AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Hei:) Innser at jeg snart har gått med ubehandla klamydia i to år. Det startet med at jeg glemte å hente ut resepten, også forsvant den plutselig, så jeg måtte eventuelt skaffe ny. Men så innså jeg at nå hadde jeg en ordentlig grunn til å ikke ha sex! Dette kommer til å høres veldig teit ut, men jeg klarer aldri sette grenser med andre mennesker. Jeg har sex selv om jeg ikke ønsker det, og selvsagt burde jeg ikke putte meg i disse situasjonen. Men nå har jeg klart det. For jeg kan jo ikke smitte andre med klamydia. Men jeg kan jo faktisk få langvarige komplikasjoner av dette... Er dette noe jeg burde fortelle til fastlegen min? Vi har en god relasjon og kommunikasjon, da jeg har hatt tett oppfølging i sammenheng med langvarig depresjon. Jeg ønsker gjerne å arbeide med min manglende evne til grensesetting, men vet ikke helt hvordan. Anonymkode: 08c35...41f 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Ja dette må du fortelle. Få ny resept for behandling av klamydia og henvisning til psykolog for å bli bedre med grenser. Psykolog har hjulpet meg masse med det Anonymkode: 888e3...cb2 2 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei:) Innser at jeg snart har gått med ubehandla klamydia i to år. Det startet med at jeg glemte å hente ut resepten, også forsvant den plutselig, så jeg måtte eventuelt skaffe ny. Men så innså jeg at nå hadde jeg en ordentlig grunn til å ikke ha sex! Dette kommer til å høres veldig teit ut, men jeg klarer aldri sette grenser med andre mennesker. Jeg har sex selv om jeg ikke ønsker det, og selvsagt burde jeg ikke putte meg i disse situasjonen. Men nå har jeg klart det. For jeg kan jo ikke smitte andre med klamydia. Men jeg kan jo faktisk få langvarige komplikasjoner av dette... Er dette noe jeg burde fortelle til fastlegen min? Vi har en god relasjon og kommunikasjon, da jeg har hatt tett oppfølging i sammenheng med langvarig depresjon. Jeg ønsker gjerne å arbeide med min manglende evne til grensesetting, men vet ikke helt hvordan. Anonymkode: 08c35...41f Er du mann eller kvinne? Du kan risikere at du har blitt steril og ikke kan få barn, hvis du har gått såpass lenge med klamydia. Og hvis du faktisk merker ubehag så er det også trolig at du er aggressivt smittet, for de aller fleste merker ingenting. Så du burde forberede det på at barn blir uaktuelt, så får det heller bli en glede - hvis alt står bra til. Tenker også det er ganske alvorlig at du med all bevissthet har hatt sex med folk, og smittet dem med seksuelle sykdommer, man er faktisk pliktet til å si ifra om slike ting - for det kan ha store helseskadelige effekter. Hvor gammel er du? Legen kan nok ikke hjelpe deg med manglende grensesetting/konfliktskyhet. Skal du klare å stå opp for dine grenser så må du først og fremst finne ut av hvorfor det er ubehagelig til å begynne med, og for et menneske alene med allerede psykiatriske problemer - kan dette være svært vanskelig å jobbe med alene. Du burde bli henvist til en psykolog, og da burde fastlegen også skrive med i henvisningen at du ofte har sex selv om du ikke vil - har smittet andre med seksuelt-smittsomme sykdommer - fordi du ikke klarer å stå opp for deg selv. (Jo mer omfattende og beskrivende henvisning, jo større er sjansen for å bli innvilget psykolog) Anonymkode: 5ad06...780 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tenker også det er ganske alvorlig at du med all bevissthet har hatt sex med folk, og smittet dem med seksuelle sykdommer, man er faktisk pliktet til å si ifra om slike ting - for det kan ha store helseskadelige effekter. Nei, det er jo det jeg ikke har gjort. For nå klarer jeg å si nei, eller i det hele tatt ikke sette meg i de situasjoner, fordi jeg har jo ikke lyst til å smitte noen med seksuelle sykdommer. Har vært henvist til psykolog og fortale om utfordringen min med grensesetting, men ble ikke tilbudt noe behandling. Jeg har en teori om hvorfor det er vanskelig, og det er fordi min tidligere kjæreste aldri respekterte mine grenser, selv om jeg tydelig sa nei. Anonymkode: 08c35...41f 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Du kan bli steril, og det er første prioritering. Få tak i medisiner!! Så kan du bekymre deg over din manglende grensesetting etterpå, og manglende fornuft og kjærlighet til deg selv. Det er en haug med ting å ta tak i, for å si det slik. Det går faktisk an å ta tak i ting selv også, og ikke tro at alle andre skal fikse ting for deg. Det fantes mennesker før i tiden som greide å ta tak i seg selv, uten psykologer. Men først- medisiner! Jeg blir så rystet! Anonymkode: b8d74...3eb 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 Når du har gått så lenge med klamydia kan det være du aldri kan få barn… Det kan jo være du ønsker være barnløs, men det er greit å kunne ha muligheten til å bli gravid også? Kom deg til lege å få resept, og få henvisning til psykolog med det samme. Anonymkode: ee61f...55f 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har vært henvist til psykolog og fortale om utfordringen min med grensesetting, men ble ikke tilbudt noe behandling. Jeg har en teori om hvorfor det er vanskelig, og det er fordi min tidligere kjæreste aldri respekterte mine grenser, selv om jeg tydelig sa nei. Anonymkode: 08c35...41f Riktig at dette ikke gir rett på behandling på DPS. Men bli henvist til en privatpraktiserende psykolog med statlig driftsavtale, driftsavtale betyr at du betaler kun det samme som på DPS inntil frikort grensen er nådd og ikke må betale 2000 per time hele året. Anonymkode: 888e3...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 Om du ikke har fått behandling for klamydia og ubeskyttet har sex med andre, kan du og har mest sannsynlig smittet andre. Dette er faktisk ulovlig. Få deg ny resept, hent den, ta tablettene og kom deg på kontroll for å sjekke om du har blitt kvitt det. Anonymkode: 5cef7...371 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du ikke har fått behandling for klamydia og ubeskyttet har sex med andre, kan du og har mest sannsynlig smittet andre. Dette er faktisk ulovlig. Få deg ny resept, hent den, ta tablettene og kom deg på kontroll for å sjekke om du har blitt kvitt det. Anonymkode: 5cef7...371 Les HI på nytt, eller jobb med leseforståelsen din. Anonymkode: 4ac96...ad9 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 Har du glemt resepten eller har du egentlig gjort det med vilje for å tvinge deg selv til å si nei til sex? Anonymkode: 1808e...1a7
Fireflies Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om du ikke har fått behandling for klamydia og ubeskyttet har sex med andre, kan du og har mest sannsynlig smittet andre. Dette er faktisk ulovlig. Få deg ny resept, hent den, ta tablettene og kom deg på kontroll for å sjekke om du har blitt kvitt det. Anonymkode: 5cef7...371 Det er faktisk lov å lese innlegget også. 1
Fireflies Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 TS, gjør som flere har foreslått her. Snakk med legen din om det! Der er en møysommelig prosess å arbeide meg seg selv, men det er verdt det. Du må bare ta det store og vanskelige steget for å komme i gang. Du fortjener et liv hvor du klarer å sette grenser for deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 Du kan lyve på deg div sykdommer for å ikke ha sex, eller bare stå opp for deg selv og si nei. Ingen må ha sex uten at de vil. Dra til legen og få sjekket deg. God bedring. Anonymkode: 3d634...74a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du glemt resepten eller har du egentlig gjort det med vilje for å tvinge deg selv til å si nei til sex? Anonymkode: 1808e...1a7 Forstår det sånn at det er glemt med vilje for å ha en god grunn til å forsvare å si nei til sex fordi hun har problemer med grenser ellers Anonymkode: 888e3...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): eller bare stå opp for deg selv og si nei. Ingen må ha sex uten at de vil. Det er ikke alltid så svart-hvitt. Anonymkode: 888e3...cb2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en teori om hvorfor det er vanskelig, og det er fordi min tidligere kjæreste aldri respekterte mine grenser, selv om jeg tydelig sa nei. Anonymkode: 08c35...41f Selvfølgelig er det slik. 🙄 Anonymkode: b0445...c79
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #17 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det slik. 🙄 Anonymkode: b0445...c79 Hvorfor ruller du med øynene? Latterliggjør du ts eller bagatelliserer at menn voldtar og ikke respekterer kvinners grenser? Anonymkode: 888e3...cb2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #18 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du har gått så lenge med klamydia kan det være du aldri kan få barn… Det kan jo være du ønsker være barnløs, men det er greit å kunne ha muligheten til å bli gravid også? Kom deg til lege å få resept, og få henvisning til psykolog med det samme. Anonymkode: ee61f...55f Det er sjeldent klamydia fører til bekkeninfeksjon uten at man merker noe til det sånn at man ikke trenger å skremme TS. Det kan skje, og derfor skal man selvsagt behandle seg så fort som mulig, men mange kvinner har hatt klamydia over tid uten å vite det og blir likevel gravid. Noen andre får bekkeninfeksjon og får tette eggledere med en gang de får en klamydiainfeksjon. Tette eggledere betyr heller ikke at man ikke kan få barn i det hele tatt, da det finnes IVF-behandling. Her er diagnosekriteriene for bekkeninfeksjon: DIAGNOSTIKK Pasienter med to av minimumskriteriene og ett eller flere tilleggskriterier skal ha behandling: Minimumskriterier: Ømhet i nedre del av abdomen Ømme adnex Ruggeøm uterus Tilleggskriterier: Feber Purulent utflod Forhøyet CRP eller SR Påvist klamydia, mykoplasma eller gonoré Anonymkode: 31d69...d9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå