AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Jeg har i ganske lang stund slitt med å nøyaktig våkne opp rett etter innsovning, ikke hver natt men flere ganger uken. Tidligere hatt angst og ptsd men ikke hatt noe symptomer på 2 år. Nå prøver jeg ta opp med legen men føler ikke blir tatt på alvor . I natt var det enda mer skummelt, og jeg er gravid. Våkner opp etter innsovning ca 40 min, med at jeg føler ikke får puste og hjertet går veldig fort. Og er veldig svimmel spesielt når reiser meg opp, og føles som skal besvime. Pleier roe seg ned fort. Men i natt skjedde det to ganger og jeg var svimmel 15 min om gangen og uvel.. Leser på nettet det kan være tegn på hjerteflimmer fek. Skal ikke selvdiagnosere men har time hos legen mandag. Dette gjør jo at jeg blir nervøs for å legge meg men er ikke overdrevent engstelig for hatt dette lenge men skulle gjerne visst hva dette nøyaltig er enn bare "angstrelatert" når jeg ikke har angst. Anonymkode: 03261...597
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har i ganske lang stund slitt med å nøyaktig våkne opp rett etter innsovning, ikke hver natt men flere ganger uken. Tidligere hatt angst og ptsd men ikke hatt noe symptomer på 2 år. Nå prøver jeg ta opp med legen men føler ikke blir tatt på alvor . I natt var det enda mer skummelt, og jeg er gravid. Våkner opp etter innsovning ca 40 min, med at jeg føler ikke får puste og hjertet går veldig fort. Og er veldig svimmel spesielt når reiser meg opp, og føles som skal besvime. Pleier roe seg ned fort. Men i natt skjedde det to ganger og jeg var svimmel 15 min om gangen og uvel.. Leser på nettet det kan være tegn på hjerteflimmer fek. Skal ikke selvdiagnosere men har time hos legen mandag. Dette gjør jo at jeg blir nervøs for å legge meg men er ikke overdrevent engstelig for hatt dette lenge men skulle gjerne visst hva dette nøyaltig er enn bare "angstrelatert" når jeg ikke har angst. Anonymkode: 03261...597 Du får være litt streng å su du kjenner igjen et angst anfall når du får et, dette er noe annet og må sjekkes ut, hvis ikke kommer du til å få angst og frykt for å dø. Anonymkode: 5a89a...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Vil også legge til at iblandt opplever jeg at synet kan bli redusert når jeg reiser meg opp om natten. Ene øyet eller begge at det tar litt tid før jeg får normalt syn igjen etter noen sekunder Anonymkode: 03261...597
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du får være litt streng å su du kjenner igjen et angst anfall når du får et, dette er noe annet og må sjekkes ut, hvis ikke kommer du til å få angst og frykt for å dø. Anonymkode: 5a89a...9d6 Hvordan utreder man noe sånnt? Hva kan jeg be om? Har tatt ekg test for noen år siden. Alt var normalt da Anonymkode: 03261...597
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 De som har hjerteflimmer er gjerne svært tungpustet, sliter med all anstrengelse osv. VIlle prøvd å gå en lang tur før du legger deg; g se om det hjelper på. Anonymkode: 50fc0...774 1
Månestråla Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil også legge til at iblandt opplever jeg at synet kan bli redusert når jeg reiser meg opp om natten. Ene øyet eller begge at det tar litt tid før jeg får normalt syn igjen etter noen sekunder Anonymkode: 03261...597 Dette høres ut som et blodtrykksfall. Neste gang så kan du se om det hjelper å bøye seg fremover (det hjelper å få blodet til å renne til hjernen igjen). Det er vanlig med lavere blodtrykk når man er gravid 5
Månestråla Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan utreder man noe sånnt? Hva kan jeg be om? Har tatt ekg test for noen år siden. Alt var normalt da Anonymkode: 03261...597 Jeg syns ikke det høres helt ut som om du har hjerteflimmer men uansett så vil det nok ikke ha blitt fanget opp av en enkeltstående ekg tatt for noen år siden når du kjenner på dette et spesifikt tidspunkt på natta. Har du en Apple watch som du kan bruke og se om den registrer uregelmessig puls hos deg? Det kan du forsåvidt gjøre selv også når du får sånne «anfall». Kjenn med fingeren på håndleddet der pulsåren er og se om pulsen bare går veldig fort men regelmessig eller om den går uregelmessig. Selvom den er uregelmessig så er det ikke nødvendigvis tilfelle at det er flimmer du har. Det kan være et løp med ekstraslag også som oppleves uregelmessig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De som har hjerteflimmer er gjerne svært tungpustet, sliter med all anstrengelse osv. VIlle prøvd å gå en lang tur før du legger deg; g se om det hjelper på. Anonymkode: 50fc0...774 Dette har jeg aldri hørt om..hvor har du lært dette? Anonymkode: 56961...282 1
Månestråla Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette har jeg aldri hørt om..hvor har du lært dette? Anonymkode: 56961...282 Ikke jeg som skrev det men noen personer med flimmer kan være tungpustet og slite med anstrengelse. Dette skjer fordi hjertet ikke klarer å pumpe oksygenrikt blod effektivt rundt i kroppen og dermed vil man bli fortere sliten/andpusten ved feks aktivitet. Men noen personer med flimmer merker ingenting. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 18 minutter siden, Månestråla said: Dette høres ut som et blodtrykksfall. Neste gang så kan du se om det hjelper å bøye seg fremover (det hjelper å få blodet til å renne til hjernen igjen). Det er vanlig med lavere blodtrykk når man er gravid Ja men jeg har jo hatt dette i årevis. Lavt blodtrykk har jeg også alltid hatt Anonymkode: 03261...597
