Gå til innhold

Svoger er så nedlatende i praten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svoger er så nedlatende i væremåten. Vi har en tenåringssønn som nettopp er ferdig på videregående og fått fagbrev med meget godt bestått.

Min søster og svigers sønn er 3 år gammel. 

Så møtes vi alle i selskap da og fagbrevet blir selvsagt nevnt . Min sønn er glad og stolt.

Min svoger er helt stille og alvorlig ser ut som han sitter og grubler og observerer gratulasjonene og den gode stemningen,  plutselig utbryter han surt som han sitter og reflekterer høyt, "det skal hvertfall ikke min sønn bli!

Det blir helt stille ,haken detter på min sønn, ingen sier noe for det kommer så overrumplende. (Og det vet han nok der han sitter med hånlig og frydefullt blikk) Jeg lurer på hva det er med slike folk for ingen i vår familie har gjort noe mot han som skulle tilsi slike stikk.

Det er flere episoder også men blir for mye å nevne her. Jeg lurer på hva det er med slike folk og om andre har opplevd lignende?

Anonymkode: 2a8d4...0e3

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd lignende. Min svoger er også frekk og sur. Går til psykolog. Og har snakket med psykologen om det. Hennes forslag er å invitere til positiv samtale. Det vrenger seg inni meg men prøver på det. Syns ikke det hjelper. Godtar bare at noen folk er sånn. Så får jeg bare lære barnet vårt det samme. Og prøve å heve oss over det. Men vet ikke om det er et godt råd 😔  
Stor og god klem til deg 🌸

Anonymkode: 2e9e8...339

Skrevet

Hva det er med slike folk? De tenner på å styre andres følelser. Å skape sjokk eller skuffelse i andre gir dem oppriktig glede.
Dere bør lage en felles motstrategi. 
"Er du stolt av den kommentaren?"
"Hva føler du når du får gitt et slik stikk til noen som er glad?"
"Hva vil du oppnå med det innspillet?"
"Kommentaren din er klysete, er du det selv også?"

Øv foran speilet. Jo flere ganger du har øvd på motsvar, jo lavere sjanse for å bli sjokkstum neste gang.

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen folk er idioter. Hadde bare sagt til sønnen at onkel er en sosial kløne som han ikke må bry seg om. Det kan en 18 åring også lære, først som sist. 

Anonymkode: aa5c8...a6e

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"det skal hvertfall ikke min sønn bli!

"Jeg håper sønnen din får bedre folkeskikk enn deg iallefall" hadde jeg svart. 

Anonymkode: 45d9d...877

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet

Først må man jo forklare sønn at det er noe off sosialt med onkelen - og alle merker det. 

Så må du og mannen ta en seriøs alvorsprat med ham.

Si at han må få veiledning i hvordan oppføre seg sosialt, ellers kan han jo ikke inviteres. Det er flaut også for ungene hans - skaper potensielt masse konflikt ingen har bedt om. 

En ting er å være litt brautende eller ha litt rar humor, men tingene han sier er bare asosialt og enormt uhøflig. Det fremstår smålig og pinlig. For alle. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mindreverdighetskomplekser for et eller annet, behov for å høres og markere seg, lav sosial kompetanse og impulskontroll er de grunnene som man ofte ikke helt kan noe for.

Og så har noen ønsker om å pålegge andre skade eller plage som er mer på den psyke siden og sosialt avvikende.

Jeg ville spurt ham direkte der og da "Hva mener du egentlig nå? Dette handler uansett ikke om hva du ønsker eller din sønn. XX ville dele med oss noe viktig for ham, og da er dine ufine uttalelser fullstendig irrelevante. Jeg vil tro XX setter pris på en beklagelse."

Og dersom selskapet var hos oss, så hadde svoger fått beskjed om å gå etter en unnskyldning. Oppførsel som en uspiselig unge fortjener konsekvenser gitt til en uspiselig unge. 

Anonymkode: e15e0...742

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En så frekk og direkte kommentar hadde jeg glatt tatt han på. "Hva mener du er feil med det yrkesvalget?" "Sitter du virkelig her å sier det du sier nå, i ramme alvor? Har du så lite sosial intelligens at du får deg til å rakke ned på noen som forteller stolt at de har oppnådd noe de har jobbet hardt for?" 

Anonymkode: 93826...fd0

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere får nok bare vende dere til oppgulp fra den kanten, og heller lære å parkere han med tilsvar.

I akkurat denne settingen ville jeg svart at min sønn har heldigvis fått valgt selv hva han ønsker å jobbe med, ett valg han har gjort etter interesser og dermed har han store muligheter til å finne seg en jobb han vil trives godt i.

Enkelte elsker fortsatt som voksen å tråkke andre ned, håper han ikke er slik mot sin samboer/fru.

AnonymBruker
Skrevet

Fy søren så mange idioter det finnes! Hadde sendt en tekstmelding til søster og bedt henne snakke med mannen sin og si at kommentaren hans potensielt kan ødlegge din sønns selvtillit! Blir helt dårlig av at en tenåring får en slik kommentar, som om han er dum eller noe! :( Håper sønnen deres forstår at det er onkel som er en idiot her, og at han skal være stolt av fagbrevet sitt! 

Anonymkode: f6a8a...fd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en idiot. Dessverre kommer han sannsynligvis kun til å bli verre med alderen. 

Avhengig av ditt forhold til din søster hadde jeg tatt det opp med henne og bedt han si unnskyld til din sønn. Kanskje skam vil få han til å holde kjeft fremover.

Anonymkode: 44dc2...43f

AnonymBruker
Skrevet

Fy søren😳 

Var det virkelig ingen som sa noe heller? Skjønner jo at man blir litt paff, men man får jo summet seg litt etterhvert. Hadde blitt lynforbannet om noen hadde sagt noe sånn om min datter, og hun skulle virkelig fått hørt hvor stolt jeg hadde vært av henne i påhør av slike idioter. Fagbrev er supert😊 

Anonymkode: 26dbe...e93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ett sånt familie-medlem har dessverre jeg også. Dessverre har jeg aldri vært noen særlig "smartypants" som er flink til å komme med kommentarer akkurat når hun kommer med søppel-praten hennes. 

Å bare be henne "holde kjeft" eller sannsynligvis ikke særlig smart heller, for da begynner hun å sutre over at alle andre liksom er "sure" hele tiden. Selv om man bare forsøker å overse sånne folk, kommenterer det ikke i det hele tatt, ser aldri på dem og fullstendig overser dem - og man bare går sin vei - så kommer hun fremdeles med hvorfor var han så sur da? eller lignende piss. 

Alt for å få seg selv til å fremstå som en slags "vinner" over hele situasjonen, samtidig som alle andre liksom er sure / sinte, en "taper" og så videre.        

Anonymkode: 39f00...97a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Min svoger er så nedlatende i væremåten. Vi har en tenåringssønn som nettopp er ferdig på videregående og fått fagbrev med meget godt bestått.

Så møtes vi alle i selskap da og fagbrevet blir selvsagt nevnt . Min sønn er glad og stolt.

Min svoger er helt stille og alvorlig ser ut som han sitter og grubler og observerer gratulasjonene og den gode stemningen,  plutselig utbryter han surt som han sitter og reflekterer høyt, "det skal hvertfall ikke min sønn bli!

Det blir helt stille ,haken detter på min sønn, ingen sier noe for det kommer så overrumplende. (Og det vet han nok der han sitter med hånlig og frydefullt blikk) Jeg lurer på hva det er med slike folk for ingen i vår familie har gjort noe mot han som skulle tilsi slike stikk.

Det er flere episoder også men blir for mye å nevne her. Jeg lurer på hva det er med slike folk og om andre har opplevd lignende?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Du sier svogeren din (gift med din søster altså) har en tenåringssønn som har tatt fagbrev med godt bestått. Så sier du at tenåringen er din sønn?

Din søster og svigers sønn er 3 år gammel?

Mannen til søsteren din = svoger. Svigers = familien til din (eks)mann.

Svogeren din har en tenåringssønn som har fått godt bestått fagbrev, men han utbryter til din sønn - "det skal ikke min sønn bli"? 

Anonymkode: 6764d...eb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Du sier svogeren din (gift med din søster altså) har en tenåringssønn som har tatt fagbrev med godt bestått. Så sier du at tenåringen er din sønn?

Din søster og svigers sønn er 3 år gammel?

Mannen til søsteren din = svoger. Svigers = familien til din (eks)mann.

Svogeren din har en tenåringssønn som har fått godt bestått fagbrev, men han utbryter til din sønn - "det skal ikke min sønn bli"? 

Jeg ser at jeg leste feil et sted 😂🤭

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette mannen til søsteren din, eller broren til mannen din? 

Hvorfor har dere ikke tatt opp dette med han tidligere da? Virker jo rart at han alltid har holdt på slik, men ingen sier ifra eller tar han? Hadde noen ved bordet oppført seg slik i vår familie så hadde enten jeg eller min far sagt tydelig ifra. Sånn oppfører man seg ikke. Forstår du/dere blir satt ut, men nå burde dere være godt kjent med hvordan han er - ingen grunn til å bli overrasket lengre, her må dere rett og slett ta han i situasjonen og snakke med han utenom selskap og fortelle at slik oppførsel er uakseptabelt, og hvis han ikke skjerper seg - så blir han ikke invitert (til dere) lengre. For dere er ikke interessert i slik oppførsel. Folk generelt må bli mye flinkere til å si ifra om ting, istedenfor å gjemme seg og "være"konfliktsky. 

Og du må snakke med sønnen din, snakk med han slik at han forstår at det ikke er han det er noe galt med, det er onkel som har problemer og som sliter, så han må ikke ta seg nær av hva onkel sier eller gjør. Dessverre kan man ikke endre andre mennesker og slike mennesker kan man møte mye på løpet av livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jævla drittsekk er han! Hersketeknikk og slemt gjort. Sånne må settes på plass, ved å være direkte og sarkastisk tilbake! 

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg faktisk fyrt enda mer på bålet!!😁

"Det er jo utrolig smart å ta fagbrev. Ingen studielån, raskt ut i arbeidslivet i forhold til pensjon, og grei lønn". "Det er jo mange med 5 års universitetsutdanning som ender opp med samme lønn som en fagarbeider ".

Anonymkode: f5da0...c47

• Liker 1
Skrevet

Håper at sønnen ser hvor patetisk den uttalelsen var. Absolutt ingen foreldre, eller voksne for den del, skal bestemme hva en ungdom ønsker å studere.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde sett på han en god stund før jeg hadde sagt «jeg blir fortsatt sjokkert over hvor sosialt klønete du er, selv om jeg har kjent deg i x år».

Anonymkode: ab9a8...2f2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...