Gå til innhold

Skadelig å ikke respondere på barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 12 mnd som har værrt og er veldig krevende, søker sosial kontakt og øyekontakt HELE tiden. Skal involvere meg i ALT, samme om det spiser, leker, sitte ri vogna osv. Jeg begynner å bli svært nedstemt av dette, jeg får ikke gjort noen ting enn å være på barnet, det har vært slik et år nå.

Hva gjør jeg? Hvis jeg avleder barnet blir det mer intenst, og overser jeg det er jeg redd det er skadelig, der også at ungen blir lei seg eller forvirret da. 

Det er en unge som er veldig sensitiv, intens og "med". 

Men dette går ikke lenger. Håper dere ikke forveksler det med normalt krevende barn og at jeg ikke vil leke med det, for det er ikke slik. 

Anonymkode: 985e0...486

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Barnet trenger å "fylle opp den emosjonelle koppen" sin som det heter. Du kan lese om det hvis du søker opp Circle of security. Er viktig for barnet. Og da er det like viktig at du er der for barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (4 minutter siden):

Barnet trenger å "fylle opp den emosjonelle koppen" sin som det heter. Du kan lese om det hvis du søker opp Circle of security. Er viktig for barnet. Og da er det like viktig at du er der for barnet. 

Leste du HI? 

Ts har tydelig et barn som ikke får full kopp uansett hva en gjør. 

Anonymkode: 6cdc9...b4a

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der er virkelig skadelig om barnet ikke får respons. Har du barn du mener har særskilt behov, bør du snakke tydelig om behovene til helsestasjonen, så de kan vurdere utredning eller andre tiltak for dere.

Anonymkode: d1720...c08

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der er virkelig skadelig om barnet ikke får respons. Har du barn du mener har særskilt behov, bør du snakke tydelig om behovene til helsestasjonen, så de kan vurdere utredning eller andre tiltak for dere.

Skjønner ikke hva det skulle vært, barnet har normal utvikling, er bare veldig søkende og sosial etter kontakt i mangel på bedre ord. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal barnet i barnehage?

Anonymkode: cf8df...f78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal barnet i barnehage?

Ja, men har ikke plass før etter sommeren. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

👆

Anonymkode: fd210...81e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

👆

Jeg har tatt det opp med både helsestasjon og lege, de ser ikke noe galt eller behov for utredning. 

Er det noen diagnoser)tilstander som kan gjøre barnet slikt? Bør jeg gå til privat lege?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men har ikke plass før etter sommeren. 

Da ordner mye seg. Har du noen som kan avlaste deg litt?

AnonymBruker
Skrevet

Da ordner mye seg. Har du noen som kan avlaste deg litt?

Dessverre ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her bør du definere vva du legger i respons. 

Om barnet søker øyekontakt hele tiden. Er det da skadelig å pusse tenner og gå på toalettet, for så å gi øyekontakt.  

Skal man virkelig stimulere et så lite barn konstant? Høres jo ikke helt heldig ut hverken for ungen eller mor. 

Hvordan kan du da prate med helsesøster, om du skal gi all fokus til barnet fordi å ikke respondere er skadelig?

Anonymkode: 6cdc9...b4a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har tatt det opp med både helsestasjon og lege, de ser ikke noe galt eller behov for utredning. 

Er det noen diagnoser)tilstander som kan gjøre barnet slikt? Bør jeg gå til privat lege?

Mange barn som ikke får den responsen de trenger , vil slite emosjonelt. 

• Liker 2
Gjest Chicchi
Skrevet

Min på 1,5 er også sånn. Når jeg MÅ få gjort noe, setter jeg meg ned på kne og sier til henne, med øyekontakt: "Nå må mamma gjøre XX i fred. Etterpå lover jeg å leke med deg."
Iblant godtar hun det, iblant blir det skrik og skrål og klenging, men da har jeg i det minste forsøkt å forklare og gitt henne respons. Jeg tror at det er viktig at barn lærer om andres grenser og at nei betyr nei. 
Barnet har ikke godt av en oversliten mamma ❤️ Én ting er et spedbarn, men nå er det såpass stort at selvstendig lek i noen minutter ikke bør være for mye å kreve. Legg frem noen bøker, start på et tårn av klosser og inviter barnet til å fortsette. 

Jeg tror ikke barnet ditt behøver utredes for noe :) Det høres bare ut som hen er veldig glad i mamma og vil inkludere deg i alt nytt. Men jeg vet hvor slitsomt det er. Det er mye man skal lære som mamma også, og å si nei og stå i en eventuell storm er noe av det.

Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en på 12 mnd som har værrt og er veldig krevende, søker sosial kontakt og øyekontakt HELE tiden. Skal involvere meg i ALT, samme om det spiser, leker, sitte ri vogna osv. Jeg begynner å bli svært nedstemt av dette, jeg får ikke gjort noen ting enn å være på barnet, det har vært slik et år nå.

Hva gjør jeg? Hvis jeg avleder barnet blir det mer intenst, og overser jeg det er jeg redd det er skadelig, der også at ungen blir lei seg eller forvirret da. 

Det er en unge som er veldig sensitiv, intens og "med". 

Men dette går ikke lenger. Håper dere ikke forveksler det med normalt krevende barn og at jeg ikke vil leke med det, for det er ikke slik. 

Høres ut som jentungen min som liten. Her ble løsningen å unngå å gi 100% oppmerksomhet fordi det kun trigget henne til å kreve mer og mer. Om jeg gav henne 75% (satt med et blad, strikketøy, kjørte en lekebil frem og tilbake mens 'vi' bygget legotårn), var det også mulig å gå fra for å tisse/ta et glass vann/sette over poteter etter en stund. Ga jeg 100% var det katastrofe om jeg gikk.

Som en annen over skrev, det virket rett og slett som om koppen aldri ble full, og jeg var eneste kilde til å skulle fylle den. Det er overhodet ikke sunt for verken mor eller barn å leve i en slik symbiose på sikt. Det foregår en naturlig løsrivelsesprosess i de fleste barn fra de blir store nok til å selv bevege seg bort fra mor (altså kan krabbe selv og ikke er avhengig av morsmelk for å overleve), og når jeg ser tilbake virker det rett og slett som om jentungen startet den prosessen unaturlig sent 🤔

Min ble etter hvert diagnostisert med ADHD, og skal nå (12 år) henvises for utredning av autisme. Det betyr ikke at ditt barn har noen av disse ekstra utfordringene, og det er uansett noe som er alt for tidlig å bekymre seg for nå. Akkurat nå må du hjelpe barnet å starte prosessen med å bevege seg litt bort fra deg når det utforsker verden, samtidig som du er den trygge havnen det alltid kan komme tilbake til.

Anonymkode: a4e92...573

AnonymBruker
Skrevet

Altså, skadelig eller ikke, men man må jo få ting gjort og leve et mer eller mindre vanlig liv uansett. Jeg har et barn med spesielle behov (høytfungerende autisme og ADHD) som krever selvfølgelig veldig mye av oss foreldre, men samtidig er vi også mennesker og må sørge for at vi ikke blir utbrent. Vi har null nettverk og ingen hjelp å få. Du må prøve å finne et kompromiss da du ikke kan gi absolutt alt av deg til barnet. 

Kan forresten godt se at noen som svarer her i tråden har ikke peiling på hva det er å ha et krevende barn. 

Anonymkode: 01645...91e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Høres ut som jentungen min som liten. Her ble løsningen å unngå å gi 100% oppmerksomhet fordi det kun trigget henne til å kreve mer og mer. Om jeg gav henne 75% (satt med et blad, strikketøy, kjørte en lekebil frem og tilbake mens 'vi' bygget legotårn), var det også mulig å gå fra for å tisse/ta et glass vann/sette over poteter etter en stund. Ga jeg 100% var det katastrofe om jeg gikk.

Som en annen over skrev, det virket rett og slett som om koppen aldri ble full, og jeg var eneste kilde til å skulle fylle den. Det er overhodet ikke sunt for verken mor eller barn å leve i en slik symbiose på sikt. Det foregår en naturlig løsrivelsesprosess i de fleste barn fra de blir store nok til å selv bevege seg bort fra mor (altså kan krabbe selv og ikke er avhengig av morsmelk for å overleve), og når jeg ser tilbake virker det rett og slett som om jentungen startet den prosessen unaturlig sent 🤔

Min ble etter hvert diagnostisert med ADHD, og skal nå (12 år) henvises for utredning av autisme. Det betyr ikke at ditt barn har noen av disse ekstra utfordringene, og det er uansett noe som er alt for tidlig å bekymre seg for nå. Akkurat nå må du hjelpe barnet å starte prosessen med å bevege seg litt bort fra deg når det utforsker verden, samtidig som du er den trygge havnen det alltid kan komme tilbake til.

Anonymkode: a4e92...573

Hadde din noen andre tegn på disse diagnosene fra tidlig av?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Altså, skadelig eller ikke, men man må jo få ting gjort og leve et mer eller mindre vanlig liv uansett. Jeg har et barn med spesielle behov (høytfungerende autisme og ADHD) som krever selvfølgelig veldig mye av oss foreldre, men samtidig er vi også mennesker og må sørge for at vi ikke blir utbrent. Vi har null nettverk og ingen hjelp å få. Du må prøve å finne et kompromiss da du ikke kan gi absolutt alt av deg til barnet. 

Kan forresten godt se at noen som svarer her i tråden har ikke peiling på hva det er å ha et krevende barn. 

Å så fordi man svarer annerledes enn deg sp har man ikke krevende barn? Fascinerende . Er ikke en sjel i verden som ikke ville kalt år minste krevende 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å så fordi man svarer annerledes enn deg sp har man ikke krevende barn? Fascinerende . Er ikke en sjel i verden som ikke ville kalt år minste krevende 

Ja, jeg er ganske sikker på at ditt barn ikke er så krevende som TS sitt. Ellers ville du neppe hatt en slik dømmende holdning. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er ganske sikker på at ditt barn ikke er så krevende som TS sitt. Ellers ville du neppe hatt en slik dømmende holdning. :)

Så tåpelig ! Ingen som er nedlatende heller. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...