AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Jeg er snart 42 år og har nylig fått minstesats på uføretrygd. Har slitt psykisk hele livet og gått til dps i 20 år, så har ikke hatt mulighet til å spare så mye. Går til en psykiater som sier at jeg kanskje kan få lån i kommunen, men jeg får utbetalt 18 000 i mnd så vet ikke om jeg har råd til det? Vil jo gjerne betale ned før jeg blir 60 også. Jeg har autisme, fikk diagnosen da jeg var 40, så det tok litt tid å få rett hjelp. Venter på svar om jeg får ung ufør, noe jeg har rett på, men de har blitt veldig strenge. Håpet er at jeg etter at jeg har fått hjelp med tilleggsvanskene mine som har hindret meg i å leve et normalt liv så kan jeg kanskje begynne å studere og få meg en godt betalt jobb, men jeg kommer til å bli 50 før jeg kanskje begynner å jobbe, så situasjonen er håpløs. Skal jeg bare gi opp og fortsette å leie resten av livet? Anonymkode: 2a612...9f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Venter på svar om jeg får ung ufør, noe jeg har rett på, men de har blitt veldig strenge. Håpet er at jeg etter at jeg har fått hjelp med tilleggsvanskene mine som har hindret meg i å leve et normalt liv så kan jeg kanskje begynne å studere og få meg en godt betalt jobb, men jeg kommer til å bli 50 før jeg kanskje begynner å jobbe, så situasjonen er håpløs. Skal jeg bare gi opp og fortsette å leie resten av livet? Anonymkode: 2a612...9f0 Har du IT interesse? Finnes IT-bedrifter som ansette autister og der vil man få ekstra tilrettelegging. I tillegg kan man der kompensere for manglende universitetsgrad ved å vise at man har interesse og evner for IT. Anonymkode: a66b6...f23
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Hvis du får lån nok til en liten leilighet, så hadde jeg definitivt gått for det. Du må ikke nedbetale gjelden før du er 60, det er mange pensjonister som fortsatt har mye lån på boligen sin. Min mor har fortsatt en god del lån på sin bolig, etter å ha refinansiert noen ganger opp gjennom årene. Som pensjonist betaler hun nå bare renter, da hun har avdragsfrihet, og klarer seg fint. Boligen stiger i verdi for hvert år, og det er en sikkerhet. Om du kjøper innen noen år nå, så kan du tjene mye på verdistigning på boligen. For min del er verdistigning av min bolig min pensjonssparing, da jeg også er ufør og ikke har så store muligheter til å spare til pensjon på andre måter. Hopp i det hvis du får lån😊 Anonymkode: 9eede...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Jeg har en relativt billig leilighet nå som jeg kjøpte i fjor, betalte 1,3 mill. Tilsammen i mnd med lån på 6-7000 og husleie på 5100 kr blir det dyrt 🥹 Anonymkode: f6ba1...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har en relativt billig leilighet nå som jeg kjøpte i fjor, betalte 1,3 mill. Tilsammen i mnd med lån på 6-7000 og husleie på 5100 kr blir det dyrt 🥹 Anonymkode: f6ba1...eb7 Ja, det har jeg jo ikke råd til... Skal jo ha råd til lappen også. Og bil. Anonymkode: 2a612...9f0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvis du får lån nok til en liten leilighet, så hadde jeg definitivt gått for det. Du må ikke nedbetale gjelden før du er 60, det er mange pensjonister som fortsatt har mye lån på boligen sin. Min mor har fortsatt en god del lån på sin bolig, etter å ha refinansiert noen ganger opp gjennom årene. Som pensjonist betaler hun nå bare renter, da hun har avdragsfrihet, og klarer seg fint. Boligen stiger i verdi for hvert år, og det er en sikkerhet. Om du kjøper innen noen år nå, så kan du tjene mye på verdistigning på boligen. For min del er verdistigning av min bolig min pensjonssparing, da jeg også er ufør og ikke har så store muligheter til å spare til pensjon på andre måter. Hopp i det hvis du får lån😊 Anonymkode: 9eede...3e3 Men det blir vel altfor dyrt uansett, og jeg ønsker ikke å betale på lån hele livet. Anonymkode: 2a612...9f0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du IT interesse? Finnes IT-bedrifter som ansette autister og der vil man få ekstra tilrettelegging. I tillegg kan man der kompensere for manglende universitetsgrad ved å vise at man har interesse og evner for IT. Anonymkode: a66b6...f23 Vet ikke om jeg er så interessert i data. Er mer musikk som er min greie, men jeg kan litt data selvsagt. Anonymkode: 2a612...9f0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 En annen fordel med å eie fremfor å leie er at man har et man slipper å forholde seg til utleier og at man har et sted man kan bo resten av livet. Anonymkode: a66b6...f23 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Går til en psykiater som sier at jeg kanskje kan få lån i kommunen, men jeg får utbetalt 18 000 i mnd så vet ikke om jeg har råd til det? Vil jo gjerne betale ned før jeg blir 60 også. Anonymkode: 2a612...9f0 NAV har økonomiske rådgivere som kan hjelpe deg med hva som er lurt for din situasjon. Ville snakket med dem. Anonymkode: a66b6...f23 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men det blir vel altfor dyrt uansett, og jeg ønsker ikke å betale på lån hele livet. Anonymkode: 2a612...9f0 Men leie må du jo betale hele livet. Hva er forskjellen på å betale leie livet ut eller på et lån livet ut? Anonymkode: ec921...5a1 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 Jeg hadde aldri kjøpt bolig nå i din situasjon, med mindre du bor et sted der prisene er veldig lave. Akkurat nå koster 1 mill i lån ca.5000,-. Det skal bli dyrere. Du har vel ikke råd til 2 mill, ettersom felleskostnader eller kommunale avgifter kommer på toppen av lånet. Men økonomien i Norge og verden forøvrig er veldig usikker akkurat nå. Det er absolutt ikke sikkert at boligprisene vil holde seg så høye som nå, spesielt i Oslo der prisene har steget enormt de siste 30årene. Men det bygges for lite i Oslo, noe som kan gjøre at boligene vil holde seg i verdi. Ingen vet. Men har du virkelig sjekket grundig om det faktisk lønner seg for deg å kjøpe bolig? Med nødvendig oppussing og jevnlige oppgraderinger så koster det ganske mye å ha en bolig. Jeg anbefaler deg å sjekke litt økonomiske nettsteder som forklarer hva det faktisk koster med bolig. Spesielt hvis du skal bo steder der prisene ikke er så høye eller stiger like mye som i Oslo (potensielt). I Norge er det å komme seg tidlig inn på boligmarkedet den største årsaken til at unge ikke kan vokse økonomisk, fordi de binder hele sin kapital i bolig og ikke kan investere pengene sine mer smart. Så har det vært gode år for boligeiere, men ingenting vokser i evighet. Anonymkode: 20718...3af 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du får lån nok til en liten leilighet, så hadde jeg definitivt gått for det. Du må ikke nedbetale gjelden før du er 60, det er mange pensjonister som fortsatt har mye lån på boligen sin. Min mor har fortsatt en god del lån på sin bolig, etter å ha refinansiert noen ganger opp gjennom årene. Som pensjonist betaler hun nå bare renter, da hun har avdragsfrihet, og klarer seg fint. Boligen stiger i verdi for hvert år, og det er en sikkerhet. Om du kjøper innen noen år nå, så kan du tjene mye på verdistigning på boligen. For min del er verdistigning av min bolig min pensjonssparing, da jeg også er ufør og ikke har så store muligheter til å spare til pensjon på andre måter. Hopp i det hvis du får lån😊 Anonymkode: 9eede...3e3 Å anbefale noen å ta opp lån som de må betale på som minstepensjonist er et veldig dårlig råd. Anonymkode: df0e5...68c 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å anbefale noen å ta opp lån som de må betale på som minstepensjonist er et veldig dårlig råd. Anonymkode: df0e5...68c Må en så må en jo? Eller så kan en jo velge å leie? Å leie her koster mer enn å eie. Så hvorfor ikke ha mindre i boutgifter hvis en er minstepensjonist? Kommer selv til å sitte med lån i 60+ alder, men hva så? Det hadde kostet meg mer å leie.. Men selvsagt, ikke alle har den samme smaken heldigvis. En kan også få tilskudd når/hvis en tar opp lån. Anonymkode: 9c295...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er snart 42 år og har nylig fått minstesats på uføretrygd. Har slitt psykisk hele livet og gått til dps i 20 år, så har ikke hatt mulighet til å spare så mye. Går til en psykiater som sier at jeg kanskje kan få lån i kommunen, men jeg får utbetalt 18 000 i mnd så vet ikke om jeg har råd til det? Vil jo gjerne betale ned før jeg blir 60 også. Jeg har autisme, fikk diagnosen da jeg var 40, så det tok litt tid å få rett hjelp. Venter på svar om jeg får ung ufør, noe jeg har rett på, men de har blitt veldig strenge. Håpet er at jeg etter at jeg har fått hjelp med tilleggsvanskene mine som har hindret meg i å leve et normalt liv så kan jeg kanskje begynne å studere og få meg en godt betalt jobb, men jeg kommer til å bli 50 før jeg kanskje begynner å jobbe, så situasjonen er håpløs. Skal jeg bare gi opp og fortsette å leie resten av livet? Anonymkode: 2a612...9f0 Ikke hør på de som er besatt av å eie. Ja, det er for seint. Hva koster en leil der du bor? 3 mill? Med rente på si 3% i snitt over 30 år betaler du ned 3,9 mill minus fradrag til du er 70. Mao, du blir aldri gjeldsfri. Leie? 10,000 i mnd? 3,6 mill på 30 år. Men du slipper vedlikehold, kanskje strøm, forsikringer osv. Pluss fleksibilitet. Anonymkode: 7e354...343 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Skrevet 15. april 2023 TS, du skriver ikke hvilket prisnivå det er der du bor. Hva betaler du i leie? Hva koster leiligheter som selges i området? Anonymkode: 2a9f7...fe9 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #16 Skrevet 15. april 2023 Om jeg hadde vært deg, så ville jeg ha flyttet til et billig sted. Selv kjøpte jeg en fritidseiendom som jeg omregulerte til privat bolig. Rett og slett fordi det var billigere enn å kjøpe en leilighet i tilsvarende størrelse. Her er det så fritt og godt med egen hage til å dyrke grønnsaker i. Og jeg bygger på boligen slik jeg selv vil. Har bare ti minutters kjøring til bykjernen der jeg bor. Nedbetalte det alene på 10 år. Og boligen har i mellomtiden steget mye i verdi. Så vil ikke si at det er for sent for deg. Du må bare tenke litt kreativt. Og du har også fordelen med at du ikke har en jobb som binder deg til ett sted. Anonymkode: ba09d...d6f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #17 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Om jeg hadde vært deg, så ville jeg ha flyttet til et billig sted. Selv kjøpte jeg en fritidseiendom som jeg omregulerte til privat bolig. Rett og slett fordi det var billigere enn å kjøpe en leilighet i tilsvarende størrelse. Her er det så fritt og godt med egen hage til å dyrke grønnsaker i. Og jeg bygger på boligen slik jeg selv vil. Har bare ti minutters kjøring til bykjernen der jeg bor. Nedbetalte det alene på 10 år. Og boligen har i mellomtiden steget mye i verdi. Så vil ikke si at det er for sent for deg. Du må bare tenke litt kreativt. Og du har også fordelen med at du ikke har en jobb som binder deg til ett sted. Anonymkode: ba09d...d6f Ja, men så er det pengene, da... Har gått på aap i mange år så har så vidt klart meg i alle år. Aldri hatt mulighet til å spare penger... Har heller ikke førerkort eller bil, så det må man nesten ha. Bor rett utenfor Oslo og leier av noen i familien. Anonymkode: 2a612...9f0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #18 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS, du skriver ikke hvilket prisnivå det er der du bor. Hva betaler du i leie? Hva koster leiligheter som selges i området? Anonymkode: 2a9f7...fe9 Jeg klarer ikke helt å forstå dette med boligkjøp, så trenger nok noen som kan hjelpe meg med det. Bor hos noen i familien i Bærum, så leier litt billig enn så lenge. Anonymkode: 2a612...9f0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #19 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke hør på de som er besatt av å eie. Ja, det er for seint. Hva koster en leil der du bor? 3 mill? Med rente på si 3% i snitt over 30 år betaler du ned 3,9 mill minus fradrag til du er 70. Mao, du blir aldri gjeldsfri. Leie? 10,000 i mnd? 3,6 mill på 30 år. Men du slipper vedlikehold, kanskje strøm, forsikringer osv. Pluss fleksibilitet. Anonymkode: 7e354...343 Ja, så det er bedre å leie veldig billig ute på landet enn å eie en leilighet i Bærum eller Bergen? Hva om man flytter opp mot Lillehammer, er det billigere der? Anonymkode: 2a612...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Om jeg hadde vært deg, så ville jeg ha flyttet til et billig sted. Selv kjøpte jeg en fritidseiendom som jeg omregulerte til privat bolig. Rett og slett fordi det var billigere enn å kjøpe en leilighet i tilsvarende størrelse. Her er det så fritt og godt med egen hage til å dyrke grønnsaker i. Og jeg bygger på boligen slik jeg selv vil. Har bare ti minutters kjøring til bykjernen der jeg bor. Nedbetalte det alene på 10 år. Og boligen har i mellomtiden steget mye i verdi. Så vil ikke si at det er for sent for deg. Du må bare tenke litt kreativt. Og du har også fordelen med at du ikke har en jobb som binder deg til ett sted. Anonymkode: ba09d...d6f Det høres jo veldig fint ut, det. Har selv tenkt tanken på å kjøpe en hus på landet eller på fjellet i utkanten av en liten by. Anonymkode: 2a612...9f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå