introvert med alderen. Så takk for at dere også deler erfaringene deres! Selv om jeg ikke har barn stilles det jo høyere krav til meg i hverdagen enn tidligere. Etter 8 timers arbeidsdag rundt kollegaer og andre mennesker jeg har kontakt med eller møter via jobb, er det kanskje ikke så uvanlig å være sliten eller ha et behov for å være alene. 

Kommer aldri til å slutte og ta vare på venninnene mine eller å prioritere de, men man må vel finne en balanse mellom sosialt samvær og egentid som funker for en selv. Tror en stor del av det handler om å akseptere at man har blitt som man har blitt, og at det ikke vil hjelpe å stritte imot/prøve å være en annen enn man er.

Trist å høre at flere opplever et press rundt dette, spesielt når det gjelder alkohol i bildet. Kan kjenne meg igjen i det, for jeg er jo en av de unge på jobben, så det forventes at jeg skal være en del av det opplegget de holder på med. Sannheten er at jeg føler meg mer lik de som er rundt 40-50, ville heller dratt på tur med de for å være helt ærlig 😂

Tror man bare skal øve seg på å si nei til det man ikke har lyst til og stå opp for seg selv! Vi er nok mange som kan bli flinkere der. Man er så redd for hva andre skal tenke om en, men hva har det egentlig å si? Skal hvert fall øve på det selv fremover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt lik, TS! I starten av 30-årene, ikke fått barn enda. Jeg orker aldri være sosial på hverdager lenger, har jo vært med folk hele dagen på jobb. Og jobbtur for meg er synonymt med altfor mye sosialt, overhodet ikke en avkobling.

I helgene blir jeg nå stressa av 2-3 avtaler, det holder med 1 avtale og deretter få gjort husarbeid og trent, kanskje 2 hvis en av de bare er en gåtur eller lignende. 

Anonymkode: 82890...d84

AnonymBruker
Skrevet

Er du veldig lett påvirkelig?

Jeg er gjerne med på slike turer. Men jeg drikker alkohol når jeg ønsker det. Og legger meg når jeg ønsker det. Merkelig at andre skal styre slikt? 

Anonymkode: 02ee5...f11

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er du veldig lett påvirkelig?

Jeg er gjerne med på slike turer. Men jeg drikker alkohol når jeg ønsker det. Og legger meg når jeg ønsker det. Merkelig at andre skal styre slikt? 

Anonymkode: 02ee5...f11

Noen av oss er bare slik. Jeg har to barn og det ene barnet på 18 år er sosial 24-7 (jeg fatter ikke hvordan hun klarer det. Men hun er med på alt og syns slike ting er null stress). Sønnen er mer lik meg. Han er også sosial, men nyter å slappe av alene.

Det med å reise med kollega er mas og energi krevende for min del. Spesielt i det teamet som jeg jobber i nå. Vi er et team på 6 stk. Jeg ser dem hver dag og har ikke behov for å treffe dem etter jobb i tillegg. Jeg skulle ønske jeg mer slik som du er, men jeg ender opp med å bli utmattet i flere dager hvis jeg er «tvungen» sosialt. 

Anonymkode: ab0c4...d5e

Skrevet

Jeg er helt likedan. Og dessuten skjer det noe med beslutningstakeren i meg, jeg blir en sau som dilter etter hva de andre vil, istedetfor å argumentere for hva jeg har mest lyst til. Det er alltid noen som har sterkere mening (eller ytrer den sterkere) og dermed får gjennomslag. Vil helst reise med mann og barn, eller alene. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 17.22):

Jeg har blitt mer og mer introvert med alderen. Er nå i begynnelsen av 30-årene. Har nylig startet i en ny jobb der det planlegges utenlandstur.  Denne turen kommer til å være over flere dager og bestå av mye alkohol. Jeg kjenner at jeg ikke har litt lyst til å være med en gang. Blir gjerne med på sosiale ting, men når det er over flere dager får jeg ikke den egentiden jeg føler at jeg trenger. Samtidig blir man jo så sliten av sene kvelder og sosialisering 24/7..

Da jeg var yngre elsket jeg å reise på tur med venninner, ta de med på hytta osv. Nå kjenner jeg at selv det er slitsomt. Synes det er litt kjipt at jeg har blitt sånn, for dette er jo gode venner av meg! Så er ikke de som er problemet, men at jeg blir sliten av det og ikke synes det frister lenger. Hvis jeg for eksempel skal på fjellet vil jeg heller reise med mannen min eller familien. Da kjenner jeg at jeg gleder meg.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Bare tror jeg sliter med å akseptere at jeg har blitt som jeg har blitt. Vil gjerne være en person som inviterer til hyggelige helger når jeg har muligheten til det, eller bli med på utenlandstur med jobben. Men blir jo også feil å dra bare fordi jeg føler at jeg må. Noen som har blitt mer introverte med alderen? Kan legge til at jeg ikke har barn, så har jo i teorien bare meg selv å tenke på. Noen andre som ikke liker å reise vekk med andre over flere dager eller ønsker å dele noen tanker?🥰

Du må ikke dra, jeg hadde aldri gitt fra meg fritiden min på denne måten. Galskap.

Hovedproblemet med Nordmenn er jo at det alltid skal drikkes mye alkohol, det blir bare fylla. Det får holde å ta en middag etter jobb etpar ganger i året. Jeg elsker å reise, som privatperson! Når man har med seg jobben blir det lite privatliv...

Anonymkode: 30da1...54b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...