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 Når man reiser seg opp og er svimmel er det ofte på grunn av lavt BT, særlig når du er gravid. Selv om du har hatt lavt BT før så kan dette forverres litt når du er gravid. Hvis du lærer å kjenne din egen puls så vil atrieflimmer kjennes som en helt uregelmessig (oftest raskere) rytme istedet for vanlige jevne pulsslag. Ellers er det veldig sjelden at unge kvinner har atrieflimmer. Hvis det bare er på natt du har det og det går over er det svært usannsynlig at det skulle være noen farlig rytmeforstyrrelse. Hvis det er noe du også får på dagtid og uten at du reiser deg opp bør du få registrert hjerterytmen over litt lenger tid. (Vanlig med 1-3 døgn). Gjøres via såkalt Holter-undersøkelse. Da må du oftest til hjertespesialist. Bør tas blodprøver med tanke på anemi, høyt stoffskifte etc som kan gi rask hjerterytme, det kan fastlegen gjøre. . Anonymkode: d581d...a93 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Når man reiser seg opp og er svimmel er det ofte på grunn av lavt BT, særlig når du er gravid. Selv om du har hatt lavt BT før så kan dette forverres litt når du er gravid. Hvis du lærer å kjenne din egen puls så vil atrieflimmer kjennes som en helt uregelmessig (oftest raskere) rytme istedet for vanlige jevne pulsslag. Ellers er det veldig sjelden at unge kvinner har atrieflimmer. Hvis det bare er på natt du har det og det går over er det svært usannsynlig at det skulle være noen farlig rytmeforstyrrelse. Hvis det er noe du også får på dagtid og uten at du reiser deg opp bør du få registrert hjerterytmen over litt lenger tid. (Vanlig med 1-3 døgn). Gjøres via såkalt Holter-undersøkelse. Da må du oftest til hjertespesialist. Bør tas blodprøver med tanke på anemi, høyt stoffskifte etc som kan gi rask hjerterytme, det kan fastlegen gjøre. . Anonymkode: d581d...a93 Takk for svar. Hadde svar på blodprøver ifjor. Høyt kolesterol mistanke om hyperfamilær kolesterol (hva det nå heter..) og stoffskiftet på nedre grenser, har lavt b12 vitamin men ikke mangel på jern og blod. Anonymkode: 03261...597
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja men jeg har jo hatt dette i årevis. Lavt blodtrykk har jeg også alltid hatt Anonymkode: 03261...597 Men da er det kanskje det lave blodtrykket som lager trøbbel om EKG ikke viser hjerteflimmer. Anonymkode: 32ca0...715 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 Jeg har hjerterytmeforstyrrelse, er kvinne i 30-årene, slank og røyker ikke. (Har også alltid hatt lavt blodtrykk og lav på ferritin). Har tatt EKG hos fastlegen, ellers ingen oppfølging. Min lege mener at det stort sett er ufarlig, så lenge man ikke får vondt og blir tungpustet. Men det er ubehagelig når det står på, og klart man blir nervøs. Snakk med legen din du😊 Anonymkode: 893d5...bb6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Skrevet 15. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har hjerterytmeforstyrrelse, er kvinne i 30-årene, slank og røyker ikke. (Har også alltid hatt lavt blodtrykk og lav på ferritin). Har tatt EKG hos fastlegen, ellers ingen oppfølging. Min lege mener at det stort sett er ufarlig, så lenge man ikke får vondt og blir tungpustet. Men det er ubehagelig når det står på, og klart man blir nervøs. Snakk med legen din du😊 Anonymkode: 893d5...bb6 Kanskje søvneapne? 🤔 Anonymkode: 03261...597
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Skrevet 15. april 2023 Angst hat det mwd å bytte væremåte når du vet hvordan den er. Hos meg kommer den i nye former så fort jeg har lært meg å takle den ene. Så har du hatt angst er sjansen stor for at det er det igjen. Men så klart burde du få en EKG, da for å lette på angsten for at det er nor alvorlig. Det regner jeg med legen forstår og gjør. Anonymkode: e99aa...b73 1
Månestråla Skrevet 15. april 2023 #17 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja men jeg har jo hatt dette i årevis. Lavt blodtrykk har jeg også alltid hatt Anonymkode: 03261...597 Da er det nok uansett pga lavt blodtrykk at det blir sånn. Jeg har det samme men er ikke gravid😄
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #18 Skrevet 15. april 2023 Jeg fikk veldig lavt blodtrykk som gravid og trodde faktisk jeg fikk angstanfall første gang. Hjertebank, svimmel og slapp. Fikk det ofte hvis jeg ble varm Snakk med jordmor? Som gravid kan du bare ringe dit på mandag Anonymkode: de30a...bd1
Gjest storetora Skrevet 15. april 2023 #19 Skrevet 15. april 2023 (endret) Jeg er en frisk å rask dame, men har i perioder slitt med mye ekstraslag på hjertet. Det kan sammenlignes med panikkanfall/angst sier legen uten at eg helt forstår hva det betyr. Ligner litt på dine syptom. Be om en 24 timers ekg, da får de en bedre bilde av det. Ekstraslag er i utgangspunktet ikke farlig men forferdelig plagsomt å kan lett behandles. Endret 15. april 2023 av storetora
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Skrevet 15. april 2023 Det er ikke uvanlig å slite med ekstraslag på hjertet når du er gravid. Det er ufarlig, men kan være ubehagelig. Hjertet jobber også mer når du er gravid. Blodtrykket kan også endres. Slet selv med blodtrykksfall, hjertebank og ekstraslag på hjertet under graviditeten. Det gikk over etter fødselen. Anonymkode: 7afa0...846 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå