Gå til innhold

Gammel tv vs ny. Plasma vs Oled.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har kjøpt ny 4K tv, type ny tekonologi, LG Oled. En råbra tv.
Oppe på loftet har jeg en gammel, tipper 10 år, plasma Panasonic tv i FHD format. Den nye tv`en er faktisk ikke bedre enn den gamle plasma tv`en. Det sier litt om plasma teknologien, og Panasonic var jo konger sammen med Pioneer i sin tid.

Heller ikke 4K formatet er så veldig merkbart faktisk. En ser det kanskje best på spill.
Så nå har jeg to knallbra tv`er med fantastisk sortnivå, men altså 10! år mellom dem.

Så har du en gammel plasma Panasonic tv så trenger du ikke en ny fancy😃 Uansett hva en Elkjøp eplekjekk selger sier om sine Samsung tv`er.

Anonymkode: 683b4...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både enig og uenig. Plasma-TVer gikk ikke av moten fordi de ikke leverte godt bilde, men på grunn av andre ulemper som høyt strømforbruk og retention. Hadde jeg fortsatt hatt en ålreit Panasonic plasma hadde jeg nok ikke brydd meg om å bytte.

Når det er sagt er det nok OLED som har flest av de samme positive egenskapene som plasma og når du kommer opp i litt størrelser er det definitivt forskjell på fhd og uhd. I tillegg har sikkert oled-TVen en del mer moderne teknologier som hdr og 10 eller kanskje til og med 12-bit fargedybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk fra plasma til QLED for noen år tilbake, og det var ikke en oppgradering på alle fronter. Oppløsning, lysstyrke og farger var helt klart bedre, og det var en enorm lettelse å slippe retention, men sortnivået var bedre på den aldrende plasmaen, og bildet føltes kanskje også noe mer "analogt" på den. Tenker det blir OLED neste gang.

Anonymkode: c855a...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Heller ikke 4K formatet er så veldig merkbart faktisk.

Hvilken båndbredde har du på HDMI kablene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2023 at 7:19 AM, AnonymBruker said:

Heller ikke 4K formatet er så veldig merkbart faktisk. En ser det kanskje best på spill.

Vil nå si det avhenger av kilden jeg da. Nå sier du ingenting om hva slags kilde du bruker hjemme, men det er MERKBAR forskjell på FHD og UHD med HDR10+ eller DV. Om kilden er en TV-boks fra Telia/Telenor er påstanden din riktig, men det er kildens skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...