AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Hei. Den gjenlevende forelderen vår utredes for demens og omsorgsbolig står for tur. Bolig og bil må jo selges når omsorgsboligen er på plass. Vi burde vel kanskje få en verge inn her siden det høyst sannsynlig er snakk om demens? Personen har svært lav inntekt så jeg håper at det er lavt nok til å få gratis verge. Hvor vanskelig vil det bli å ha en verge som bistår med salg av bil og hus? Tenker også på utrydding av hus. Vi må sikkert ha en god del containere. Jeg har tenkt at jeg kan legge ut for denne utgiften før oppgjøret av evt solgt hus foreligger. Hvor vanskelig blir det å få tilbake pengene fra en som styrer boet (vergen)? Jeg har så mange spørsmål rundt denne prosessen! Får jo ikke sove om natten. Noen som har noen tips og råd og erfaringer å dele så setter jeg stor pris på det ✌️ Anonymkode: 337e1...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 DERE kan gjøre det! Skynd dere sett opp en disposisjonsrett på konto, hjelp til med å selge og rydde selv innad familien. Vi fikk det tipset selv og det gjorde alt mye lettere enn å dra inn noen fra utsiden. Anonymkode: 384eb...678 10
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Enkleste er å ordne det selv. Forelder må selvsagt være enig i prosessen da. Søsken må da stole på hverandre, og kjøre en åpen og ærlig prosess. Anonymkode: 37995...a91 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): DERE kan gjøre det! Skynd dere sett opp en disposisjonsrett på konto, hjelp til med å selge og rydde selv innad familien. Vi fikk det tipset selv og det gjorde alt mye lettere enn å dra inn noen fra utsiden. Anonymkode: 384eb...678 Jeg har allerede disposisjonsrett til kontoen i 2 år. Var fastlegen som ymtet frempå sist gang vi var der st vi burde undersøke dette med verge i forbindelse med salg av så store ting slik at det ikke ble noe styr siden personen mest sannsynlig er dement (er under utredning). Er sååå redd for at det skal bli noe anklager eller tull om vi barna bistår. Anonymkode: 337e1...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Med anklager og tull så mener jeg ikke mellom oss søsknene. Jeg mener noe utenifra. Vi har allerede opplevd det en gang i forbindelse med forelderen vår. Et dobbeltsalg av noe med ubetydelig pris. Var dette som førte til at vi ville starte med utredning. Men det var veldig veldig belastende og ekkelt når det stod på. Er derfor redd for at noe lignende skal skje igjen. Anonymkode: 337e1...8aa
altflyter Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): DERE kan gjøre det! Skynd dere sett opp en disposisjonsrett på konto, hjelp til med å selge og rydde selv innad familien. Vi fikk det tipset selv og det gjorde alt mye lettere enn å dra inn noen fra utsiden. Anonymkode: 384eb...678 Enig. Det normale er da virkelig at barna ordner slikt 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har allerede disposisjonsrett til kontoen i 2 år. Var fastlegen som ymtet frempå sist gang vi var der st vi burde undersøke dette med verge i forbindelse med salg av så store ting slik at det ikke ble noe styr siden personen mest sannsynlig er dement (er under utredning). Er sååå redd for at det skal bli noe anklager eller tull om vi barna bistår. Anonymkode: 337e1...8aa 2 år? Jeg mener den man får til den opphører, ved død eller at en av partene trekker seg. Jeg skjønner, vi ventet til den med demens hadde funnet seg veldig til rette i omsorgsbolig, og pengene for salg var alltid i vedkommendes navn. Senere ble arven gjort opp privat. Anonymkode: 384eb...678
altflyter Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med anklager og tull så mener jeg ikke mellom oss søsknene. Jeg mener noe utenifra. Vi har allerede opplevd det en gang i forbindelse med forelderen vår. Et dobbeltsalg av noe med ubetydelig pris. Var dette som førte til at vi ville starte med utredning. Men det var veldig veldig belastende og ekkelt når det stod på. Er derfor redd for at noe lignende skal skje igjen. Anonymkode: 337e1...8aa Noe utenfra? Hvis dere barna er enige, så er det enkelt og greit bare å gi blaffen i hva utenforstående måtte mene 4 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2 år? Jeg mener den man får til den opphører, ved død eller at en av partene trekker seg. Jeg skjønner, vi ventet til den med demens hadde funnet seg veldig til rette i omsorgsbolig, og pengene for salg var alltid i vedkommendes navn. Senere ble arven gjort opp privat. Anonymkode: 384eb...678 Jeg mener det kalles disposisjonsrett ja. Da den ene forelderen vår døde så ble jeg med den gjenlevende i banken og fikk lagt meg inn som kunde for å få tilgang til den gjenlevende sin konto. Jeg logger meg på med egen bank-id og fikser regningene og overføringene. Anonymkode: 337e1...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener det kalles disposisjonsrett ja. Da den ene forelderen vår døde så ble jeg med den gjenlevende i banken og fikk lagt meg inn som kunde for å få tilgang til den gjenlevende sin konto. Jeg logger meg på med egen bank-id og fikser regningene og overføringene. Anonymkode: 337e1...8aa Ja, men den varer bare 2 år? Jeg har hatt slikt med flere banker og de løper til det blir sagt opp ved død eller en av partene trekker seg. På den måten kunne jeg styre kjøp salg og slikt, hvem er du redd for å få problemer med? Anonymkode: 384eb...678
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 altflyter skrev (3 minutter siden): Noe utenfra? Hvis dere barna er enige, så er det enkelt og greit bare å gi blaffen i hva utenforstående måtte mene Ja. Eller at den det gjelder plutselig sier nei det der har jeg aldri gått med på (til tross for underskrift). Det er da ikke så rart at man er redd for at noe skal gå galt når man allerede har brent seg en gang samt at personen er dement...? Pluss at når legen anbefalte at vi skaffet verge så tenkte jeg at det er det folk gjør i slike tilfeller. Anonymkode: 337e1...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 Ingen utenfra som trenger å blande seg i dette. Har selv vært gjenno samme prosess, og det er helt smooth så lenge søsken er involvert og enig. Lykke til med salg og omsorgsbolig. Anonymkode: 37995...a91 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Eller at den det gjelder plutselig sier nei det der har jeg aldri gått med på (til tross for underskrift). Det er da ikke så rart at man er redd for at noe skal gå galt når man allerede har brent seg en gang samt at personen er dement...? Pluss at når legen anbefalte at vi skaffet verge så tenkte jeg at det er det folk gjør i slike tilfeller. Anonymkode: 337e1...8aa Kan ikke du bli oppnevnt til verge? Anonymkode: 37995...a91 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men den varer bare 2 år? Jeg har hatt slikt med flere banker og de løper til det blir sagt opp ved død eller en av partene trekker seg. På den måten kunne jeg styre kjøp salg og slikt, hvem er du redd for å få problemer med? Anonymkode: 384eb...678 Aha! Om den varer bare i 2 år så er det vel ikke det jeg har. Er redd for at den gjenlevende plutselig skal glemme hvilke avtaler/salg som er gjort og beskylde oss for noe eller at personen gjør avtaler/salg til flere uten at vi får det med oss (som har skjedd en gang allerede). Anonymkode: 337e1...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen utenfra som trenger å blande seg i dette. Har selv vært gjenno samme prosess, og det er helt smooth så lenge søsken er involvert og enig. Lykke til med salg og omsorgsbolig. Anonymkode: 37995...a91 Takk 😊 Anonymkode: 337e1...8aa
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aha! Om den varer bare i 2 år så er det vel ikke det jeg har. Er redd for at den gjenlevende plutselig skal glemme hvilke avtaler/salg som er gjort og beskylde oss for noe eller at personen gjør avtaler/salg til flere uten at vi får det med oss (som har skjedd en gang allerede). Anonymkode: 337e1...8aa Jeg skjønner, men saken er at gjenlevende er da dement, på en omsorgsbolig, og det er trist, men er ikke lenger hørt på det tidspunktet juridisk sett om du skjønner? Det sa vi aldri da, vi satt med vedkommende og forklarte og trøstet gang på gang, men de hadde ikke rett for det. Vi tok en felles avgjørelse og klart det er vondt å høre at "jeg ville aldri solgt tomta, noen har lurt meg" når de for noen uker siden var helt enig i alt, men det er sykdommen som snakker. For meg er demens den mest smertefulle måten å miste noen på, helt klart. Anonymkode: 384eb...678 1
Mt3 Skrevet 15. april 2023 #17 Skrevet 15. april 2023 Dere skulle jo ha fått signert en Fremtidsfullmakt for lenge siden, det kan være veldig vanskelig å få solgt og til og med leid ut bolig til foreldre som ikke lenger kan regnes som kompetent til å ta slike beslutninger. Her er ett lite utdrag en finner om en Google, selge bolig for dement forelder: Kjøp og salg av eiendom vil kreve samtykke fra statsforvalteren dersom du er under vergemål. Selv om mor eller far er blitt dement og kommet på sykehjem, er det ingen automatikk i at deres bolig kan selges. Den tomme boligen vil ofte være en ren utgiftspost, men kan ikke selges uten godkjenning fra statsforvalteren 1 1
Fighter83 Skrevet 15. april 2023 #18 Skrevet 15. april 2023 Hvis personen ikke er fratatt den rettslige handleevnen innen det økonomiske området så må denne som regel signere på alle nødvendige papirer om man ikke har fått oppnevnt en verge etter hva jeg har forstått. Dette kan gjøres frivillig eller under tvang. Frivillig er alltid å foretrekke og man kan som regel velge hvem vergen skal være etter hva jeg kjenner til men mulig jeg tar feil. Alltid behov for noe skriftelig, helst med vitner så det ikke blir noe bråk i ettertid. Om vitnene er i familie eller ei vet jeg ikke noe om. Om dette ikke går så må dere nok få inn fastlege til å vurdere personenes evne til å kunne bestemme innen f.eks boevne, egenomsorg og økonomi. Man kan skille på dette. Noen blir fratatt å bestemme over sin egen økonomi men får lov å bestemme alt det andre selv. Så man må jo ikke fratas innen alle punkter, gjelder det alle punkter så burde vel personen kanskje bo på sykehjem og ikke i omsorgsbolig? Veldig mange leger synes det å frata en persons ens selvbestemmelse innen visse områder er fryktelig vanskelig. Er et strengt regulert område innen helserett så man ønsker helst at alt går frivillig for seg. Jeg kan selv noe men føler meg utrygg på å gjøre vurderinger alene så når jeg går inn for å gjøre vurderinger av en persons evne til å inneha medbestemmelse innen helsehjelp så får jeg alltid med meg en kollega. Også kobler vi inn lege i etterkant om vi ser at personen ikke innehar evnen. Legen tar da en vurdering.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #19 Skrevet 15. april 2023 Fremtidsfullmakt! Så lenge dere kan dokumentere at dere har hjulpet forelder med økonomi og personlige ting (bank, lege, kontakt med kommune osv) før personen fikk demens, vil en fremtidsfullmakt mest sannsynlig bli godkjent, selv om den blir satt opp og signert etter at en demensdiagnose foreligger. Jeg anbefaler å snakke med statsforvalter og advokat om dette. Anonymkode: 76592...bbc 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Skrevet 15. april 2023 Er bare til å selge og ordne selv. Med mindre dere har dårlige hensikter og driver uærlig spill som dessverre vi ser flere familier gjør (sier ikke at din gjør det) pga penger, så bør dere ordne dette selv. Har møtt en del ærlige verger, og noen løgnaktige verger som prøver å ta pengene selv. Ville nok aldri stolt på en verge. Lykke til. Anonymkode: ef590...f9f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå