Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så besatt av grovt brød?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grovhet er alt man snakker om når det kommer til brød?

Hvorfor denne besettelsen for grovhet? Alle andre i verden gir beng i grovhet og lever minst like lenge som nordmenn. Eller til og med lenger. I japan er det ingen som er opptatt av grovhet, og de lever jo lengst i verden. 

Er dette med grovhet mer enn kulturell greie og ikke så mye vitenskapelig?

Anonymkode: 954c8...753

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi spiser utrolig mye mer brød enn de fleste andre land? 

Fordi ingen tror at hvitt brød er sunt? 

Anonymkode: 735fa...800

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Grovt brød holder meg mett lenge, hvitt brød holder meg mett maks 30 minutter. Det er grunnen for min del.

For øvrig, resten av verden kan ikke lage skikkelig godt grovbrød som vi har her i Norge, så de vet ikke bedre😄

Hilsen "Grovbrød-obsessed".

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi grovt brød er sunt, og holder meg mett over tid?! 

Hvitt brød er ikke mat

Anonymkode: bfc4f...871

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er så mange mennesker så besatte av at andre mennesker ikke føler eller liker nøyaktig det samme som en selv? 🤷‍♂️

Anonymkode: e7616...abd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det smaker mye bedre. Hvitt brød er kjedelig og smakløst 

Anonymkode: fe0d3...cde

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi eter ikke brød som tilbehør til annen mat. Vi spiser brød for å mette oss, derfor er det viktig. Grovbrød er også mer bærekraftig siden man bruker hele kornet.

Anonymkode: a358c...9c9

• Liker 2
Skrevet

Grovt brød er digg, masse store korn og smak.

Hvit brød er greit til reker men ellers er det bare luft.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor denne besettelsen for grovhet? Alle andre i verden gir beng i grovhet og lever minst like lenge som nordmenn. Eller til og med lenger. I japan er det ingen som er opptatt av grovhet, og de lever jo lengst i verden. 

Grovt brød er sunt, holder meg mett lenge, og brødet varer lengre. Hvitt brød gir meg vondt i magen, varer ikke lenge, og blir fort sulten igjen. 

Går for grovt og sunt jeg. Akkurat bakt 2 grove brød. 

• Liker 1
Skrevet

Fordi mormor bakte alltid gode grovbrød ;)  nå er det mannen min som baker grovbrød fordi min svigermor har alltid bakt grovbrød og baker fortsatt  som tenåringene mine liker! Det er tradisjon .

AnonymBruker
Skrevet

Serverer alltid nybakt grovt brød til utenlandske venner som er på besøk i Norge. De elsker det, og skjønner ikke hvorfor norsk mat har så dårlig ryktet. 

Faktisk burde Norge eksportere grovt brød sånn som italienere eksporterer pasta.

Anonymkode: a4a2f...a54

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig kulturelt. I Frankrike så elsker de baguetten sin så mye at de søker beskyttelse i UNESCO. Men den har aldri slått an i Norge siden vi ikke liker hvitt brød. Her er det grovt brød som ligger i kulturen.

Anonymkode: 4b472...b81

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er nordmenn så besatt av brød i det hele tatt? Det finnes jo ikke sunt uansett hvor grovt det er.

Anonymkode: ad4ab...bf8

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor mye brød tror du de spiser i Japan?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor er nordmenn så besatt av brød i det hele tatt? Det finnes jo ikke sunt uansett hvor grovt det er.

Anonymkode: ad4ab...bf8

Grovt brød er sunt, å tro noe annet er bare uvitenhet.

Jeg foretrekker grovt brød fordi det smaker mer enn loff. Et hederlig unntak er det dog, og det  er hvis jeg skal ha brød til skalldyr. Da skal det være loff i en eller annen variant.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...