Gjest Vikarsykepleier Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Du trenger ikke å vente på at noen sentralt skal øke lønna di, du kan også innkalle til lønnssamtale selv, sier Anita Krohn Traaseth i Aftenposten i dag. https://www.aftenposten.no/kultur/kommentar/i/l3emb7/kjaere-kvinne-ta-den-loennssamtalen Den er for abonnenter, men det som er særlig viktig er at du selv tar initativ med din leder om en lønnssamtale, og legger frem gode poenger for hvorfor akkurat du skal få høyere lønn. Kanskje du har vært særlig fremoverlent det siste året, fått flere oppgaver, drevet fram et prosjekt, har økt kompetansen din. Det blir også vist til forskning om kvinner er dårligere på å forhandle enn menn. Det er en liten forskjell der, spesielt fordi kvinner oftere jobber i kvinneyrker (offentlig) og i deltid, noe som gjør det vanskeligere å få de virkelig høye resultatene, som enkelte menn klarer og som gjør at de drar opp statistikken, men ellers klarer kvinner seg ganske bra. De som forhandler da. https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2452691/Magma%2B0217_Schei_Rognes.pdf?sequence=2&isAllowed=y&fbclid=IwAR0G3M1d1Au4DjB3NqGEbUMgatSgM_KDhJsN0l3VAk-4wyvLBdHy0HMw6k0 Noen som har gode og dårlige forhandlingshistorier å fortelle for å motivere alle som lurer på om de skal gjøre det i år?
Rucula Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Jepp, jeg skal kreve lønnsamtale på mandag! Jeg er meget motivert for en god forhandling og jeg gir meg ikke
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Dytter opp denne tråden som er viktig for kvinner å se! Anonymkode: 444e7...f7b
Brunello Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Det kan man jo prøve der jeg jobber. Lønn forhandles når det er lønnsoppgjør av fagforeningen. Eventuelt må man si opp og håpe arbeidsgiver vil beholde deg og gi et bedre tilbud. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Det kan man jo prøve der jeg jobber. Lønn forhandles når det er lønnsoppgjør av fagforeningen. Eventuelt må man si opp og håpe arbeidsgiver vil beholde deg og gi et bedre tilbud. Denne tråden henvender seg konkret direkte til kvinner. Negative svar fra menn om kvinners likelønn er unødvendig i denne tråden. Anonymkode: 444e7...f7b 1 1 1
Brunello Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Denne tråden henvender seg konkret direkte til kvinner. Negative svar fra menn om kvinners likelønn er unødvendig i denne tråden. Anonymkode: 444e7...f7b Mitt svar gjelder både menn og kvinner, og var en kommentar til at det ikke bare er å kreve lønnssamtale. For det får man ikke alle steder. 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 Det avvises kontant hos oss. Bare de som jobber i distriktet hvor det er vanskelig å ansette gode folk, som har et konkret jobbtilbud å slå i bordet med, får mer i lønn. Anonymkode: f3ddf...f2d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 Jeg har alt hatt samtalen. Jeg har aldri bedt om høyere lønn før, etter 19 år i samme bedrift. Får se hva som skjer. Synes jeg hadde gode argumenter, ihvertfall. Anonymkode: 006b5...1da
Andro Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 En lønnssamtale er ikke en forhandling. Det kan legge premissene for høstens lokale lønnsforhandlinger. 1
Brunello Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 Andro skrev (3 minutter siden): En lønnssamtale er ikke en forhandling. Det kan legge premissene for høstens lokale lønnsforhandlinger. Mange har ikke lokale forhandlinger. I alle fall ikke i mellomoppgjør.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 Det er ikke sånn det fungerer i det offentlige. Anonymkode: da071...7c8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke sånn det fungerer i det offentlige. Anonymkode: da071...7c8 Jo, i flere stillinger i det offentlige fungerer det sånn Anonymkode: 7997a...251
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, i flere stillinger i det offentlige fungerer det sånn Anonymkode: 7997a...251 Virkelig? Da har de ikke lest HTA. Anonymkode: da071...7c8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 Kvinner er så håpløse - men det er de fleste menn og. Dette er ren darwinisme; folk som ikke engang klarer å forhandle til seg rett lønn, fortjener det ikke. Jeg ser det overalt rundt meg; folk bruker masse energi på å spare penger og anstrenge livskvaliteten sin - men bruker de 5min på en samtale med sjefen for å få opp lønnen? Nei. Anonymkode: 5c2f8...7aa
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 Gikk opp 50.000 av er 5 min samtale i januar. Anonymkode: 1ee7f...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Virkelig? Da har de ikke lest HTA. Anonymkode: da071...7c8 Har de ikke? Jeg jobber i staten og forhandler selvsagt lønn hvert eneste år. Nå er ikke det det samme som at jeg får noe hvert år og det er aldri store hopp, men jeg hadde hatt lavere lønn enn jeg har i dag om jeg ikke forhandlet. Anonymkode: 76bc9...06e 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har de ikke? Jeg jobber i staten og forhandler selvsagt lønn hvert eneste år. Nå er ikke det det samme som at jeg får noe hvert år og det er aldri store hopp, men jeg hadde hatt lavere lønn enn jeg har i dag om jeg ikke forhandlet. Anonymkode: 76bc9...06e Jeg jobber i staten og de som ikke sender inn krav/forhandler, og de som ikke er med i fagforening, får samme resultat som resten. Anonymkode: f3ddf...f2d
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 Andro skrev (17 timer siden): En lønnssamtale er ikke en forhandling. Det kan legge premissene for høstens lokale lønnsforhandlinger. Ah, takk for oppklaringen. Jeg har hatt flere lønnssamtaler, men har bare tenkt at ting tar tid når det har rakt og vart mellom når det har begynt og når det har blitt avsluttet.
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 16. april 2023 #19 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kvinner er så håpløse - men det er de fleste menn og. Dette er ren darwinisme; folk som ikke engang klarer å forhandle til seg rett lønn, fortjener det ikke. Jeg ser det overalt rundt meg; folk bruker masse energi på å spare penger og anstrenge livskvaliteten sin - men bruker de 5min på en samtale med sjefen for å få opp lønnen? Nei. Anonymkode: 5c2f8...7aa Det har vel noe med informasjon å gjøre? Som syntes i tråden og i andre tråder er det mange som ikke er klar over at de er i en posisjon at de kan ha lønnssamtale/forhandle? Jo mer vi snakker om det, også på jobbene rundt omkring selvfølgelig, jo bedre i stand blir arbeidsfolk i stand til å stille krav.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #20 Skrevet 16. april 2023 Støtter HI. Jeg forhandlet (les: krevde) lønnsøkning tidligere i år. Fikk først 12%. Var ikke fornøyd, og krevde mer. Endte på totalt 21% økning. Nå har jeg ca 800k i året. Grei bonus for å skrive 2 mailer. Hvis du vet at du gjør en god jobb og har stått på for arbeidsgiver, så krev å få riktig betalt for det! Legg frem tall og statistikk og fortell hvorfor du SKAL ha den lønnen du foreslår (ikke ber om). Anonymkode: 78d68...c4a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå