Ling Skrevet 3. januar 2006 #1 Del Skrevet 3. januar 2006 Noen som har erfaring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 3. januar 2006 #2 Del Skrevet 3. januar 2006 Husk at skatten øker nå så det blir ikke fult så lukrativt å jobbe der lenger. Det er dyrt å handle fersk mat der (epler koster skjorta!), butikkene er "tomme" på null komma null, og husleia er HØY. Så sant du ikke er helfrelst naturist, så passer det best for ungdom som liker å drikke masse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #3 Del Skrevet 3. januar 2006 Noen som har erfaring? ← Er det gruejobb du tenker på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #4 Del Skrevet 3. januar 2006 Husk at skatten øker nå så det blir ikke fult så lukrativt å jobbe der lenger. Det er dyrt å handle fersk mat der (epler koster skjorta!), butikkene er "tomme" på null komma null, og husleia er HØY. Så sant du ikke er helfrelst naturist, så passer det best for ungdom som liker å drikke masse. ← Har du bodd der? Og vil skatten øke til samme nivå som resten av landet? Selv kunne jeg godt tenkt meg å bodd på Svaldvbard for en kortere periode, et år f eks. Og jeg er ikke helt naturist (vil uansett tro det er kaldt å være naken der oppe :klø eller forfyllet. Synes bare området er vakkert og veldig interessant. Kanskje trådstarter lurte litt på HVA slags jobber man kan få der også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 3. januar 2006 #5 Del Skrevet 3. januar 2006 det er helt pyton!! du må ikke flytte dit, det er helt bånn i bøtta og ikke noe lurt i det hele tatt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #6 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg kjenner mange som arbeider og bor der oppe. De synes det er helt topp. Dem liker selvfølgelig ikke at skatten skal gå opp, men det er nå en gang slik. Det er mange ting du kan gjøre der oppe. Hva slags utdannelse og yrkeserfaring har du? Gå inn på nettet å undersøk hvilke bedrifter som er der oppe eller gå inn på svalbardposten å undersøk om det står noe. Miljøet skal være supert. Selvfølgelig er det jo litt som å bo på bygda alle kjenner alle osv. Prøv å hør med noen som allerede bor der oppe hvordan det er. Det er jo også mulig å studere der oppe. Har jeg hatt muligheten så ville jeg ha fylttet for et år eller så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 4. januar 2006 det er helt pyton!! du må ikke flytte dit, det er helt bånn i bøtta og ikke noe lurt i det hele tatt!! ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. januar 2006 #8 Del Skrevet 4. januar 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 4. januar 2006 Takk for alle svar! Er det noen som vet hvor mye skatten går opp? Fra 16% til 20% - stemmer dét? Nei, jeg hadde ikke tenkt å jobbe i gruve... Liksom. Jeg har mulighet på et 2 mnds engasjement på en utpost som ligger - holde dere fast - 7 mil utenfor Longyearbyen!! Skal på intervju til uka. Vet ikke om jeg vil ha den ennå da jeg har noen hensyn å ta her nede, men det blir spennende å se hva de har å tilby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 4. januar 2006 #10 Del Skrevet 4. januar 2006 Ville tatt jobben uten å nøle, forutsatt at man er glad i natur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. januar 2006 #11 Del Skrevet 4. januar 2006 høres jo litt spennende ut da. selv om noen vel får noia av å tenke langt utti gokk, 7 mil fra folk mer eller mindre. men det kommer jo helt an på hva og hvorfor og hvem andre er der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 4. januar 2006 Jobben i seg selv er ikke så mye å trakte etter: re senger, servere mat, vaske osv - men det er heller ikke derfor jeg er interessert. Jeg har et ønske om å flytte opp dit før eller senere - ikke for resten av livet nødvendigvis, men for et år eller to for ha gjort det også, liksom. Derfor hadde det vært en gyllen mulighet å kunne teste med 2 mnd i første omgang, da det jo ikke er for alle og enhver å klare å bo der.... Og hvis jeg klarere å bo 7 mil utafor sivilisasjonen på et allerede øde sted, må jeg da kunne klare å bo i Longyearbyen!? Vi får se hva som hender og føtter - ingenting er avklart ennå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #13 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg har bare hørt positive ting om Svalbard fra de jeg kjenner som har jobbet der. Man må jo ikke jobbe i gruve da.. Skatten har gått opp til 20 % og da er det ikke så lukrativt lengre...vi andre utenfor Svalbard betaler jo gjerne 35 - 40% skatt, så en sparer ikke så mye akkurat. Om mat og drikke er (om mulig) sinnsykt dyrere enn i resten av landet. Alt er dyrt i Norge, men på Svalbard er det ennå verre. Hvis du ikke tjener noe økonomisk på å bo der er det ikke verdt det, synes jeg. Men hvis du er en verdi-orientert person, vel, hvorfor ikke prøve det. Lønnen bør være bra hvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. januar 2006 #14 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg ville gjerne ha bodd på Svalbard for en periode! Har vært der flere ganger, og synes det er helt unikt og flott der oppe. Og jeg er ikke et stort naturmenneske akkurat... Jeg ville syntes det hadde vært verdt det, selv om jeg ikke tjente noe ekstra på det. Men jeg kan ikke huske at maten har vært så dyr, de gangene jeg har vært der. Mulig det er fordi vi har vært på ferie da... Synes ikke det var så ille å gå ut og spise der heller (med tanke på prisen, og maten var fantastisk). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 4. januar 2006 Ja, det er noe med naturen og klima der oppe som jeg synes er tiltrekkende. Ikke at det finnes et tre å gjemme seg bak, men dog. Dessuten tror jeg at de som bor der oppe må være av en spesiell "art", det er jo som sagt ikke for alle. Og dette spesielle er noe av det som tiltrekker meg... Også kan jeg jo skryte til mine barnebarn - hvis jeg noen gang får noen - at jeg har bodd i verdens nordligste bosetting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4. januar 2006 #16 Del Skrevet 4. januar 2006 Man kan holde ut det meste i to måneder Har du lyst, så dra, det er jo ikke så lenge... Synes det høres spennende ut jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #17 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg har lyst, men vi får se, det er som sagt et par andre ting som må klaffe også... Takk for svar og innspill alle sammen! Jeg kommer tilbake med avgjørelsen når den tid kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. januar 2006 #18 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg har møtt endel fastboende, og synes de er utrolig varme! Fortell gjerne hvordan det går på intervjuet også. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #19 Del Skrevet 4. januar 2006 Er det bare for 2 måneder? Da er det vel ingenting å lure på, herregud, det er bare å reise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #20 Del Skrevet 5. januar 2006 Nei, det er ikke bare å reise dessverre. Jeg har forpliktelser her i Oslo som gjør at jeg må vurdere om jeg kan, med tanke på at jeg også skal reise på post-graduate studie til Colombia, hvilket varer en mnd. Og dessuten vet jeg ikke om jeg får jobben ennå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå