AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Del Skrevet 15. april 2023 Foran huset her er det et stort område hvor det vokser det svært mye bjørk. Dvs det er bare tynne lange pinner med bjørk som vokser opp fra mange forskjellige røtter. Ikke store trær. Men det er så enormt mye at å grave opp alt av røtter er veldig tungt arbeid for oss pga helseutfordringer. Vi har nå klippet bort masse kvister, og har enda mye igjen. men det vokser jo fort opp igjen. Mye annet kratt og lyng også her enn bare bjørk. Kunne tenkt oss å fått fylt på med jord, sådd gress kanskje. Plante noen fine lave busker. Funker det feks å legge over en svær duk for å se fylle på med jord over. Får vi bukt med det da? Andre råd? Anonymkode: 593cc...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 15. april 2023 #2 Del Skrevet 15. april 2023 Du kan ringbarke eller bruke roundup Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 15. april 2023 #3 Del Skrevet 15. april 2023 Kobberspiker, borre hull og helle inn diesel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Del Skrevet 15. april 2023 trøndermann38 skrev (1 minutt siden): Du kan ringbarke eller bruke roundup Kommer ikke til å bruke roundup. Særlig pga dyrene vårene. Anonymkode: 593cc...8e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 15. april 2023 #5 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer ikke til å bruke roundup. Særlig pga dyrene vårene. Anonymkode: 593cc...8e9 Da er det best å ringbarke, tar lenger tid men funker greit, gjorde det selv i fjor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 17. april 2023 #6 Del Skrevet 17. april 2023 trøndermann38 skrev (På 15.4.2023 den 15.06): Da er det best å ringbarke, tar lenger tid men funker greit, gjorde det selv i fjor Hvor lenge fortsetter det å komme opp småstammer om man ringbarker? Og er det vanskelig å ringbarke en haug med slike småstammer? Tenker på bjørk og rogn. Jeg lurer også på hvor giftig det er for jorda og insekter om man skjærer et snitt og pensler på roundup på småtrær/kratt fra nye eller gamle røtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Del Skrevet 17. april 2023 Hvordan ringbarker man? Fjerner bark før felling? Hvor lenge før? Bjørk er umulig å fjerne synes jeg. Har kjøpt en liten motorsag for å fjerne skudd. For hvert skudd virker det som om det kommer 10 nye neste år 🤯 Anonymkode: 9712d...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Del Skrevet 17. april 2023 Jeg tror ikke bjørk er så veldig ivrig på å spire fra røtter. Den kommer oftere fra frø. Å dekke til området med tykk, sort duk, vil stoppe de fleste frøplanter som er svake når de er små. Forøvrig er det også effektivt å slå/klippe ned alle nye planter som kommer, men for å unngå nye frø, bør alle større bjørker i nærheten fjernes for full effekt. Anonymkode: 91c4b...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Del Skrevet 17. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror ikke bjørk er så veldig ivrig på å spire fra røtter. Den kommer oftere fra frø. Hehe, beklager. Men dette er så feil som det blir. Bjørk skyter hundrevis av skudd eller felling. Anonymkode: 9712d...fcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Del Skrevet 17. april 2023 Fjerner man de tynne kvistene etter hvert som de kommer, vil rota til slutt gi opp. Anonymkode: 96a16...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 17. april 2023 #11 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fjerner man de tynne kvistene etter hvert som de kommer, vil rota til slutt gi opp. Anonymkode: 96a16...ffd Det kommer an på noen faktorer tror jeg. Har klippet ned samme rogneskudd hvert år i 20 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Del Skrevet 17. april 2023 Frøkensina skrev (7 minutter siden): Det kommer an på noen faktorer tror jeg. Har klippet ned samme rogneskudd hvert år i 20 år. …oi. 😐 TS, jeg har ei gammal rot som forlengst har morknet. Den er hul inni, og jeg fylte plantejord oppi hullet og satte blomster oppi. Jeg tenker det vil få fortgang i nedbrytningen, samtidig som rota komposteres innenfra. Kan dere forsøke noe lignende? Hogge ut såpass mye av stubben som dere klarer, så dere på den måten fremskynder prosessen samtidig som det pynter litt opp? Anonymkode: 96a16...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 17. april 2023 #13 Del Skrevet 17. april 2023 Frøkensina skrev (44 minutter siden): Hvor lenge fortsetter det å komme opp småstammer om man ringbarker? Og er det vanskelig å ringbarke en haug med slike småstammer? Tenker på bjørk og rogn. Jeg lurer også på hvor giftig det er for jorda og insekter om man skjærer et snitt og pensler på roundup på småtrær/kratt fra nye eller gamle røtter. Spørs hva du bruker til å ringbarke det, har ikke sett noen nye skudd av bjørk i år men er tidlig enda siden mye er dekket av snø her. Hvor skadelig roundup er vet jeg ikke, men jeg valgte å ikke bruke det pga kattene mine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Del Skrevet 17. april 2023 Stubbesmøre med roundup med en gang en har kutta ned. Anonymkode: 12996...f80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 17. april 2023 #15 Del Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Stubbesmøre med roundup med en gang en har kutta ned. Anonymkode: 12996...f80 Tror det er det jeg må gjøre, men jeg håper ikke humler eller annet liv blir forgiftet da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #16 Del Skrevet 19. april 2023 Takk for mange gode råd her. Vi får tenke litt, se litt over og vurdere hvordan vi skal angripe dette. Borre hull i stammene og sprøyte inn noe middel, kanskje. Har en gang hørt om å bruke salt fordi det tørker ut. Men om det funker på bjørken aner jeg ikke. Anonymkode: 593cc...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #17 Del Skrevet 19. april 2023 Frøkensina skrev (På 17.4.2023 den 13.47): Tror det er det jeg må gjøre, men jeg håper ikke humler eller annet liv blir forgiftet da. Det skal gå bra. Du smører med kost eller en sprayflaske bare akkurat der du har kutta. Roundup’en du som vanlig forbruker får kjøpt er sterkt fortynna Anonymkode: 12996...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå