AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Jeg fikk gjort noe arbeid på huset, valgte bedrift gjennom mittanbud. Nå som arbeidet er gjort, vil bedriften ha betaling via vipps og uten faktura. Jeg er ikke interessert i det, og mistenker at han tar mye mer enn jobben tilsier. Uten faktura er det dog umulig å vite. Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 3f87a...06f
smilo Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Om du skal betale ham via VIpps så skal du uansett ha et grunnlag for summen. Om da ikke summen er fastsatt i avtalen der har skrevet før arbeidet ble igangsatt 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 smilo skrev (1 minutt siden): Om du skal betale ham via VIpps så skal du uansett ha et grunnlag for summen. Om da ikke summen er fastsatt i avtalen der har skrevet før arbeidet ble igangsatt Vi avtalte en ca pris (etter befaring, var uvisst hvor mye som måtte gjøres), men denne er inkl mva, og jeg nekter å tro at denne jobben er hvit. Anonymkode: 3f87a...06f
smilo Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Har du fått firmanavn? Da kan du sjekke her https://www.brreg.no/ Søk på firmanavn/ orgnr og sjekk om det står Registrert i merverdiavgiftsregisteret under særlige opplysninger Om firmaet er registrert, og vippsnr stemmer med firmanavn så kan du være relativt trygg. Ellers ville jeg tatt tipset skatteetaten. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg fikk gjort noe arbeid på huset, valgte bedrift gjennom mittanbud. Nå som arbeidet er gjort, vil bedriften ha betaling via vipps og uten faktura. Jeg er ikke interessert i det, og mistenker at han tar mye mer enn jobben tilsier. Uten faktura er det dog umulig å vite. Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 3f87a...06f Du forlanger faktura, og viser til Lov om håndverkertjenester § 36. Anonymkode: 8449d...c89 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 Det skader heller ikke å tipse mittanbud.no. Anonymkode: 8449d...c89 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg fikk gjort noe arbeid på huset, valgte bedrift gjennom mittanbud. Nå som arbeidet er gjort, vil bedriften ha betaling via vipps og uten faktura. Jeg er ikke interessert i det, og mistenker at han tar mye mer enn jobben tilsier. Uten faktura er det dog umulig å vite. Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 3f87a...06f Du ber om faktura, spesifisert i henhold til tilbudet du mottok. Anonymkode: abde2...9cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 smilo skrev (6 minutter siden): Har du fått firmanavn? Da kan du sjekke her https://www.brreg.no/ Søk på firmanavn/ orgnr og sjekk om det står Registrert i merverdiavgiftsregisteret under særlige opplysninger Om firmaet er registrert, og vippsnr stemmer med firmanavn så kan du være relativt trygg. Ellers ville jeg tatt tipset skatteetaten. Vippsnr er til en privatperson, ikke firmaet. Koster masse i gebyrer og, så ville uansett ikke vært aktuelt. Firmaet er registrert i mva-registeret, ja. Anonymkode: 3f87a...06f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du forlanger faktura, og viser til Lov om håndverkertjenester § 36. Anonymkode: 8449d...c89 Ok, så jeg lager ikke noe trøbbel for meg selv da? Det mangler fremdeles en del av jobben (en del måtte spesialbestilles), og er redd resterende del blir utelatt dersom jeg blir «vrang». Ingen krise om de ikke fullfører om jeg ikke må betale, men har ikke råd til at de kødder med det heller… Så drita lei useriøse bedrifter… Anonymkode: 3f87a...06f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, så jeg lager ikke noe trøbbel for meg selv da? Det mangler fremdeles en del av jobben (en del måtte spesialbestilles), og er redd resterende del blir utelatt dersom jeg blir «vrang». Ingen krise om de ikke fullfører om jeg ikke må betale, men har ikke råd til at de kødder med det heller… Så drita lei useriøse bedrifter… Anonymkode: 3f87a...06f Tja, både skattemyndighetene og Mittanbud.no vil være ganske interessert i info om dette firmaet, så jeg vet hvem som kan få mest alvorlig trøbbel av dette og det er ikke deg. Anonymkode: 8449d...c89 1 1
TBergh Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 Hei. Er det ikke noe om at du må dokumentere at arbeidet som er utført på boligen er utført etter forskrifter osv. Mener jeg leste om at det har skjedd en endring i en eller annen lov om arbeid på bolig. HVis du ikke har kvittering kan de eventuelt i verste fall trekke i taksten. Jeg tror du bør sjekke med en eiendomsmegler, de bør vite dette med spesifkt. https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-boliglov-kan-koste-boligselgere-dyrt-fa-papirene-i-orden/s/12-95-3424174197 Med vennlig hilsen TBergh 2
Andro Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 Vedlikehold av eiendom får du trukket av på skatten? Da trenger du bilag. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 Andro skrev (17 timer siden): Vedlikehold av eiendom får du trukket av på skatten? Da trenger du bilag. Tror det bare gjelder utleie? Uansett, takk for svar alle sammen! Jeg har krevd faktura før jeg betaler, og som svar ble jeg terrorisert med telefoner hele lørdagskvelden. De oppgir at jeg får sluttfaktura, men skjer ikke at jeg vippser 40k til en helt tilfeldig privatperson (som ikke har noe med selskapet å gjøre). Føler veldig betalingspress enda de ble ferdig med første del av jobben for to dager siden. Hva gjør jeg om dette eskalerer? Anonymkode: 3f87a...06f
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 Ville bare sagt at jeg trenger en faktura pga dokumentasjon, som er viktig ved oppussing og evt salg av bolig senere. Herregud 40k på vipps; er desse norske? Du som kunde risikerer en heftig bot(mye mer en 40k) om svart arbeid blir avslørt. Dette kan ikke sammenlignes med å for eksempel betale noen 500kr for å måke snø. Anonymkode: a2bfe...3ac
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ok, så jeg lager ikke noe trøbbel for meg selv da? Det mangler fremdeles en del av jobben (en del måtte spesialbestilles), og er redd resterende del blir utelatt dersom jeg blir «vrang». Ingen krise om de ikke fullfører om jeg ikke må betale, men har ikke råd til at de kødder med det heller… Så drita lei useriøse bedrifter… Anonymkode: 3f87a...06f Da legger man ikke ut en slik jobb på mitt anbud, da kontakter man et skikkelig firma via tlf i kontortiden.... Anonymkode: 24e58...80d
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ville bare sagt at jeg trenger en faktura pga dokumentasjon, som er viktig ved oppussing og evt salg av bolig senere. Herregud 40k på vipps; er desse norske? Du som kunde risikerer en heftig bot(mye mer en 40k) om svart arbeid blir avslørt. Dette kan ikke sammenlignes med å for eksempel betale noen 500kr for å måke snø. Anonymkode: a2bfe...3ac Ja, de er norske. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Da legger man ikke ut en slik jobb på mitt anbud, da kontakter man et skikkelig firma via tlf i kontortiden.... Anonymkode: 24e58...80d Jeg har god erfaring med mittanbud tidligere, fått tilbakemeldinger fra flere seriøse bedrifter… Anonymkode: 3f87a...06f
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 Du bør alltid få faktura/kvittering, all arbeid på bolig skal nå måtte kunne dokumenteres at det er gjort av fagpersoner og ihht forskrifter, ellers kan det gå utover taksten på boligen. Veldig bra at det er blitt sånn, da vi fikk utført arbeid på huset fikk vi faktura, samt pdf med beskrivelse av arbeid og materiale og la det inn i boligmappa vår. Alt fra første spadetak fra boligen vår ble bygd er dokumentert i boligmappa vår. Anonymkode: 74b6c...3de 1
Kokeplate Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 Du sier at du betaler når du har fått fakturaen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå