AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Altså perifere bekjente, for eksempel. Og de spør sånn Hvordan HAR du det? Som om de synes synd på deg eller tror du sliter skikkelig med et eller annet. Hva svarer du da? Jeg opplevde det i går og ble helt satt ut, tenker fortsatt på hva jeg burde ha svart. Det ble bare sånn forundret «hæ? Haha, joda - og du?» 🤡 Anonymkode: e24c0...ee0 1 2
Motelvibes Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Da svarer du bare bra takk, og du? Du vet aldri intensjonen til folk… 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Jeg tar alltid den versjonen der man sier at alt er bra, og du? Men har vurdert flere ganger å si hele sannheten for å se reaksjonen deres 👀 Anonymkode: 9ebf2...c51 3
CrazyCatLady2500 Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 «Jo takk, som vanlig, hva med deg», er et greit svar. 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 Det er høflighetsfraser, og sosial kode forutsetter svaret "bra, hva med deg?" Anonymkode: 48b28...806 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 Tror det er fordi vedkommende oppriktig ønsket å høre hvordan du hadde det. Var sikkert veldig fokusert. Kan være haugevis av grunner: Personen prøver å lytte bedre til andre, personen ønsker å komme nærmere deg og høre hvordan du har det. personen prøver å bli bedre kjent med deg. Personen kan ha hørt noe fra en annen part og vært bekymret for deg også. Dumt å gå rundt å tenke at andre mennesker skal ha dårlige intensjoner. De spurte deg bare. Det er helt opp til deg hva du velger å svare. Anonymkode: 4f375...bf3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 Svarer alltid at alt går bra selv om jeg har fryktelig tunge tak i stå i for tiden. Anonymkode: 955bd...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 Det er bare en høflighetsfrase. Anonymkode: f6f02...876 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er høflighetsfraser, og sosial kode forutsetter svaret "bra, hva med deg?" Anonymkode: 48b28...806 Helt idiotisk at folk skal lyve, eller bare si noe for å si noe. Da burde en i utgangspunktet aldri spurt den andre personen hvordan det går med dem. Spør titt og ofte mange personer om hvordan det går. Og jeg forventer ikke at de skal svare "bra" så jeg slipper å bry meg om vedkommende. De personene som stiller spørsmålet, men blir satt ut når vedkommende faktisk svarer på spørsmålet ditt med noe annet enn bra, er de som bør se innover på seg selv. Settheller pris på at vedkommende tørr og sier hvordan vedkommende har det. Da står det på vedkommendes premisser å velge å åpne seg eller ikke. Anonymkode: 4f375...bf3 1
Phoenix Heart Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 Det er en høflighetsfrase. Du svarer bare bra, hva med deg? Ingen forventer at du skal legge ut noe.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt idiotisk at folk skal lyve, eller bare si noe for å si noe. Da burde en i utgangspunktet aldri spurt den andre personen hvordan det går med dem. Spør titt og ofte mange personer om hvordan det går. Og jeg forventer ikke at de skal svare "bra" så jeg slipper å bry meg om vedkommende. De personene som stiller spørsmålet, men blir satt ut når vedkommende faktisk svarer på spørsmålet ditt med noe annet enn bra, er de som bør se innover på seg selv. Settheller pris på at vedkommende tørr og sier hvordan vedkommende har det. Da står det på vedkommendes premisser å velge å åpne seg eller ikke. Anonymkode: 4f375...bf3 Tenker du bør tilegne deg litt sosial kompetanse hvis du skal fungere i relasjoner med andre. Det høres utrolig slitsomt ut å skulle forholde seg til noen som ikke behersker sosiale koder. Anonymkode: 48b28...806 1 1
Motelvibes Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 (endret) Høflighetsfraser ok, men ts sier at de spør hvordan HAR du det. Som om de syns synd på vedkommende. Svar fortsatt, takk bare bra og med deg? Altså, behandle det uansett som en høflighetsfrase selv om de spør annerledes. Alltid. Endret 15. april 2023 av Motelvibes 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tenker du bør tilegne deg litt sosial kompetanse hvis du skal fungere i relasjoner med andre. Det høres utrolig slitsomt ut å skulle forholde seg til noen som ikke behersker sosiale koder. Anonymkode: 48b28...806 Det kan faktisk hende at det er andre som tenker annerledes enn deg, uten at de mangler sosial kompetanse. Det er også lov å kjempe litt i mot det en mener er dårlig utviklede sosiale koder. Vi bor stadig flere nærmere hverandre i større byer, men samtidig er vi lengre og lengre unna mennesker. Selvfølgelig er jeg like oppegående som deg når det kommer til sosiale kontakter en ikke ønsker å ha nærmere relasjon til. Om hun på butikken spør hvordan det går (og dette ikke er i en bygd der alle kjenner alle selvfølgelig), så sier en selvfølgelig ikke sine dypeste sorger. Det er å mangle sosiale antenner. Da forstår de fleste at det er en høflighetsfrase. Men for å bli bedre kjent med andre mennesker må en tørre å åpne seg. Samtidig synes jeg det trist at det er blitt så vanlig å kun spørre med forventning om å få "bra" tilbake. Da kan en i mine øyne egentlig slutte å spørre. Altså synes jeg det er en teit "høflighetsfrase". Jeg har ikke dårlig sosial kompetanse fordi jeg er uenig i denne sosiale koden. jeg liker å utfordre den litt Anonymkode: 4f375...bf3 1
Gjest ti10 Skrevet 15. april 2023 #15 Skrevet 15. april 2023 Da hadde jeg nok svart sånn ca. som deg, men jeg hadde også begynt å tenke på hva som fikk dem til å spørre på den måten.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Skrevet 15. april 2023 Sier jeg står på to bein jeg. Da forteller jeg sannheten, uten å fortelle sannheten. Hvordan går det sier man jo bare for å høre hvordan det går, men utlegging av alle problemer vil jo ikke folk ha. Synes egentlig det er litt varmende folk spør, man bryr seg jo. Derfor jeg spør, selv om det kun er bekjente. Selv om det kanskje ikke lengre er slik folk bryr seg og spør av gammel vane, velger jeg å tro vi bryr oss om hverandre. Litt i såfall. Anonymkode: 84c2e...0cd 1
Andro Skrevet 15. april 2023 #17 Skrevet 15. april 2023 (endret) For oss som blir uvel av å juge er dette det motsatte av høflighet, om spørsmålet kommer fra noen som ikke har noe med det, eller som du vet ikke vil ha et ærlig svar. Det finnes måter å være genuint interessert i andre på, som er langt mer høflige. Vi er ikke et "how do you do"-folk. Noen ganger har jeg svart at "Det er du egentlig ikke interessert i." Gjerne med en fortsettelse som passer i situasjonen, som "Skal jeg ta med en kaffe til deg?" eller "Den jakka di er virkelig fin, hvor har du kjøpt den?" Jeg må si at jeg liker å være forvirrende og hyggelig på en gang innimellom, for å se hvordan andre tar det 😂 Endret 15. april 2023 av Andro 2 1
ruffen29 Skrevet 15. april 2023 #18 Skrevet 15. april 2023 54 minutter siden, Andro said: For oss som blir uvel av å juge er dette det motsatte av høflighet, om spørsmålet kommer fra noen som ikke har noe med det, eller som du vet ikke vil ha et ærlig svar. Det finnes måter å være genuint interessert i andre på, som er langt mer høflige. Vi er ikke et "how do you do"-folk. Noen ganger har jeg svart at "Det er du egentlig ikke interessert i." Gjerne med en fortsettelse som passer i situasjonen, som "Skal jeg ta med en kaffe til deg?" eller "Den jakka di er virkelig fin, hvor har du kjøpt den?" Jeg må si at jeg liker å være forvirrende og hyggelig på en gang innimellom, for å se hvordan andre tar det 😂 Det er bare snakk om en overfladisk høflighetsfrase. Spesielt vanlig i USA og gjerne UK. 99,99% er ikke interessert i en utbroderende livshistorie. Synes det er koselig selv om det ikke legges så mye i det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #19 Skrevet 15. april 2023 ti10 skrev (4 timer siden): Da hadde jeg nok svart sånn ca. som deg, men jeg hadde også begynt å tenke på hva som fikk dem til å spørre på den måten. Ja, det er akkurat det. Fryktelig ubehagelig. Virker som det går litt sladder om meg, og det liker jeg ikke 😕 Anonymkode: e24c0...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Skrevet 15. april 2023 Motelvibes skrev (5 timer siden): Høflighetsfraser ok, men ts sier at de spør hvordan HAR du det. Som om de syns synd på vedkommende. Svar fortsatt, takk bare bra og med deg? Altså, behandle det uansett som en høflighetsfrase selv om de spør annerledes. Alltid. Ja, men så begynner jeg å tenke hvorfor de spør meg på den måten. Det må jo være et eller annet de har hørt et sted, og jeg skjønner ikke hva. Kjenner jo ikke mennesket. Anonymkode: e24c0...ee0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå