Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man sier opp i april og starter i ny jobb 1. august og man i utgangspunkt har ferie i uke 30-32 (dvs til 13. august), hvordan vil det bli med lønn da? Man har jo ikke opptjent feriepenger enda i den nye jobben.. så vil det bety at man går uten lønn de første to ukene i august? Ville det ha lønnet seg å avvikle hele ferien i den gamle jobben og starte i ny jobb den 14. august i stedenfor? eller hvordan kan man løse dette?

AnonymBruker
Skrevet
Månestråla skrev (2 minutter siden):

Når man sier opp i april og starter i ny jobb 1. august og man i utgangspunkt har ferie i uke 30-32 (dvs til 13. august), hvordan vil det bli med lønn da? Man har jo ikke opptjent feriepenger enda i den nye jobben.. så vil det bety at man går uten lønn de første to ukene i august? Ville det ha lønnet seg å avvikle hele ferien i den gamle jobben og starte i ny jobb den 14. august i stedenfor? eller hvordan kan man løse dette?

Feriepengene i år ble opptjent i 2022. Dersom du jobbet hele 2022, får du feriepenger som vanlig. 

Anonymkode: 3e2c6...b1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel feriepenger fra din nåværende jobb?

Anonymkode: ca18f...1e1

Skrevet (endret)

Ja det jeg er ikke forstår er at jeg får feriepenger i juni og vanlig lønn i august når jeg har ferie. Når jeg slutter i gamle jobben 1 august men har ferie de første to ukene av nye jobben så vil jeg jo ikke få utbetalt noe? 
eller misforstår jeg noe her? 
hadde jeg beholdt gamlejobben til den 14., så ut ferien min så virker det mer logisk for meg. Men jeg vet ikke om jeg tenker helt feil 

Endret av Månestråla
AnonymBruker
Skrevet

Har du forskuddsbetaling eller etterskuddsbetaling? 
Både i gammel og ny jobb.

Har du fastlønn eller timelønn?

Anonymkode: 3e2c6...b1d

AnonymBruker
Skrevet

Gammel og ny jobb har ingenting med hverandre å gjøre, så du får feriepenger fra gammel jobb helt uavhengig av når du har ferie i ny jobb😄 
Og så får du lønn i august fra gamlejobben fordi de har «tatt» en lønning fra deg når du fikk feriepenger istedenfor. 

Anonymkode: a3777...58b

Skrevet

Jeg har fastlønn og forskuddsbetalt. 
i nyjobben har jeg også fastlønn men vet ikke enda om hvordan betaling av lønnen er. Har ikke fått og signert kontrakten enda. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gammel og ny jobb har ingenting med hverandre å gjøre, så du får feriepenger fra gammel jobb helt uavhengig av når du har ferie i ny jobb😄 
Og så får du lønn i august fra gamlejobben fordi de har «tatt» en lønning fra deg når du fikk feriepenger istedenfor. 

Anonymkode: a3777...58b

Så selvom jeg slutter i gamlejobben 1. august og tar ferie til og med 13. august i nye jobben så vil jeg få betalt fra gamle jobben hele ferien? Må tydeligvis få det inn med teskje 😂 det har med andre ord ingenting å si om jeg starter i ny jobb 1. august eller 14. august etter ferien?

AnonymBruker
Skrevet
Månestråla skrev (10 minutter siden):

Ja det jeg er ikke forstår er at jeg får feriepenger i juni og vanlig lønn i august når jeg har ferie. Når jeg slutter i gamle jobben 1 august men har ferie de første to ukene av nye jobben så vil jeg jo ikke få utbetalt noe? 
hadde jeg beholdt gamlejobben til den 14., så ut ferien min så virker det mer logisk for meg. Men jeg vet ikke om jeg tenker helt feil 

Du får feriepenger i gammel lønn også. Du får ikke vanlig lønn når du har ferie. Så når du har denne uka fri har du i utgangspunktet feriepenger fra jobb (uavhengig av hvilken). Noen arbeidsgivere trekker lønn og gir feriepenger når man tar ferie, noen gjør det i et jafs i juni fx. Så du får ikke vanlig lønn når du har ferie, du får feriepenger. 

AnonymBruker
Skrevet
Månestråla skrev (1 minutt siden):

Så selvom jeg slutter i gamlejobben 1. august og tar ferie til og med 13. august i nye jobben så vil jeg få betalt fra gamle jobben hele ferien? Må tydeligvis få det inn med teskje 😂 det har med andre ord ingenting å si om jeg starter i ny jobb 1. august eller 14. august etter ferien?

Ja, du har opparbeidet feriepenger som du får fra nåværende jobben din. Du får trekk i lønn i ny jobb, men du har penger som skal dekke dette. Derfor er det også viktig å sette av litt penger til neste års ferie hvis du får dem utbetalt ved sluttoppgjør for det du har opparbeidet for 2023. For neste år i ny jobb har du ikke opparbeidet deg full feriepenger, men du har pengene fra nåværende jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke lønn fra den nye jobben når du har feire. Dette skal feriepengene fra tidligere arbeidsgiver være med på å dekke. 

verre blir det for deg neste år. Da blir du trukket full ferie fra ny arbeidsgiver og har ikke full opptjening.  

Anonymkode: b49a8...603

Skrevet

Ferie er fri uten lønn. Feriepenger er tvangssparing året innen. Er vanlig at man som forenkling later som at ferie blir tatt ut i juni. Da betaler arbeidsgiver ikke fastlønn, men pengene som dem har spart for deg blir utbetalt.

Din gamle arbeidsgiver kommer betale deg for den ferie du ikke har tatt ut hos dem, og din nye kommer å trekke deg i lønn for ferie hos dem. Så husk å spare litt penger til slutten av sommeren.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, du får ikke lønn fra den nye jobben når du har feire. Dette skal feriepengene fra tidligere arbeidsgiver være med på å dekke. 

verre blir det for deg neste år. Da blir du trukket full ferie fra ny arbeidsgiver og har ikke full opptjening.  

Anonymkode: b49a8...603

Full opptjening har hun jo, hun jobber jo i gamlejobben helt til hun går over i ny jobb. Da hun slutter i gamlejobben får hun utbetalt feriepengene opptjent i år, disse må selvsagt spares til ferie skal avvikles neste år. 

Anonymkode: 8a202...dcc

Skrevet
Månestråla skrev (4 timer siden):

Normalt, i juni får du feriepenger og lønn fra den gamle jobben, samt at de trekker lønn for fem uker som er lovbestemt og avtalefestet ferie.  Siden du slutter 31. juli kan de ikke trekke deg mer lønn en for de dagene som er ferie i det arbeidsforholdet før den datoen.  Hadde du påskeferie skal disse dagene trekkes for også.

Ny arbeidsgiver betaler ikke lønn for de dagene du har ferie som er opptjent i fjor hos forrige arbeidsgiver så det må du dekke av feriepengene.  

Neste år derimot kommer til å bli en annen nøtt.  Sluttoppgjøret ditt skal inkludere årets opptjente feriepenger fra gammel arbeidsgiver og disse bør du sette av til neste år om du skal ta ut full ferie i 2024.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg vet om dette blir gjort hos dere så kan jeg si hvordan vi hadde løst en slik sak

I gammel jobb

I juni ville du fått full lønn med 5 ukers trekk i ferie, om du ikke varsler lønnsavdelingen om kun 3 uker ferie, samt feriepenger opptjent i 2022. 

I juli ville du fått utbetalt vanlig lønn

I august ville du fått vanlig lønn frem til 13. august, og sluttoppgjør med 2 ukers tilbakebetaling av lønn for trukket ferie i juni, og feriepenger opptjent i 2023. ( alternativt kun feriepenger om du har varslet lønnsavdelingen om redusert ferie før juni og kun er trukket 3 uker ferietrekk) 

Hos ny arbeidsgiver ville du fått 2 uker lønn i august, og trekk i lønn ved uttak av de 2 siste ferieukene, forbeholdt at du hadde tatt ut dem på høsten, noe du er pliktig til om de ikke er tatt ut hos gammel arbeidsgiver.

Anonymkode: 0df75...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...