Gå til innhold

Redd for kreft etter å ha ligget rundt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

etter å ha kommet ut av et langt forhold hadde jeg en periode hvor jeg lå med litt forskjellig, og de fleste liggene var nok uten kondom. Det var 4 stk. (2 m kondom) Dette har medført at jeg går rundt med en stor frykt om kreft som følge av dette. Kan man sjekke dette? Jeg har nettopp fylt 25, så har fått sånn beskjed om at jeg må ta celleprøve, men ikke gjort det enda, gruer meg til det.

Visste ikke om dette da jeg gjorde det..

Anonymkode: 11549...86d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kreft av sex? Klamydia ja kanskje, kreft har jeg litt vanskelig for å tro at du får

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sjekker deg for hpv antistoffer og dersom du ikke har det er sjansene for kreft i livmorhalsen minimale. 

Anonymkode: 3ecdb...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (2 minutter siden):

Kreft av sex? Klamydia ja kanskje, kreft har jeg litt vanskelig for å tro at du får

Sjanser for å få hpv og livmorhalskreft øker med antall sexpartnere.

Men TS,  jeg ville vært mer redd for HIV enn kreft når du ligger rundt uten kondom,  kreft tar lang tid å utvikle seg og kan fjernes, har du først fått HIV så blir du ikke kvitt det.

Ta en HIV test og celleprøve.

Anonymkode: 95e3a...a87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sjekker deg for hpv antistoffer og dersom du ikke har det er sjansene for kreft i livmorhalsen minimale. 

Anonymkode: 3ecdb...738

skjer det på celleprøve? eller må jeg spørre om det?

AnonymBruker
Skrevet

Men TS,  jeg ville vært mer redd for HIV enn kreft når du ligger rundt uten kondom,  kreft tar lang tid å utvikle seg og kan fjernes, har du først fått HIV så blir du ikke kvitt det.

Shit, jeg har snakket med legen min, og vedkommende foreslo ikke en HIV-prøve. Skal teste meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke ligget med noen på 2 år, når jeg fant ut av hpv og livmorhalskreft.

AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (3 minutter siden):

Jo man kan selvfølgelig få kreft av sex. Både menn og kvinner kan få kreft i underlivet/penis hvis man blir smittet med HPV-virus, som er seksuelt smittsomt. HPV-virus utvikler seg til b.la livmorhalskreft og kreft i penis. Får en mann kreft i penis, må han i verstefall amputere. 

Må si jeg er sjokkert over å lese en kommentar som dette. Det siste året har mediene hatt store reportasjer og saker om disse type kreftformene +++. Det sier litt om hvor lite folk faktisk følger med og (ikke) har kunnskap om. 

———

TS, det tar flere år for HPV-virus til å utvikle seg til celleforandring. I gjennomsnitt tar det vel 2-6 år fra man er smittet til man utvikler celleforandring eller kreft, men en huskeregel er å bruke kondom når man har sex for beskyttelse av smittsomme virus og sykdommer. 

Anonymkode: 0b30a...045

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tar i gjennomsnitt 2-6 år fra smitte, til celleforandringer og eventuelt kreft blomstrer opp. Så dette er normalt.

Anonymkode: 0b30a...045

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

skjer det på celleprøve? eller må jeg spørre om det?

Du trenger ikke å spørre om HPV-test, det tar de alltid. 

Siden du er 25 er det også sjanse for at du har fått HPV-vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet på skolen. Den beskytter mot de vanligste typene HPV 😊 Husk også att kreft av denne typen sjelden utvikler seg særlig kjapt - det er derfor det kan gå år mellom innkallingene til celleprøve. Ser de antydning til noe som kan komme til å utvikle seg til kreft, behandler de det. Uroe deg derfor ikke 😊

Anonymkode: d2a06...6f4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (16 minutter siden):

Både menn og kvinner kan få kreft av seksuelt overførbare virus. Du burde ta deg en tur på helsesenter for seksuell helse og lære litt om du ikke kan dette. 

Anonymkode: b7f7f...98b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår du er nervøs. Jeg syntes testen er litt ubehagelig, men jeg har venninner som ikke kjenner det i det hele tatt. Men, det tar bare 2 sek! Det er over før du rekker å reagere. Etter de 2 sekundene så føles alt normalt igjen. 

Man kan blø bittelitt etterpå, så det er lurt å ha på seg en truse som man kan ha et bind i. Det er også lurt å ta med bind, for bind man får hos gynekolog er ofte veldig store. Etter celleprøve så holder det med det minste bindet for meg, det til string truse, for man blør veldig lite.

Det er bedre å bare ta den, slik at du slipper gå rundt å bekymre deg! 

Anonymkode: 8e60d...d09

AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (5 timer siden):

Har du ikke hørt om HPV-virus??

Anonymkode: e9b11...993

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS jeg hadde kun hatt 1 partner de siste 5 år da jeg fikk celleforandringer grad 3 (siste steg før kreft). Fikk foretatt en konisering og det utviklet seg aldri til kreft heldigvis 🙂

Anonymkode: 36356...87c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig tatt test. Nå tester de om du har viruset i kroppen,og dersom du har det,tar de celleprøve. Jeg hadde det ikke,og trenger da ikke å ta ny prøve før om fem år. 

Anonymkode: 7d3a8...907

AnonymBruker
Skrevet

Hva om mannen har ligget med mange? Er ikke det risky og?

Anonymkode: 40d08...9a8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 14.59):

etter å ha kommet ut av et langt forhold hadde jeg en periode hvor jeg lå med litt forskjellig, og de fleste liggene var nok uten kondom. Det var 4 stk. (2 m kondom) Dette har medført at jeg går rundt med en stor frykt om kreft som følge av dette. Kan man sjekke dette? Jeg har nettopp fylt 25, så har fått sånn beskjed om at jeg må ta celleprøve, men ikke gjort det enda, gruer meg til det.

4 stk. tror ikke det er noen stor fare akkurat. Når  det gjelder HPV viruset så er det virus de fleste får over tid. Da bruker du hodet fra nå, bruk prevensjon og gå til gynekologisk når du blir innkalt. Det er ingenting å grue seg for og fort gjort. Der fanges eventuelle celleforandringer opp.

Endret av Rødstrupa
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du får ikke kreft av å ligge rundt og hpv-smitte kan du like godt ha fått av eksen. 80% av alle seksuelt aktive har en variant av dette viruset, men det trenger ikke utvikle seg til farlige celleendringer for det. Men siden dette er et så vanlig virus, er det viktig å møte opp på celleprøveinnkallinger, slik at du holdes under oppsyn i forhold til celleendringer.

Men å ligge rundt uten kondom er uansett en dum ting å gjøre, da du kan pådra deg og spre videre diverse kjønnssykdommer. Det har blitt rene gonoréepidemien etter pandemien noe som er ganske alvorlig ettersom denne bakterien er i ferd med å bli antibiotikaresistent.

Skrevet

Tror jeg skal holde meg ungkar hvis man må Amputere penis mitt verste mareritt i livet er å måtte  amputere ett lem ☹️ 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Tror jeg skal holde meg ungkar hvis man må Amputere penis mitt verste mareritt i livet er å måtte  amputere ett lem ☹️ 

Menn får sjeldnere skader av hpv virus, om det er en trøst! 😅 Man skal ikke bli redd for å ha sex og være intim! Fint å ta forholdsregler (kondom), eller sjekke hos legen om man opplever symptomer 😊 

Men det er vell en grunn for at mannfolk ikke blir rutine sjekket for celleforandringer, dere har rett og slett en kropp som takler hpv virus bedre enn kvinner! Det som kan være synd, er at menn kan smitte andre kvinner igjen, da dere ikke blir sjekket like ofte som kvinner. Men det finnes heller ikke noe medisin som fjerner hpv virus, derfor er det heller et mer generelt råd om kondombruk

og en annen fun(not)fakt- hpv virus kan også smitte i halsen ved oralsex! Så der er man ikke like beskyttet. Tenkte det var lurt å nevne, siden jeg har hørt folk si at de ikke kan ligge, bare oralsex, pga hpv virus. Er vell de samme som tidligere trodde de kunne bli gravid av oralsex 😂

Anonymkode: 8e60d...d09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...