AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Del Skrevet 15. april 2023 I går fikk jeg beskjed at jeg må nok leve med stomi resten av livet.... Så da lurer jeg på hvordan skal jeg holde ut å leve med dette hele livet ut? Jeg ser ganske svart på dette...må kaste en hel del klær som er trange og som ikke passer til å gå med med pose på magen... Skal jeg kaste alt av klær som jeg har brukt frem til nå? Blir jeg en gammel før tiden? blir det klær i store str? blir jeg en "gammel kjærring" før tiden? Vil jeg få et normalt liv med dette å ha pose på magen? Nei, kort sagt jeg ser ganske svart på tilværelsen nå....for dette var ikke akkurat det jeg sett for meg.... Jeg har vært optmist helt frem til nå, men nå håper jeg det kan bli bedre igjen.... Har noen gode tips og gode råd om hvordan en skal klare å holde ut dette dette... hilsen K, 38 år Anonymkode: 6d00f...fb9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Del Skrevet 15. april 2023 Sender deg en stor klem, det må være skikkelig vanskelig og skremmende med en slik endring! Det er ikke rart det ser svart og jævlig ut nå, har du noen å snakke med i helsevesenet som vet mer om dette, praktiske ting og råd? Jeg kjenner en dame som har stomi, hun lever livet og kjører på, men hadde en veldig tøff periode med å venne seg til det og det forstår jeg. Anonymkode: 92b2b...e81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg kjenner flere med stomi, og står i risiko for å få det samme selv. De fleste jeg kjenner med stomi reagerte som deg i begynnelsen, men så ble de vant til det, og tenker egentlig ikke over det etter en stund. Veldig mange føler faktisk en veldig stor frihet etter at de fikk stomi (etter at det første sjokket har gitt seg) fordi de slipper forholde seg til det som gjorde at de måtte ha stomi i første omgang, som for eksempel hyppige toalettbesøk og sterke smerter. De går med normale, nærtsittende (men ikke tettsittende) klær, trener, bader, har sex, og gjør alt alle andre gjør, uten de begrensningene de hadde før. Mitt råd er å gi deg selv tid til å sørge over funksjonstapet, finne løsninger, og samtidig erfare fordelene av å ha stomi. Lykke til! Dette går veldig bra! Anonymkode: d3231...08d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Del Skrevet 15. april 2023 Dette går fint. Kjøp high-waist undertøy, gjerne noe som er ganske tettsittende. Det er også masse high-waist bukser i butikkene, hvor kanten på buksa kommer over selve stomien. Akkurat dette med klær er ikke så ille som man tror! Anonymkode: 979d6...61b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Del Skrevet 15. april 2023 Det er selvfølgelig en stor overgang, men her er et par som kanskje kan være til trøst og inspirasjon. https://bootshomecare.no/stomien-ga-meg-et-nytt-liv https://m.facebook.com/medposeogsekk Anonymkode: 31a22...c70 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Del Skrevet 15. april 2023 Du må kanskje endre klesstil, men kommer til å få et bedre liv totalt sett. Fordi du slipper plagene i like stor grad. Ingen kommer til å se på deg at du bruker stomi, og du legger deg til rutiner som gjør at du kommer knapt til å tenke over det etterhvert. Jeg synes folk skal kunne jogge med magetopp og sykkelshorts og stomien på display. Jeg synes folk skal kunne ligge på stranda i bikini uten å være flaue for at de har stomipose. Jeg skulle ønske at alle som har eller ikke har stomi på magen kunne normalisere dette så til de grader, helt til ingen tenkte at de skulle være flaue og ingen tenkte på å rynke på nesa. Anonymkode: dab49...c80 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Del Skrevet 15. april 2023 https://www.wikihow.com/Dress-with-an-Ostomy Anonymkode: 979d6...61b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Del Skrevet 15. april 2023 Min svigerfar fikk Stomi i 2014..det gikk ca 1 mnd før vi glemte at han har det. Han går i nøyaktig samme klær som før (jeans/skjorte/t-skjorte/dress osv). Anonymkode: 57cc4...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg har stomi, hatt i 18 år snart 🙂 Jeg er glad i ganske tettsittende klær, og det er sjelden noe problem å få posen til å bli usynlig. Jeg kan garantere at ingen ser at jeg har stomi før jeg forteller det selv 🙂 Typen pose du bruker har veldig mye å si for hvor synlig det er, hvor mye det «bygger» på magen rett og slett. Jeg har alltid brukt et endelt system som bygger lite, og kan da gå med trang thights uten at den vises (så lenge den ikke er full). Jeg jobber, gjør det jeg vil av aktiviteter på fritiden, trener mye, og vet at jeg blir sett på som en sporty, sexy og tiltrekkende person av det motsatte kjønn 🙂 Det er ofte en bekymring når man skal få stomi, men en bortkastet en (spør du meg) Det er en tilvenning, og det tar tid å komme i gang med livet og bli vant til nye rutiner. Men det er ingen grunn til at ikke du skal få et kjempebra og aktivt liv! Våg å spørre om hjelp, bruk likepersonstjenesten til Norilco og ta kontakt med stomisykepleier for tips og råd om utstyr. Gi deg selv lov til å sørge og være sint. Men når tiden er inne må du utforske mulighetene. Det finnes tips og triks for det meste, og du kan mest sannsynlig gjøre alt det du har lyst til og leve som før. Lykke til, jeg heier på deg! Anonymkode: 831fd...2af 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Del Skrevet 15. april 2023 Glemte å si, jeg er 43 år «ung» 😆 Anonymkode: 831fd...2af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg har hatt stomi i 14 år. Jeg vil bare gi deg en klem. Det er skummelt med en slik endring. Som flere skriver, så blir du vandt til det etter en liten stund, du kommer til å finne ut av det. Men det hjelper kanskje ikke så mye på følelsen akuratt nå. Selv vil jeg dele min erfaring med Stomi pg klær. Kanskje det kan hjelpe litt. For tiden er der mye high waist bukser. Disse er veldig fine å bruke, fordi stomien havner på undersiden av buksekanten. Og synes veldig lite til ingenting. Mine favorittbukser er typen high wait- dressbukser. De sitter litt løst rundt hofter og lår, men er på samme tid elegante. Så bruker jeg ofte bodyer som jeg kjøper på undertøysbutikk. Da føler jeg at alt ligger på plass. Av gensere går jeg både med lange og korte. For med body under, så synes egentlig lite. På stranden fortrekker jeg vel badedrakt, men kan fint finne på å gå med bikini også. Jeg er ikke veldog sjenert av meg, og synes det er tøft når folk kommer bort og spør hva jeg har på magen. Kred til de som er nysgjerrige og tør å spørre. Nå har jeg koloskomi, og den lager fiselyder i tide og utide. Men det bryr jeg meg ikke om. Alle rundt meg som vet at jeg har stomi, er så vandt til det at de ikke en gang enser det. Det er ikke stomien som definerer deg, men den vil bli en del av deg. Og noe må kanskje tilpasses for å gjøre hverdagen enklest mulig. Men det er forhåpentligvis en befrielse i forhold til plagene som var før. Jeg har hatt ulike kjærester og tilslitt fått både mann og to flotte barn, og jeg har aldri opplevd at stomien har vært en hindring i kjærlighetslivet eller sexliv. Jeg så en undertøysmodell med stomi. Legger ved et bilde av henne, for jeg synes det var så fint å se at man kan være flott og sexy, selv med stomi. Anonymkode: 509f1...9aa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg tenker at du tenker mer på det enn alle andre rundt deg. Og det er helt ok, fordi alt er jo en prosess. Mulig det hjelper å tenke på alle plagene du slipper, og at det kommer nok til å gå bra til slutt. Lykke til på reisen din, og du er du med eller uten stomi. Og det er jo deg folk er glad i Anonymkode: d74df...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Del Skrevet 15. april 2023 Her er noen flotte damer med stomi: https://instagram.com/matildaahdrian?igshid=YmMyMTA2M2Y= https://instagram.com/athletewithstoma?igshid=YmMyMTA2M2Y= Og så er vi alle ulike, men disse er iallefall et eksempel på at man ikke må bli «kjerring» med stomi 🙂 Anonymkode: 831fd...2af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 15. april 2023 #14 Del Skrevet 15. april 2023 Først av alt vil jeg gi deg en stor klem TS ❤️ Dette må ha vært et kjempesjokk for deg! Jeg mener jeg leste en plass på dette forumet (eller kanskje det var en annen vei) at man fikk kjøpt et slags bånd til å ha rundt magen? Personen som anbefalte dette fortalte at da var stomien usynlig under klær og hun kunne ha sex osv helt uten å være redd for posen Verdt å sjekke opp i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Del Skrevet 15. april 2023 Jeg skjønner sjokket og sorgen. Ingen hadde sett for seg stomi. Og du må sørge og være sint, litt. Så vil du etterhvert oppleve at du får et bedre liv, uten smerter og plager. Bare det å ikke måtte vite hvor doen er på absolutt alle steder og kunne gå timer uten å plutselig måtte finne do. Og bare det å være smertefri.. Lykke til, det kommer til å gå bra Anonymkode: 31768...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Del Skrevet 15. april 2023 En liten dag om gangen. Dette kommer til å gå fint. men det tar tid og du må være tålmodig. Selv om det føles fullstendig håpløst nå så vil du med tiden akseptere. meld deg inn i Norilco (forening) så vil du kunne få masse tips og hjelp der. Sender deg en stor trøste klem ❤️ Anonymkode: 53131...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå