Gå til innhold

SIO bolig søknad 2023

Edaa

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som har søkt på SIO sine studentboliger i Oslo og venter fortsatt svar. I så fall, når har dere søkt og hvilken type bolig har dere søkt på? Har søkt i desember og satt innflyttingsdato som 20.juni. Er litt bekymret for å ikke få et tilbud med tanke på at det er mange som står i køen 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20.juni kan være litt tidlig, da mange fortsatt vil ha boligen til senest 30.juni (går per mnd), studier går som oftest delvis ut i juni, så det er et fåtall som gir fra seg boligen før denne tid, skal også sies at alle kontraktene hos SiO går til 31.juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sawyer skrev (1 minutt siden):

20.juni kan være litt tidlig, da mange fortsatt vil ha boligen til senest 30.juni (går per mnd), studier går som oftest delvis ut i juni, så det er et fåtall som gir fra seg boligen før denne tid, skal også sies at alle kontraktene hos SiO går til 31.juli. 

jeg hadde tenkt at det kunne vært lurt å være litt tidlig ute. Bør jeg flytte innflyttingsdatoen til senere (f.eks 1.juli) eller vente litt til datoen nærmer seg og så flyttet jeg den om jeg ikke får et tilbud enda? Hvis en annen har en tidligere innflyttingsdato enn min for samme leilighet, betyr det at personen kan få et tilbud før meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

90% av sio-boligene er reservert utenlandsstudenter. Så har søkt, men regner ikke med å få. 

Anonymkode: 0798d...051

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send de en mld og si at du er fleksibel med dato. det gjorde jeg , og jeg fikk det største rommet jeg ønsket meg. Riktignok 10 år siden men

Anonymkode: c192e...222

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil sikre deg i størst mulig grad, så lønner det seg å sette uspesifisert som boligtype, ang dato så er det veldig vanskelig å si, SiO har nok knapt oversikt selv enda, da kontraktene for eksisterende boliger sendes ut rundt mars/april. Er du i prioritert gruppe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fikk bolig rett før påske. Innflyttingsdato jeg satt var 1 juni, kan være du får svar etterhvert. Det er veldig mange som flytter ut i den tiden. 

Anonymkode: db813...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk bolig rett før påske. Innflyttingsdato jeg satt var 1 juni, kan være du får svar etterhvert. Det er veldig mange som flytter ut i den tiden. 

Hva slags bolig hadde du søkt på? Jeg har søkt bare på leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sawyer skrev (13 minutter siden):

Om du vil sikre deg i størst mulig grad, så lønner det seg å sette uspesifisert som boligtype, ang dato så er det veldig vanskelig å si, SiO har nok knapt oversikt selv enda, da kontraktene for eksisterende boliger sendes ut rundt mars/april. Er du i prioritert gruppe? 

Tror jeg står siste alternativet i prioriteringsrekkefølge ved tildeling av singelbolig. Jeg er verken eksisterende leietaker eller internasjonal student. Men blir førsteårsstudent. Vet ikke om dette prioriteres eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Edaa said:

Hva slags bolig hadde du søkt på? Jeg har søkt bare på leiligheter.

Mange forskjellig. Den jeg fikk var hybel, møblert på Bjølsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips 1: Det er lurt å sette innflyttingdato TIDLIG. Mange flytter ved semesterslutt, altså er det mest ledig da. Det forutsetter at man har råd til å betale leie de ukene eller månedene det tar før man faktisk flytter inn.

Tips 2: Søk også på stedet du ikke har så lyst til å bo. Får du bolig et av disse stedene kan du søke om intern flytting, noe som går mye raskere enn å søke "utenfra".

Anonymkode: 27f6a...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tips 1: Det er lurt å sette innflyttingdato TIDLIG. Mange flytter ved semesterslutt, altså er det mest ledig da. Det forutsetter at man har råd til å betale leie de ukene eller månedene det tar før man faktisk flytter inn.

Tips 2: Søk også på stedet du ikke har så lyst til å bo. Får du bolig et av disse stedene kan du søke om intern flytting, noe som går mye raskere enn å søke "utenfra".

Anonymkode: 27f6a...80e

Når hadde du søkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Winterair skrev (8 timer siden):

Jeg søkte i desember med innflyttingsdato tidligst 1. juni og er enda i venteliste 😕 

Blir du også første semesterstudent i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winterair skrev (5 timer siden):

Ja.

Jeg fikk denne e-posten fra SIO i stad og vil dele med deg også: Dersom du setter en innflyttingsdag til en annen dato enn 1. august, vil du ikke være prioritert til bolig som 1. semesterstudent. 

Så hvis man vil bli prioritert, så bør man sette innflyttingsdatoen som 01.08. 

Jeg flytta min dato til en senere dato :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Edaa skrev (5 timer siden):

Jeg fikk denne e-posten fra SIO i stad og vil dele med deg også: Dersom du setter en innflyttingsdag til en annen dato enn 1. august, vil du ikke være prioritert til bolig som 1. semesterstudent. 

Så hvis man vil bli prioritert, så bør man sette innflyttingsdatoen som 01.08. 

Jeg flytta min dato til en senere dato :)

Det var veldig snilt av deg å dele, men synes det er spesielt at du får en slik e-post fra SIO. Det står på nettsiden deres at man bør sette innflyttingsdato i juni eller juli, siden det er da de fleste flytter ut og det er da de som har satt juni/juli som innflyttingsdato vil få tilbud om bolig. Det å sette innflyttingsdato til august vil da naturlig nok være for sent, da det ikke er noen boliger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også sånn i starten, og det var egentlig grunnen til at jeg også satte juni som innflyttingsdato først, men les den her: 

Tildeling etter alder følges kun den 1. august, som er den eneste datoen 1. semesterstudenter er prioritert til bolig. Utenom dette følges ordinær venteliste. Hvis du setter en dato før 1. august, vil du da stå på en ordninær venteliste, og vil motta boligtilbud når det er din tur i køen. 

Og så på SIO sin nettside står det en reglement for tildeling av studentboliger, og dette står der:  Øvrige internasjonale studenter på program og 1. semesterstudenter prioriteres etter alder, med de yngste først. Leieperioden for disse starter enten 1. august eller 1. januar.      https://www.sio.no/bolig/boligoversikt/_attachment/14847?_ts=18630d873e5

Går ikke alle pågåendes kontrakter ut 31. juli? Det står det på SIO også. Så i dette tilfelle bør nye kontrakter starte tidligst 1. august, noe som kan gi mening at man bør sette innflyttingsdatoen som 01.08.

Jeg er såååå forvirret faktisk, men det er fint å kunne snakke med noen her som kan diskutere om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nyheter for meg, veldig rart at SiO oppfordrer til å sette innflyttningsdato til 01.08 når de skriver som noen sier her oppe at det er lurt å sette dato til juni/juli. 

Jeg søkte på parbolig i september i fjord med innflytting ca. midt i juli, og har fortsatt ikke hørt noe på tross av at disse har 3mnds oppsigelsestid, som betyr at teoretisk sett burde jeg ha hørt noe rundt nå. 

Bør jeg flytte innflyttingsdatoen til 1 august? Jeg og typen blir 1. semesterstudenter.

Endret av Joon!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk følgende mail av SIO Kundeservice for 1 uke siden etter at jeg spurte om ca. når man får tilbud:

"

Det er to måneders oppsigelsestid på singelboliger og vi sender ut nye tilbud så snart vi mottar oppsigelse fra våre nåværende beboere. Det vil si at de fleste singelboliger tildeles ca. to måneder før ønsket kontraktstart. Par- og familieboliger har som regel 3 måneders oppsigelsestid, og disse tildeles derfor ca. 3 måneder før kontraktstart. 

Det er fortsatt mulig å få tilbud tettere på kontraktstart enn dette, spesielt ved semesterstart. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...