AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Jeg vil gjerne at mini slutter tidlig med bleie. Synes rett og slett det er ekkelt med større barn som lukter (ja, bleier lukter selv om dere foreldre ikke er like vare på det) og i tillegg er det miljøhensynet. Han er nå 8mnd, og bæsjer bare på do. Tisser en del på do også, men har selvsagt ikke helt kontroll der. Ønsker at han blir tørr på dagtid et sted fr 1,5-2 år. Dere som har fått til det, hvordan har dere gått frem? 😊 Anonymkode: 4d5dd...c4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Vi hadde omtrent samme fremgangsmåte som dere, men startet først da hun var 8 mnd fordi jeg ikke hadde hørt om EC før da. Hun var helt tørr 19 mnd gammel. Vi hadde rutinepotting og all bæsj i do fra hun var 1. Tror det spilte inn at vi brukte tøybleier også, da kjenner de at de tisser og lærer koblinga fortere. 😊 Anonymkode: ad4cf...d16 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Tøybleier er ikke så dumt. Da kjenner barnet at det blir vått mye bedre. Vi brukte ikke det, men alle våre tre barn ble tørre da de var rundt to. Vi har brukt potte og satt barnet på potte etter alle måltider og etter søvn. Potta har stått lett tilgjengelig på badet og barnet har ikke brukt body. Etterhvert lærte de seg å gå selv når de kjente de måtte tisse. Barnehagen ønsket at barna brukte bleie ute, så det har de gjort, men ellers bleiefri inne. Noen mener guttene er litt senere enn jentene, noe vi også merket. Guttene våre var bleiefri da de var 2,5 mens jenta vår hadde sluttet helt da hun var nettopp to. De har ikke brukt bleie på natta heller, men har blitt satt på do når vi har lagt oss. (Altså ca 4 timer etter at de selv la seg) Anonymkode: b05c1...0c5 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Vi tok bare bleiene vekk hos begge barna når det nærmet seg 2 års alderen. Brukte vanlige engangsbleier til da. Sa nå var de store og kunne bruke truse. Så gikk det seg til etter 3-4 uker med uhell. De lærer det raskt. Begge er sommerbarn så kunne gå lettkledd og hadde fjernet vekk tepper og slik i stua og hadde pledd over sofaen så var lett å vaske hvis det var uhell. Hadde potte med på tur. Anonymkode: c85ff...1e9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Stakkars barn. Hva med å vente til barnet er klar. Anonymkode: 0bf37...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stakkars barn. Hva med å vente til barnet er klar. Anonymkode: 0bf37...ccf Hvis barnet har bleier som suger opp alt ubehag av vått tiss kan du bli veldig komfortabel med å slippe å avbryte lek for å gå på do. Hvis du har barn med tøybleier slutter disse barna med en gang de er store nok til å forstå sammenheng mellom våt bleie og ubehag. Det er en veldig moderne greie å la barna gå med bleie til de er 4-5 år. Du skal ikke mange år tilbake før normalen var å slutte med bleie før man var tre. Anonymkode: b05c1...0c5 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stakkars barn. Hva med å vente til barnet er klar. Anonymkode: 0bf37...ccf Vi kan snu på det og si stakkars barn til de som må gå med en oppbevaringspose rundt understellet med sitt eget tiss og avføring fordi foreldrene ikke gidder å sette seg inn i barnets signaler. Men det gjør vi ikke, fordi det er allment akseptert. Det er ikke stakkars barn som har en mamma som prøver å få barnet til å slutte tidligere. Det er stakkars barn om hun presser barnet og bruker straff og frykt som virkemiddel. Anonymkode: 08745...c08 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil gjerne at mini slutter tidlig med bleie. Synes rett og slett det er ekkelt med større barn som lukter (ja, bleier lukter selv om dere foreldre ikke er like vare på det) og i tillegg er det miljøhensynet. Han er nå 8mnd, og bæsjer bare på do. Tisser en del på do også, men har selvsagt ikke helt kontroll der. Ønsker at han blir tørr på dagtid et sted fr 1,5-2 år. Dere som har fått til det, hvordan har dere gått frem? 😊 Anonymkode: 4d5dd...c4d Jeg leste tiny tiney potty training book, gjorde det omtrent slik.. Vår bæsjet bare på do i den alderen, så kunsten er å prøve å fange tiss 😊 Anonymkode: 08745...c08
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis barnet har bleier som suger opp alt ubehag av vått tiss kan du bli veldig komfortabel med å slippe å avbryte lek for å gå på do. Hvis du har barn med tøybleier slutter disse barna med en gang de er store nok til å forstå sammenheng mellom våt bleie og ubehag. Det er en veldig moderne greie å la barna gå med bleie til de er 4-5 år. Du skal ikke mange år tilbake før normalen var å slutte med bleie før man var tre. Anonymkode: b05c1...0c5 Men her sier Ts at det er ekkelt med større barn som bruker bleier pga lukt. Da er det en mor som presser litt mye på for å få slutt på sitt ubehag. Anonymkode: 0bf37...ccf
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men her sier Ts at det er ekkelt med større barn som bruker bleier pga lukt. Da er det en mor som presser litt mye på for å få slutt på sitt ubehag. Anonymkode: 0bf37...ccf Slutt a, jeg presser ikke ungen fordi jeg synes det er ekkelt med fireåringer som lukter tiss og ikke bryr seg om at de har bæsjet. Når flertallet i verden har tørre toåringer så skal jeg prøve jeg og. Anonymkode: 4d5dd...c4d 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men her sier Ts at det er ekkelt med større barn som bruker bleier pga lukt. Da er det en mor som presser litt mye på for å få slutt på sitt ubehag. Anonymkode: 0bf37...ccf Ts har ikke sagt noe om at hun presser barnet. At motivasjonen for bleieslutt er for hennes del, er ikke noe som går ut over barnet så lenge metoden som brukes tar hensyn til barnet. Om man tenker seg om er det utrolig rart at man står og ser og venter på ett barn som skal bæsje i bleien for så måtte gå å skifte på, stede for å ta med det barnet på do med en gang. Min sluttet med bleie rett etter 2 årsdagen, kunne nok ha sluttet noen måneder før om vi hadde prøvd da. Hadde da bare bæsjet på do siden før hun ble 1 år, når vi bestemte oss for å gå inn for å fjerne bleien så lot vi henne gå uten truse og bukse, og tok henne med på do etter klokka. Ca hver 1,5 time passet for hun. Gjor det i juleferien, ble sendt i barnehagen uten bleie etter nyttår, minimalt med uhell. Anonymkode: 65448...a28 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt a, jeg presser ikke ungen fordi jeg synes det er ekkelt med fireåringer som lukter tiss og ikke bryr seg om at de har bæsjet. Når flertallet i verden har tørre toåringer så skal jeg prøve jeg og. Anonymkode: 4d5dd... Ungen din er 8 mnd... Anonymkode: 0bf37...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts har ikke sagt noe om at hun presser barnet. At motivasjonen for bleieslutt er for hennes del, er ikke noe som går ut over barnet så lenge metoden som brukes tar hensyn til barnet. Om man tenker seg om er det utrolig rart at man står og ser og venter på ett barn som skal bæsje i bleien for så måtte gå å skifte på, stede for å ta med det barnet på do med en gang. Min sluttet med bleie rett etter 2 årsdagen, kunne nok ha sluttet noen måneder før om vi hadde prøvd da. Hadde da bare bæsjet på do siden før hun ble 1 år, når vi bestemte oss for å gå inn for å fjerne bleien så lot vi henne gå uten truse og bukse, og tok henne med på do etter klokka. Ca hver 1,5 time passet for hun. Gjor det i juleferien, ble sendt i barnehagen uten bleie etter nyttår, minimalt med uhell. Anonymkode: 65448...a28 Ungen er 8 mnd. Anonymkode: 0bf37...ccf
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ungen din er 8 mnd... Anonymkode: 0bf37...ccf Ja, og han var forstoppet helt til vi begynte å sette han på do. Kunne slutte på laktulose fra vi begynte for 2mnd siden. Han pludrer og er happy på doringen, så han lider ingen nød altså Anonymkode: 4d5dd...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ungen er 8 mnd. Anonymkode: 0bf37...ccf Jeg skriver jo i HI at jeg vil ha han tørr rundt toårsalderen, slapp nå av, han tar ikke skade av at vi bruker doring nå. Herlighet… Anonymkode: 4d5dd...c4d
Hareena Skrevet 15. april 2023 #16 Skrevet 15. april 2023 Vi var en måned i Spania da han var 15-16 mnd. Tok ikke på ham bleie, kun liten tøyshorts som jeg vasket ved sjeldne tisseuhell, tisset aldri om natta, tisset i do, bæsj gikk i potta og vips, bleiefri da vi dro hjem. 1
Mamajune11 Skrevet 15. april 2023 #17 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Stakkars barn. Hva med å vente til barnet er klar. Anonymkode: 0bf37...ccf De jeg hører si dette har 4 og 5 åringer i bleie 😂 1
Mamajune11 Skrevet 15. april 2023 #18 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Slutt a, jeg presser ikke ungen fordi jeg synes det er ekkelt med fireåringer som lukter tiss og ikke bryr seg om at de har bæsjet. Når flertallet i verden har tørre toåringer så skal jeg prøve jeg og. Anonymkode: 4d5dd...c4d Helt enig. Sinnsykt ekkelt med 4 åringer som fortsatt bæsjer i bleie. Foreldrene lar dem gjerne gå med det en stund også. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #19 Skrevet 15. april 2023 Mamajune11 skrev (6 minutter siden): De jeg hører si dette har 4 og 5 åringer i bleie 😂 Ungen min sluttet da han var litt over to. Anonymkode: 0bf37...ccf
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Skrevet 15. april 2023 Mamajune11 skrev (Akkurat nå): Helt enig. Sinnsykt ekkelt med 4 åringer som fortsatt bæsjer i bleie. Foreldrene lar dem gjerne gå med det en stund også. Vet et tilfellet hvor barnet var fem år, og han gikk rundt med fulle bleier av både tiss og bæsj. Unnskyldningen var at "han vil ikke". Han klarte helt fint å gå på do, det gjorde han hos oss for mannen min ikke ville skifte bæsjebleia hans.. Da var han fire 😬 Barn er fult kapable til å holde seg, noen i større grad enn andre, og forbinde omgivelser med handlinger (luft, vislelyd og ergonomisk stilling brukte vi for barna våre og da tisset de og bæsjet i do). Tilslutt gikk det automatisk. Ingen av de har problemer med do gåing idag og toåringen sitter stille på do/potte og ukjente doer og kan fint få gjort det han skal mens han synger og har det fint. Jeg forstår ikke alle svarene i denne tråden her. Hva er galt med at ts hjelper barnet sitt å bli bleiefri før fire år liksom 😅 (alt det her var ikke til deg altså, er enig med deg, er litt sånn mer generelt) Anonymkode: 08745...c08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå