Gå til innhold

Kan dere vitenskapskvinner forklare hvordan denne videoen er mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lunta brenner under vann. Raketten fyrer av under vann. Fyrverkeri eksploderer i frossent vann uten strøm av oksygen for å oksidere eksplosjonen. Perfekte heksagonale knuselinjer i isen.

Hvordan er dette mulig? Er det ekte. Mange på reddit sier videoen er fake.

Anonymkode: 0b651...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 9.44):

For å lese eldre artikler må du logge inn eller registrere en TV 2 Konto

Lol, føkk deg!

Anonymkode: 0b651...d5f

Ekspander  

Husker du hvor utrolig gøy det var når du fikk tak i en kinaputt som en kompis hadde med seg fra lovløse land som Sverige og Syden?

Hvor enormt fett det var å sprenge lillesøsters Barbie eller broderns Playmo i fillebiter?

Vel, noen karer mister aldri sin kjærlighet til ting som smeller og sprenger!

Så hva gjør man da når man har lite å gjøre, en haug med fyrverkeri og det nettopp har lagt seg is på sjøen?

Jo, man fyrer opp for alt det er verdt!

Neste nyttårsaften skal vi spare rakettene våre og gjøre det samme!  Dette stod det når jeg logget inn, så det er tydeligvis mulig :) 

Anonymkode: b44a9...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lunten, raketten som produserer framdrift og eksplosivene inne i raketten inneholder oksidasjonsmiddel som produserer oksygen så det er derfor at den ikke slukker under vann.

Det er samme prinsippet med raketter i verdensrommet der det ikke finnes oksygen.

Holdt mye på med dette selv i barndommen og det var spesielt morsomt å sprenge myrhull i lufta. 

Anonymkode: d86ed...63c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Det som gjenstår er vel forklaringen av mønsteret i isen, så vi burde vel ideelt hatt noen med god peiling på materialvitenskap. Med svært begrenset bakgrunn i dette, kan jeg likevel forsøke på noen betraktninger.

Dette er i hvert fall et transgranulært sprøbrudd, hvor bruddet utvikler seg i en jevn retning i stedet for langs korngrenser, og en vedlagt studie av brudd i ferskvanns-is bekrefter at transgranulære brudd er typisk. Siden kornstørrelsen for innsjø-is typisk er mye mindre enn 1 meter så vidt jeg kan se, må vel dette være tilfelle her. Hvorfor det blir sånn er jeg ikke helt sikker på, men det er klart at kornene ikke har vært sterke nok i forhold til korngrensene til å avlede bruddet fra rette linjer.

Sprøbrudd har gjerne en "haglregion" nærme bruddkilden hvor det er små bruddstykker, og så blir mønsteret større lenger ut. 

Men hvorfor det er nøyaktig 6 sprekker som ser ut til å være ganske jevnt fordelt er jeg ikke sikker på, eller om det er en tilfeldighet. Kystallstrukturen til innsjø-is er heksagonal, så kanskje symmetrien til krystallstrukturen, og dermed også glideplanene kan ha bidratt til hvilken retning bruddene startet i, men dette er bare gjetning. Uansett er det vel plausibelt at sprekkene formes jevnt (ikke mange i samme retning) siden det vil åpne for mest mulig bevegelse/fleksibilitet av isen, og frigjorte is-segmenter kan bevege seg opp/ut og absorbere energien fra eksplosjonen

Fracography of Ice: https://link.springer.com/article/10.1007/BF01730067

Lake ice: http://lakeice.squarespace.com/types-of-ice/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...