Gå til innhold

Husker du rompehumoren i Pyton på 80- og 90-tallet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pyton var et norsk tegneserieblad som ble gitt fra 1986 til 1996. Tegneseriene i bladet var satiriske og hadde fokus på kroppsdeler, kroppsvæsker og kroppslyder. De kunne i det store og det hele karakteriseres som rølpete og med rompehumor. 

Førerhunden Adolf er jo en klassiker. Dølle Duck også.

Noen fans her?

image.thumb.jpeg.c8883fb117ede6ac30b00537c659286b.jpeg

image.jpeg.9a5dabd2e101dd2f470ea3fa27d7356f.jpeg

Anonymkode: cd16b...3e1

• Liker 4
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel det, som i dag, kalles for giftig maskulinitet?

Anonymkode: 9e2ec...5ca

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Dette hadde ikke gått i dag, det er sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Har en hel årgang Norsk Mad som jeg kjøpte for en tier; tror neppe humoren i dette bladet (1971-72 og 1981-94) - som banet vei for konkurrenten Pyton, og der man kunne spøke med alt mellom himmel og jord - hadde passert dagens nåløye, der det er lettere å svi av noen milliarder til regnskogen i Brasil enn å le av en harmløs tegning.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

norsk-mad-198804-tegneserieblad-270_800x

Sverre-H-Christensen-Norsk-Mad-s%C3%A6le

1109318-0.jpg

Anonymkode: e8569...a8e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har en hel årgang Norsk Mad som jeg kjøpte for en tier; tror neppe humoren i dette bladet (1971-72 og 1981-94) - som banet vei for konkurrenten Pyton, og der man kunne spøke med alt mellom himmel og jord - hadde passert dagens nåløye, der det er lettere å svi av noen milliarder til regnskogen i Brasil enn å le av en harmløs tegning.

norsk-mad-198804-tegneserieblad-270_800x

Sverre-H-Christensen-Norsk-Mad-s%C3%A6le

1109318-0.jpg

MAD er herligt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har alle årgangene komplett av Pyton. Finnes ikke maken og vil aldri gjøre.

Anonymkode: 3904d...fe4

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsket MAD, Pyton husker jeg egentlig ikke, så den gjorde nok ikke særlig inntrykk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 2.42):

Nei.

Anonymkode: f2de5...95f

Skrevet

Mye herlig humor i MAD. Synd de ikke eksisterer lengre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Love it. Savner spesielt hellitern og halvlitern. Hilsen feminist.

Anonymkode: 3bb32...867

• Liker 1
Skrevet

Haha, husker Pyton, ja. Dølle Døck og hellitern og halvlitern 😂 Tenk så krenkende det hadde vært idag. Halvsøsteren min jobbet på bladsentralen og hadde alltid med en svær bunke med blader da hun kom på besøk, deriblant Pyton. 7-8 år gamle meg holdt på å le meg i hjel :hoho: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsket MAD og Pyton da jeg var barn på 80- og 90-tallet! :D

Anonymkode: 22e39...db7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann over 50 og langt fra woke, men jeg må innrømme at verden har gått fremover. All vitsingen med homser og afrikanere var faktisk ikke greit. Gorillaen Gayr, Fantis og hjelperen som var parodi på afrikaner. Homofile Freddy som stadig voldtok Dølle etc. 

Bortsett fra det var det gøy med den ekstreme, grenseløse humoren. Redaktøren. Rhesus og Tommy. Etc etc. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke så mye, men hadde pyton skoledagbok. Født 1979.

Anonymkode: e97d7...63f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er mann over 50 og langt fra woke, men jeg må innrømme at verden har gått fremover. All vitsingen med homser og afrikanere var faktisk ikke greit. Gorillaen Gayr, Fantis og hjelperen som var parodi på afrikaner. Homofile Freddy som stadig voldtok Dølle etc. 

Bortsett fra det var det gøy med den ekstreme, grenseløse humoren. Redaktøren. Rhesus og Tommy. Etc etc. 

Fremover - i hvilken forstand; at Charlie Hebdo blir terrormål fordi de krenker noen ...?

Ja, Mad vitset med det ene og det andre, men hvorfor i all verden skulle noen bestemte grupper være unntatt fra dette; skal alle som kan føle seg krenket, kunne innskrenke ytringsfriheten, som får dårligere og dårligere kår i det vestlige samfunnet vårt på grunn sv sensur som går ut over Agatha Christies bøker og Don Rosas tegneserier om Onkel Skrue?

Beklager, men er uenig med deg der; satiren man kan lese i gamle numre av i Mad er ikke av den superintelligente typen, men den er frisk; laget i en tid der man kunne spøke med alt uten å måtte stille seg i skammekroken fordi man verdsetter ordet frihet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fremover - i hvilken forstand; at Charlie Hebdo blir terrormål fordi de krenker noen ...?

Ja, Mad vitset med det ene og det andre, men hvorfor i all verden skulle noen bestemte grupper være unntatt fra dette; skal alle som kan føle seg krenket, kunne innskrenke ytringsfriheten, som får dårligere og dårligere kår i det vestlige samfunnet vårt på grunn sv sensur som går ut over Agatha Christies bøker og Don Rosas tegneserier om Onkel Skrue?

Beklager, men er uenig med deg der; satiren man kan lese i gamle numre av i Mad er ikke av den superintelligente typen, men den er frisk; laget i en tid der man kunne spøke med alt uten å måtte stille seg i skammekroken fordi man verdsetter ordet frihet.

MAD og Pyton er to helt forskjellige verdener. 

Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt mhp det jeg tok opp.

AnonymBruker
Skrevet

Min seks år eldre bror hadde disse bladene, og jeg synes det var veldig fascinerende som 10-årig gammel jente. Likte de bladene, husker jeg. Lånte de i smug. Litt rart å tenke på at jeg digget både Starlet, Girls, Pyton og Mad. De var littegrann forskjellige, kan man si 😄

Anonymkode: bec81...dd8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

MAD og Pyton er to helt forskjellige verdener. 

De hadde dog mange felles bidragsytere. Norsk MAD inneholdt en blanding av oversatt materiale fra USA, med noe hjemmelagd fra Norge. Finnes ikke SÅ mange tegneserieskapere i Norge, spesielt ikke på åttitallet... var vel mange av de samme som også i sin tid bidro til KONK.

Jeg gikk på ungdomsskolen da første nummer av Pyton kom ut, og var således nøyaktig i målgruppa. Så joda. 

Endret av Leifr
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var fast kjøper av både Pyton og MAD❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gave fra typen….

691BCCF3-7DB0-4F52-8D77-815F2F940537.jpeg

Anonymkode: f1f46...457

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...